Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 11-16mm felfokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)

FiLLez

Aktiv medlem
Hej, fick äntligen hem mitt nya Tokina 11-16mm till min D80. Var snabb med att testa det (mycket roligt objektiv), och tyckte till en början att det såg bra ut, men efter en dags användning så blev jag lite tveksam ang skärpan speciellt på största bländare. Har hört att det ska vara riktigt skarpt dessutom, så jag gjorde ett test och här är resultaten där jag jämfört det med kitobjektivet 18-55 som jag tycker levererar bättre skärpa, tycker inte riktigt att de ska få lov att vara bättre än ett objektiv som är så mkt dyrare!

[ Alla bilder är oredigerade och tagna på största bländare ]
Tokina 11-16
http://data.fuskbugg.se/skalman01/11mm.jpg (11mm fokus på det främre)
http://data.fuskbugg.se/skalman01/16mm.jpg (16mm fokus på det främre)
http://data.fuskbugg.se/skalman01/11papper.jpg (11mm testark)
http://data.fuskbugg.se/skalman01/16papper.jpg (16mm testark)

Nikon 18-55mm
http://data.fuskbugg.se/skalman01/18mm.jpg (18mm fokus på främre)
http://data.fuskbugg.se/skalman01/55mm.jpg (55mm fokus på främre)
http://data.fuskbugg.se/skalman01/18papper.jpg (18mm testark)
http://data.fuskbugg.se/skalman01/35papper.jpg (35mm testark)
http://data.fuskbugg.se/skalman01/55papper.jpg (55mm testark)

Vad tycker ni? Ska jag skicka tillbaka det? Tycker också att mf ringen kändes väldigt ojämn redan när jag packade upp det, precis som att där skulle vara grus innanför.

Tacksam för svar.
 
Senast ändrad:
Eftersom dina övriga objektiv är AF-S-objektiv så är det antagligen kameran som ska justeras, inte Tokinan. Den har nämligen ingen inbyggd fokusmotor, så det är rimligen inte fel på gluggen.
 
snabb fråga.

Det är inte så att du är innanför närgränsen på Tokinan och har satt kamemeran på att kunna ta bilden även om valdfokuspunkt inte ligger i fokus?
 
snabb fråga.

Det är inte så att du är innanför närgränsen på Tokinan och har satt kamemeran på att kunna ta bilden även om valdfokuspunkt inte ligger i fokus?

Nej jag var noga med att ha kameran tillräckligt långt ifrån (0,3m) Har inte hittat någon sådan inställning på D80..
 
Det har jag testat med samma resultat. Men den ska kunna sätta fokus rätt vid närgränsen också...

Martin, så objektivet kan alltså inte fokusera fel om det inte har inbyggd af-motor?
Om jag då justerar kameran så kommer ju mina andra två objektiv fokusera fel istället?
 
Martin, så objektivet kan alltså inte fokusera fel om det inte har inbyggd af-motor?
Precis, eftersom det är kameran som fokuserar, inte objektivet.

Om jag då justerar kameran så kommer ju mina andra två objektiv fokusera fel istället?
Det är svårt att veta. Du bör först kolla om kameran fokuserar fel även med något annat objektiv utan motor. Gör den det, så får du lämna in kameran och be att få den kalibrerad mot ett referensobjektiv (vanligen 50/1,4 utan motor), samt med dina existerande objektiv. Gör den inte det, så vete fan vad som är fel. Ett objektivs optiska egenskaper kan ibland ställa till trassel för AF-modulen, och då kanske det inte ens går att lösa.
Jobbigt, ja. Jag hade samma problem med min förra kamera.
 
Precis, eftersom det är kameran som fokuserar, inte objektivet.


Det är svårt att veta. Du bör först kolla om kameran fokuserar fel även med något annat objektiv utan motor. Gör den det, så får du lämna in kameran och be att få den kalibrerad mot ett referensobjektiv (vanligen 50/1,4 utan motor), samt med dina existerande objektiv. Gör den inte det, så vete fan vad som är fel. Ett objektivs optiska egenskaper kan ibland ställa till trassel för AF-modulen, och då kanske det inte ens går att lösa.
Jobbigt, ja. Jag hade samma problem med min förra kamera.

det där stämmer inte av nån anledning, be mig inte förklara hur det funkar men här är i alla fall det jag råkade ut för:

sigma 24mm 1,8
nikon 50mm 1,4
nikon 85mm 1,8
= ingen har motor i objektivet utan alla körs från huset

min D80: alla fokuserade perfekt
D90: nikon-objektivet fokuserade perfekt men sigmat var waaaaaaaay off

sigma -> service, nu fungerar det på både D80 och D90

kan det kanske varit nån mjukvaruuppdatering på sigma-objektivet som gjorde att det frontfokuserade på D90n?
 
det där stämmer inte av nån anledning, be mig inte förklara hur det funkar men här är i alla fall det jag råkade ut för:

sigma 24mm 1,8
nikon 50mm 1,4
nikon 85mm 1,8
= ingen har motor i objektivet utan alla körs från huset

min D80: alla fokuserade perfekt
D90: nikon-objektivet fokuserade perfekt men sigmat var waaaaaaaay off

sigma -> service, nu fungerar det på både D80 och D90

kan det kanske varit nån mjukvaruuppdatering på sigma-objektivet som gjorde att det frontfokuserade på D90n?
Ja du, jag har ingen aning. Det låter väldigt konstigt eftersom det är kameran som vrider fokusmekanismen även i Sigman, så hur den skulle kunna orsaka felfokus själv förstår jag inte. Kanske är det elektroniken som "luras" på något sätt?
 
KÖpte nyligen ett Sigma som felfokusera något grymt, mest på zoomens ytterläge med nåt sorts optimum i mitten och sen fokusera det olika bra på olika avstånd, 0,5m, 1 m, 4m typ, fick det utbytt till ett nytt objektiv som fokuserar mycket bättre men jag tror man får räkna med lite lite front/bakfokus på några brännvidder och avstånd, speciellt nära objektivets macrogräns, svårt tänka mig objektiv som är 100% överallt, tja de dyra borde ju. Dock tycker jag dina exempelbilder är kanske på gränsen för att va godtagbart, men det är bara jag, jag vet inte riktigt hur hårda krav man kan ha, det är nog högst subjektivt, och frågan är om det syns på riktiga foton, en viss mått bakfokus kan ju va bra så får man skarpt på både nästippen och ögonen. Men det ska inte va så att bakgrunden blir skarp men inte objektet.
 
KÖpte nyligen ett Sigma som felfokusera något grymt, mest på zoomens ytterläge med nåt sorts optimum i mitten och sen fokusera det olika bra på olika avstånd, 0,5m, 1 m, 4m typ, fick det utbytt till ett nytt objektiv som fokuserar mycket bättre men jag tror man får räkna med lite lite front/bakfokus på några brännvidder och avstånd, speciellt nära objektivets macrogräns, svårt tänka mig objektiv som är 100% överallt, tja de dyra borde ju. Dock tycker jag dina exempelbilder är kanske på gränsen för att va godtagbart, men det är bara jag, jag vet inte riktigt hur hårda krav man kan ha, det är nog högst subjektivt, och frågan är om det syns på riktiga foton, en viss mått bakfokus kan ju va bra så får man skarpt på både nästippen och ögonen. Men det ska inte va så att bakgrunden blir skarp men inte objektet.

Ja sålänge man inte störs av det utanför testerna så är det ju inget problem. Men det gör jag. Tycker inte de "porträttbilder" jag tagit blivit bra, testade man med någon kul vinkel uppeifrån och satt fokus på ögonen så var det skarpare på munnen :/

Sen så hade jag kameran på stativ och bländare 8 en gång, jag testade både tokinan och 18-55an på exakt samma inställningar. Men det resulterade ändå i att bilderna med nikonobjektivet var skarpare när man zoomade in en bit efteråt. Så ska det väl inte vara?

Tycker bilderna ser helt "softa" ut såfort man förstorar dem något i datorn.
 
Ett vidvinkel kan kanske inte va precis lika skarpt som ett normalobjektiv (vet inte prisklasserna dem emellen heller) så riktigt samma skärpa ska man nog inte förvänta sig när man jämför så, egentligen borde du jämföra med ett annat av samma objektiv, men det är kanske inte så lätt. Samma sak med var fokuset sitter, vidvinkel skulle jag personligen inte ha såna krav för man får rätt bra skärpedjup och inte använder man en sån normalvis till porträtt, men känner du dig inte nöjd med objektivet så skulle jag nog kunna backa upp bakom dig i att be att få ett annat eller att de justerar objektivet, så får du se om det blir bättre. ...Bättre vore kanske om nån som hade objektivet kunde säga nåt om det är normalt eller inte.
 
Tycker bilderna ser helt "softa" ut såfort man förstorar dem något i datorn.
Det kan ju vara något vaj med gluggen rent optiskt, som dessutom gör att autofokusen blir "förvirrad" och fokuserar fel. Prova att fokusera manuellt. Objektivet bör vara skarpare än 18-55:an, i alla fall nedbländat till f/8.
 
Ja man tycker ju det, en sak som jag lagt märke till är att när man fokuserar på något som är ca en meter bort så visar objektivets "fokus ruta" två meter osv, den visar hela tiden längre fram än vad det är i verkligheten. Sen efter tvåan så blir det oändligt direkt..
 
Nu har jag testat den lite mer utanför testarket.. 2,8 känns i stort sett oanvändbart, då skärpan hamnar bakom t.ex. personer på bild.
Nedbländat så fungerar det lite bättre, men såfort man zoomar ett par snäpp i datorn så ser det inte bra ut, ska det vara så med vidvinkelzoomar? Hur upplever ni som har objektivet skärpan när man zoomar in lite efteråt? Tycker också att det ligger en konstig "shiny" effekt över det som är ljust i bilderna :S

Har iaf snackat med cyberphoto nu och jag kommer att skicka tillbaka gluggen och får ett nytt ex tillbaka. Sen får vi se..
 
Tja
Nu har jag fått en ny tokina i utbyte mot den gamla.
Min kompis har prec skaffat sig sigmas nya 10-20mm f3,5, så nu har vi jämfört dem, (ungefär samma prisklass).

Det vi kom fram till var att båda är kassa på största bländare. Mitt såg lite värre ut på 2,8 än vad hans gjorde på 3,5. Men på mindre bländare som t.ex. 8 så var de väldigt lika, förutom att bilderna från sigman upplevdes lite mörkare. Ni som också har något av dessa objektiv, upplever ni också att det blir väldigt pixligt väldigt snabbt när man zoomar in i datorn, jämfört med andra objektiv?? Så är det i alla fall på båda våra.

Var de sätter fokus har vi inte testat ordentligt ännn.
 
Har kommit fram till att mitt andra ex av tokinan också bakfokuserar, vilket måste betyda att det är i huset felet ligger?
Men tycker även att det levererar sämre skärpa än 18-55 på mindre bländare..
 
ANNONS