Annons

Torka fiberpapper platt

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej vänner
Jag har en idé om hur jag skall torka fiberpapper. Tänkte höra om någon med erfarenhet tror den är vettig. Tanken är såhär: Man tar det blöta sköljda pappret och lägger på en skiva, tex plexi. Sen lägger man lister som en ram på kanderna. Sen fästet man dessa med tving. Då borde det inte buckla sig så jävligt tänker jag. Vad tror ni?
mvh
//
johan
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag la alltid det blöta pappret på en glasskiva och strök riktigt hårt och jämnt med en fönsterskrapa för att få ut vattnet (det mesta). Sedan la jag de nygjorda kopiorna jämnt fördelade i en packe med gamla kopior som blivit över efter tester. På med några tunga böcker och vänta ett dygn. Har fortfarande kvar över 30 år gamla kopior som än idag är plana som en spegel.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Att lägga i press som Tony säger är bra.
Lite tjockare sugande papper, läskpapper eller växtpapper som mellanlägg finns att köpa för en rimlig peng.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har haft mest framgång med värmepress. Det finns rätt enkla sådana som ger värme underifrån, medan man spänner en duk över kopian. Det blir platt på några minuter.

Det fungerar hyfsat att med ett vanligt strykjärn stryka baksidan med en duk emellan.

Jag har fått tipset att tejpa på kraftig glasskiva och sedan skära bort kanterna, men inte testat. Iden med lister och tving låter smart.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nä det är inte alls bra.
1 bilden måste torka först. Det görs bäst upp & ner på ett fint nät.
2 du måste sedan plana bilden. Det görs i en monteringspress.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag köpte en spiralmapp bestående av läskpappers-sidor på Photax. Bilderna kan man torka först på en ram med ett nät. De då torra kopior fuktade jag på baksidan med en svamp och la de mellan läskpappers-sidorna i mappen. På bildsidan la jag silkespapper, annars fastnar fiber från läskpappret på bilden. Och så böcker ovanpå mappen. Efter ett dygn är bilderna plana.
 
ANNONS