Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX till 1D MK II?

Produkter
(logga in för att koppla)

melker2001

Aktiv medlem
Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX

Jag läser:
Passar bara till systemkameror med APS-storlek på sensorn, dvs kameror med 1,5x och 1,6x brännviddsförlängning inte till fullformat men hur är det då till 1D MK II med 1,3x?

Finns svaret här ute i cyberrymden som kallas fotosidan?

// Håkan

Tyder man den beteckningen så passar den inte. Det objektivet går alltså längre in i kamerahuset än motsvarande EF-objektiv. Tokina 12-24 motsvarar väl EFS antar jag.

Tack!

Då funkar den inte heller på 10D och 300D med 1,6x sensor eller? bara på 20D och 350D.

jag tror att det är att den inte tecknar ut i hörnen på fullformat men jag kan ha fel.

// Håkan

Troligtvis så funkar det att köra objektivet på kameran utan att speglen slår i, men eftersom bildcirklen är mycket mindre än för småbild så kommer du troligtvis få oacceptabelt mycket ljus och skärpebortfall i kanterna/hörnen på bilderna.

300D klarar av EFS objektiv, men 10D gör det tydligen inte. Alltså bara 300D, 350D samt 20D.

Jag har inte provat själv(har inte råd med större sensor) men har hört att det inte skall gå att sätta dit ett EFS-objektiv.

Själv har jag bara köpt objektiv med fullt format för min plan är att inom ett par år kunna köpa en kamera typ 5D med fullstor sensor.

Sen lästa jag även någonstans här på Fotosidan att Canon skulle sluta med EFS-objektiv samt inte göra några kameror med 1.6x Crop-faktor mer. Men det kan ju vara rykten inför kommande EOS 3xD lansering.

EF-S endast Canon optik

Jag är ganska övertygad om att optiken passar och går att använda på en 1D. Mig veterligen är det endast Canons egen optik, mao EF-S, som går in i huset och riskerar att spegeln slår i. Har sett en test av en Sigma optik som är anpassad för typ 10D/20D hus som man använde på en 1D men en extrem bildvinkel, dock med kraftig vinjettering i hörnen. Enklast är väl att kolla med generalagenten för Tokina.

Jonas

Hmm.. Ante mig att Canons EF-S skulle ställa till det...

APS-C anpassade objektiv från 3:e parts tillverkare passar på alla kameror som har en APS-C sensor, ganska logiskt eller hur?

Canons EF-S är en egen fattning och har fåt namnet av sin konstruktion...short back focus. Det innehär att bakre elementet sitter längre bak än normalt. Detta har Canon gjort för att det fungerar på sina nyare APS-C modeller (fr. 300D).

Följdaktligen passar Tokinas 12-24 även på kameror som t.ex. 10D, men inte på Canons 1D-serie. Fysiskt ja, men den teckar inte ut hela sensorformatet.

ANNONS
Götaplatsens Foto