Annons

Tokina

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har försökt hitta information på nätet om vad de olika beteckningarna står för på objektiv från Tokina. Jag har lärt mig hyfsat bra vad som utmärker bra glas, fokusering och så vidare på Nikon-objektiv, men nu finns en hel hög nya förkortningar att försöka förstå.

Ta till exempel RMC Tokina 400/5,6. Vilken sorts glas är det i det objektivet?
Hur skiljer det sig från andra objektiv, som till exempel sådana som heter AT-X, och som har APO och annat i beteckningen.

Finns det fler förkortningar man ska hålla utkik efter om man vill hitta objektiv med bra glas och bra egenskaper i övrigt?

Observera att jag inte bryr mig så mycket om ifall fokuseringen är manuell eller automatisk. Förmodar att autofokusobjektiv heter något i stil med "AF".

Extremt tacksam för svar är
Fredrik Israelsson i Uppsala

RMC användes på 70-talet för att beteckna multicoating. Inga speciella glas.

SL, SZ-X är beteckningar på vanliga "amatörobjektiv" med manuell fokus.

EMZ är beteckning på riktigt enkla lågprisobjektiv. Autofokus.

AF är beteckningen på vanliga AF-objektiv.

AT-X är beteckningen på påkostade objektiv med speciella konstruktioner. Det kan vara speciellt glas men lika gärna en mekaniskt avancerad konstruktion.

AT-X AF är som ovan fast med autofokus.

AT-X AF Pro är en ny serie med ännu bättre mekanik (ofta bättre än märkesobjektiven!) och högre ljusstyrka.

SD är en beteckning för Superlow dispersion. Minskar kromatisk abberation och ökar skärpan i teleobjektiv. Kan ses som en snikvariant av ED eller APO. Tokina har f.ö. aldrig använt beteckningen APO. Objektiv med SD-glas har en smal röd ring runt objektivet.

HLD = High-refraction, Low Dispersion. Används på vidvinklel- och standardzoomar. Minskar kromatisk abberation.

RMC 400/5.6 är alltså den äldre vanliga 400-an. Det kom en senare med SD-glas som är något bättre. AT-X AF 400/5.6 är den senaste med ny konstruktion och nya SD-glas.

Tack så jättemycket! Det var minsann snabbt svarat, och svaret innehöll exakt vad jag jag är ute efter.

Kan man köpa den senaste versionen av 400/5.6 i Sverige nu? Jag tycker mig bara se zoomar hos de återförsäljare som säljer Tokina, Tamron och Sigma.

Om någon för övrigt har bilder här på Fotosidan som är tagna med ovannämnda objektiv, får ni gärna höra av er med länkar.

Tack igen!

/Fredrik

Har själv ett Tokina AF 193 (19-35mm) som funkar jättebra till min EOS 10D, inga bilder på nätet ännu dock... Väldigt lätt objektiv men känns ändå stadigt byggt, och bra bildkvalitet! AF 193:an är det objektiv som oftast sitter på kameran :)

Alla fasta 400 mm från fristående tillverkare är nedlagda nu vilket är mycket tråkigt. Men de finns ju begagnade!

Jo, jag har sett, och använt mig av, bildsökningsfunktionen en hel del. Problemet är att många låter bli att ange utrustningen i besrkivningen av sina bilder. I och för sig tycker jag att det är helt okej. Det viktiga, ur teknisk synpunkt, är väl endast valt perspektiv och valt skärpedjup. Jag förstår att många tycker det är överflödigt att hålla på att anteckna hela utrustningen vid varje bild.

Men, de gånger man är ute efter sån't som jag är ute efter vore det förstås bra om alla vore lika insnöade på utrustning som jag.

/Fredrik

Glömde i mitt tidigare inlägg...

det viktigaste, nämligen att Tokina verkar kunna sina saker och bygger objektiv som håller bra kvalitet. Har förutom deras 19-35:a testat en 24-200, som byggnadsmässigt var bra, men som hade andra nackdelar...(bildernas skärpa m.m. <-kan dock ha varit ett dåligt ex)

Tokina har och har alltid haft mycket bra mekanisk kvalitet med undantag för EMZ-serien som är skräp.

Jag fick en gång en fotoväska med två objektiv överkörd av en buss. Tokinaobjektivet blev lite buckligt men höll ihop hyfsat. Av Nikon AF-objektivet blev det bara småsmulor kvar!

ANNONS
Götaplatsens Foto