Annons

Tips till produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Schroder

Medlem
Tips till produktfotografering?
Skall fotografera mindre produkter. De är inte så höga/tjocka (ca 2-3 cm) och de rymms vanligtvis inom en yta av ca 12x12 cm. Inget av glas, men vissa mindre ytor kan vara transparenta. Produkterna av plast typ olika USB-minnen, MP3-spelare osv.

Har en Eos D20
Canon EF 16-35/2,8 L USM
Canon EF 70-200/2,8 IS USM

Blixt på kamera: 580ex
Slavblixt: Canon 550ex

Har en bra grå fond bakom (kanske fel)

Har testat med mitt 16-35 objektiv men har svårt att få skärpan exakt där jag vill ha den. Det verkar behövas extremt små rörelser för att få riktigt bra skärpa. Autofokusen verkar inte fixa det, Skärpan hamnar på ytan som objekter står på. Jag ligger ganska nära objektet ca 70 cm (för nära) och nästan rakt ovanför med kameran på stativ.

Bilderna används på webben och i trycksaker max A5 format.

Skall jag ha en annan typ av objektiv vid detta avstånd? I så fall vilket? Vill gärna ha hyfsat skärpa på hela produkten.

Är tacksam för alla tips. Annat objektiv, kamera inställningar. Är som synes inte bra på detta men vill gärna lära mig. Vill helst använda mina befintliga blixtar.

Ett macro är nog vad du bör satsa på.
Eller mellanringar så du kommer lite närmare objekten du fotograferar.
Eller en konverter som ökar din brännvidd men bibehåller närgränsen.

Schroder skrev:

Är tacksam för alla tips. Annat objektiv, kamera inställningar. Är som synes inte bra på detta men vill gärna lära mig. Vill helst använda mina befintliga blixtar.
Byt ut 16-35:an mot nya Tamron 17-50/2,8. Det är ett skarpare objektiv och skärpan ligger (på mitt ex.) exakt rätt.

Se: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/731456.htm

Det gjorde jag efter det att Canon Centralservice inte lyckats justera 16-35:an tillräckligt bra.

Yttre blixt fungerar lika bra med 17-50:an som på 16-35:an

En kompaktkamera eller en s k entusiastkamera (t ex Konika Minolta Dimage A1) med manuella inställningsmöjligheter är bra kameror för produktfotografering av småprylar. Kamerornas små sensorer ger möjlighet till långa skärpedjup. Belys genom diffusatorer (t ex mjölkfärgad plast) med lämpliga lampor där alla lampor har samma färgtemperatur. Rigga några reflektorer av t ex vitt papper runt om. Du bör då kunna få ett skuggfritt ljus. Altenativt köper du ett ljustält avsett för produktfoto. Exponeringstiden är inte avgörande i och med att det är statiska objekt.

Använd stativ, då kan du vara nogrann och ta tid på dig för att få skärpan på rätt ställe och rätt exponering.

/Micke

Jag skulle använda telezoomen. Räcker inte närgränsen till med 200mm kan du köpa Canons närbildslins 500D för ca 1400 kr. Med den så får du en närgräns på 50cm. Sedan väljer du utsnitt med zoomringen.

Tänk på att perspektiver förvrängs mer ju närmare man går. Därför är det bra att kunna ta närbilder på lite länge avstånd. Dessutom är det bekvämare att jobba på håll.

Re: Re: Tips till produktfotografering

Christer1 skrev:
...
Det gjorde jag efter det att Canon Centralservice inte lyckats justera 16-35:an tillräckligt bra.
...

Lite Off-Topic, men anlita Canon RCC i Mölndal istället. Centralservice är i mitt tycke inte bäst på det här med Canon service...

froderberg skrev:
Jag skulle använda telezoomen. Räcker inte närgränsen till med 200mm kan du köpa Canons närbildslins 500D för ca 1400 kr. Med den så får du en närgräns på 50cm. Sedan väljer du utsnitt med zoomringen.

Tänk på att perspektiver förvrängs mer ju närmare man går. Därför är det bra att kunna ta närbilder på lite länge avstånd. Dessutom är det bekvämare att jobba på håll.

Detta lät intressant, jag är som sagt ingen höjdare på detta. Hur fungerar en närbildslins?

Schroder skrev:
Detta lät intressant, jag är som sagt ingen höjdare på detta. Hur fungerar en närbildslins?

Den ger en fixerad närgräns. Men på en zoom är det ingen nackdel eftersom man kan variera utsnittet/förstoringsgraden med zoomen.

Det är bara att skruva i framför frontlinsen. 77 mm är storleken. Finns hos Cyberphoto mfl.

froderberg skrev:
Den ger en fixerad närgräns. Men på en zoom är det ingen nackdel eftersom man kan variera utsnittet/förstoringsgraden med zoomen.

Det är bara att skruva i framför frontlinsen. 77 mm är storleken. Finns hos Cyberphoto mfl.

Jag tackar för ditt tips detta skall jag prova. Skall beställa direkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto