Annons

Tokina 11-16/2,8 till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Patches

Avslutat medlemskap
Okej, det är så att jag behöver en bra vidvinkelzoom. Jag har kollat in Nikons, Sigmas och Tamrons utbud. Nyligen släppte ju Tokina en nya variant av sin vidvinkelzoom som verkar väldigt bra. Enligt recensenterna (Ken Rockwell, om man ska lita på honom) är det den bästa vidvinkeln för DX-formatet som går att få tag på just nu.

Saken är den att den inte verkar gå att få tag på någonstans! Enligt prisjakt.se säljs den endast i tre affärer men alla har gluggen som "beställd från leverans, obekräftad leveranstid". Jag har sett många användare har på fotosidan som har köpt objektivet, så någonstans måste det ju gå att få tag på? Det är så att jag åker till Paris den 17e och jag skulle gärna vilja ha med mig objektivet dit. Finns det några återförsäljare som jag inte vet om? Borde man beställa från US&A?

All hjälp uppskattas verkligen.

Tror dom som har de har importerat det. Cyberphoto får in Nikonvarianten juni/juli medans Canonvarianten redan finns inne. Så i Sverige blir det nog svårt att få tag i Nikonvarianten ett tag till tyvärr...

ja den där vidvinkeln har man lagt ett öga på..men den är så pass ny så det finns ju ingen info om den elr har man missat det? har googlat men ej hittat nått..skulle vara intressant o se vad folk säger om den och se bilder mm.

Jag har tipsat om reviews med bildexempel i både nyhetsdelen på FS och i diverse forumtrådar. Inte alls svårt att hitta om man googlar. Rätt många som har den gluggen. Det finns till och med en egen grupp på flickr för ägare av den.

hmm kenrockwell hittade man ja..men bortsett från flickr...finns d nått ställe tex på svenska där folk pratar om denna och man kan hitta tester?

Ja jag kan berätta för dig hur den är, har haft den ett bra tag nu och testat dom andra relevanta jämförelserna. Enda nackdelen med den är omfånget, vilket inte är nån nackdel för mig.

skulle den passa till att köra på vimmel tro?..elr är mitt basic 18-70 bättre på det tro? bortsett från ljustyrkan..

Jag kan säga att den är skarpare än nikons och tokinas äldre 12-24, som är dom som ligger snäppet efter denna.

Om brännvidden lämpar sig för vimmel, beror helt på hur du gillar att ta bilder, vad du föredrar för utsnitt, vad som är din stil.

finns säkert andra som lämpar sig bättre när det gäller den frågan, jag har aldrig pysslat med vimmelbilder tyvärr

Är det någon som har testat motljus egenskaperna på Tokinan? Riktigt sugen på detta objektiv men finns ju ett annat alternativ. hur som helst så verkar ju 9 bländarlammeler lovande iallafall.

Omfånget kan man väl inte direkt se som ngn nackdel det är väl därför 11-16 presterar som den gör, fast det skulle ju inte skada med ngn millimeter nedåt, om man använder C.

nån som har nått mer att säga om denna glugg?..söker man på bilder här inne på fs hittar man nästan noll..

Andyah skrev:
nån som har nått mer att säga om denna glugg?..söker man på bilder här inne på fs hittar man nästan noll..

vad vill du veta? jag har en del bilder, men här på FS är ju ändå bilderna så små och antagligen för efterbehandlade för att ge ett ärligt besked. Jag vidhåller fortfarande att det är den klart bästa vidvinkeln som går att få tag på till FX.

ja vad vill man igentligen..hm..bara känns så tomt om detta objektiv som är så bra..ingen som diskuterar nått om det ihuvudtaget på fs.
Det diskuteras ju flitigt om vilka andra objektiv som helst här inne med massor av sidor om negativa saker o positiva o allt annat mellan himmel o jord..men denna.."den är bra punkt slut" känns så konstigt på nått sett eftersom den är så bra som du säger..

Ja det är ett jäkla diskuterande om vad som är bra och inte. Och det är ju super för dom som söker info och så. Kan bara prata för mig själv, jag skriver knappt i forumet, jag är ute och fotar istället. Vissa med väldigt mkt åsikter här på forumet har inga bra bilder att visa upp öht, men dom vet minsann mest av alla, har mest grejer för att sitta och diskutera vad som är bäst på mätbar nivå verkar det som. Det är väl säkert ett upprörande svar för vissa, men det är min syn på varför det kanske inte finns så mkt info om den än, den är ju ganska ny.

Testa den i nån butik och jämför med dom andra vidvinklarna om du är osäker, det skulle jag lita mer på än folks åsikter här i forumet. Eller läs seriösa test gjorda på andra sidor, borde ju finnas en hel del nu, det fanns en del bra test redan då jag köpte den.

ANNONS
Götaplatsens Foto