Annons

Torkning av 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska börja med att fota med 120-film och undrar då hur man ska torka den på ett dammfritt ställe.
Jag har innan fotograferat storformat och då byggde jag en liten låda där jag kunde hänga fast negativet i toppen och låta det torka med stängd dörr och då fick jag aldrig några dammkorn.

Är det någon som kör med låda eller dyligt? Jag funderade först om man skulle klippa sönder negativen i mindre delar typ 3-4 bilder och hänga dem i min låda (som får byggas om), men jag antar att bilderna ligger ganska nära varandra på negativet och då blir det ju inte mycket att hänga i...

Hur gör ni och säg inte att ni bara stänger ett rum, för det provade jag med 135-film förut och det fungerade aldrig.

Hej,
135- och 220-film hänger jag horisontellt med emulsionssidan nedåt. Jag torkar av baksidan/ovansidan med en sköljd mjuk svamp som jag köpt på Photax. 120-film hänger jag vertikalt utan att torka av den. Rummet har fläkt med dammfilter.
En viktig sak i sammanhanget är att använda t ex Kodaks slutsköljmedel och att inte elda på för hårt med t ex värmefläkt. Torkar man för snabbt böjer sig filmen.
Orsaken till att jag hänger långa filmer horisontellt är att det annars rinner vatten på emulsionssidan och kvardröjande droppar ger ojämn torkning och bucklig film. Skulle kunna lösas genom att man torkar av även emulsionssidan med svampen men det är tabu. Det ger oftast ränder som ej går att få bort.
/Harald

Jag hängtorkar dem med en tyngd i botten. Själv har jag tillgång till ett torkskåp men det klassiska alternativet är en nyångad dusch.

Det var min far som byggde vårt mörkrum. På lagom höjd på väggen vid sidan av diskbänken i mörkrummet monderade han en slippshängare. På den hänger vi filmerna med filmklämmor. Det fungerar bra, och vi försöker hålla dammfritt i mörkrummet, så jag har inget problem med damm.

torkning

Jag har köpt 1L destilerat vatten sedan tillsate jag fotoflo vätmedel.

Doppar filmen, hänger rätt upp och ned i tvättstugan, inga torkskåp eller lådor.

Häller tillbaka vattnet och återanvänder det hela tiden.

inga fläckar eller damm.

Funkar kanon bra
Mvh Magnus Hjortvall (kört några hundratal rullar så här.)

Bor i lägenhet och har lite tillgång till utrymme. Har också tre katter så jag har en hel del dammproblem, men har aldrig haft problem med damm som fastnar på filmen. Hänger mina filmer i mitt "hobbyrum" med tyngd i botten. Torkar all min 120 och 135 film på detta vis.

ANNONS
Götaplatsens Foto