Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Träsket med fotobokstjänster: Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Någon som vet en fotobokstjänst som
-erbjuder stående format (inte Crimson alltså)
-finns i Sverige för att hålla fraktkostnader låga (inte Saal Digital eller Blurb alltså)
-gör det enkelt att individuellt placera bilder utan färdiga bildrutor (där faller väl de flesta tjänsterna, fast jag fattar inte att folk verkligen vill ha otympliga färdiga layoutsidor)
-inte trycker på att man ska ladda ner ännu en programvara innan man i brist på förhandsinformation vet hur det ligger det med det nyss nämnda (inte Fuji alltså)
-inte fakturerar extra avgifter om man kommer med en egen pdf från InDesign (inte Photohome alltså)
-förklarar klart och tydligt vilken programvara det nu är som gäller (inte Blurb alltså som ligger med programvaran Booksmart på min hårddisk fast på webbsidan är det tal om BookWright helt plötsligt.)

Suck. Kan det vara så svårt?
Om kvalité talar jag inte ens just nu, eftersom jag bara vill få fram ett arbetsexemplar.
Jag trodde det var en bra idé att göra det på en ledig dag men då finns ju ingen kundtjänst tillgänglig.
Någon som vet vad jag är ute efter och har ett tips?

Har du kollat Önskefoto?
Jag har använt dem ett par gånger och är nöjd.
Det finns färdiga sidmallar, men du kan själv skräddarsy egna.
Jag vill minnas att man kan använda deras program on-line, men jag tycker det är bättre att ha laddat ner deras program, för då kan du jobba vidare på boken utan att vara uppkopplad.
De har också stående format och du kan välja olika papperskvalitet och "panoramauppslag om du önskar det.
/MVH Lars GT

Fotoklok

Tror jag nog klarar de flesta av dina krav. Dessutom mycket snabba leveranser, en support som verkar vaken dygnet runt och en, för mig, acceptabel kvalitet. Lycka till! /Christer

Jag har också använt Fotoklok. Mest för familjealbumsliknande fotoböcker och då har jag använt webverktyget (då är förvalda sidmallar utmärkt, måste jag säga, tillsammans med autofyll så smackar man ihop ett dokumenterande album på en kväll)

Jag har också gjort ett lite mer ambitiöst projekt utan mallarna där jag arbetat med var bild för sig. Det blev bra. Men betala extra för det bättre trycket. Standardpappret tycker jag är OK, men trycket i 4-färg duger inte till ambitiösare projekt.

tillägg: förövrigt håller jag med Christer om servicen.

Senast ändrad:
Ja, jag har kollat Photohome men tyckte att hanteringen av bildrutorna var för oexakt. Det gick exempelvis inte att bestämma storlek och placering på millimetern, så som t.ex. Saal Digital kan. Bara en sådan grej som stödlinjer så att bilderna har samma avstånd från t.ex. sidkanten fanns inte, så om man inte använder mallarna hamnar bilderna lite hur som helst.

Fotokloks webbtjänst har jag provat tidigare. Som sagt (se första inlägget ovan), färdiga sidmallar vill jag inte ha att göra med. "Att smacka ihop nåt" är precis det jag INTE vill. Men många tjänster, bl.a. Fotoklok, verkar ha inriktat sig på kunder som vill just detta.

Men tack för alla tips, får väl bestämma mig snart.

Full frihet i Fotoklok

Jag är nu inne på min 7:e fotobok i Fotoklok. Du kan göra din egen layout, helt fritt, utan hjälp av sidmallar. Välja bakgrund och skriva text i alla typsnitt du har på din dator. Nu är jag ju inget proffs på fotoböcker, jag gör dem bara för min egen skull, men jag förstår ändå inte vad du skulle sakna.

Vill inte utesluta att deras mjukvara är bättre än webbtjänsten. Den sistnämnda motsvarade iaf inte mina behov.
Synd att man ofta inte vet vad man får förrän man har laddat ner en massa programvara.

Läs tester

Fotoklok har ju testats med bra resultat, du kanske skulle leta upp och läsa. Och sedan ladda ner programvarorna som verkar mest lovande.
Det leder ju ingenstans att bara sitta still och bara tycka att allt är dåligt.

Jag har bara blivit trött på att ha laddat ner fem olika programvaror och inte få ut det jag vill.
Saal Digital är jag ju i princip nöjd med, letade bara efter nåt liknande i Sverige.

Lite konfunderad över en del i diskussionen.
Handlar det om rädsla att ladda ner något program som man riskerar att inte kunna ta bort i efterhand?
För det första tycker jag att det är bäst, om man vill kolla en viss programvara,
att ladda ner den och i lung och ro testa om den svarar mot de behov man har.
Nästa steg är att beställa en bokprodukt med den kvalitet man önskar.
Om resultatet inte är det man förväntat är det bara att avinstallera programmet från datorn.
Jag har fått gjort fotoböcker både från Önskefoto och Japanfoto och har inget att anmärka på i utförandet, i förhållande till de kvaliteter jag begärt i beställningen.
Självklart kan det vara så att här, liksom i annan programvara, att man kan behöva lägga lite tid på att behärska detaljer i programvaran för att få ut full effekt.

Utöver detta vill jag gärna slå ett slag för att vi sparar våra bilder på andra ställen än på våra egna hårddiskar.
Själv har jag börjat skapa printade årsböcker med mina mest intressanta bilder, så att de inet går förlorade i den digitala rymden.

Om jag har förstått rätt efter att ha läst andra trådar så finns det bara en handfull tillverkare av fotoböcker i Europa. Sen finns det en hög med mellanhänder som använder deras tjänster.
Om du inte menar riktigt tryck. Då finns det massor. Men upplagan måste ju upp i antal.

Det är precis som du skriver, Lars. Att helt på egen hand hitta programvaran som har det man är ute efter kräver tid. Tester tar ofta inte upp mjukvarodateljer på den nivån. Denna tråd startade jag i tron om att kunna spara tid helt enkelt. Men visst är det så att det tar också tid att försvara sig mot anklagelser att man bara gnäller.

Än en gång tack till alla som tåg sig tid. Jag kommer inte skriva nåt mer, om inte med ett tips till eftervärlden om vilket layout-program av en svensk leverantör som är vettigast i termer av exakt placering av bilder, enligt mig.

Fotoklok har ju testats med bra resultat, du kanske skulle leta upp och läsa. Och sedan ladda ner programvarorna som verkar mest lovande.
Det leder ju ingenstans att bara sitta still och bara tycka att allt är dåligt.

Detta är tredje inlägget där du promotar det företaget. Jobbar du där?
O.T: Lycka till TS i ditt sökande.

Jobbar på Fotoklok?

Javisst, nej jag bara skojar.
Däremot har jag det sista året ägnat mycket tid till att skapa egna fotoböcker i Fotokloks nedladdade programvara och det har fungerat väldigt bra. Det är därför jag är så positiv. Jag inser dock att andra kan ha helt andra önskemål och krav än vad jag har och då behöver något annat.

Ursäktar min framtoning (jag lät rätt dryg..) och jag vill med det säga att jag respekterar verkligen erfarenheter framför åsikter. Och du verkar ju ha testat företagets tjänst rätt så genomgående.
Jag letar nämligen också efter en fotoboktjänst/printservice och har som de flesta rekommenderats Crimson.

Men, alla toppenställen verkar så avancerade så jag förstår varför en del drar sig från (mig inkluderat) att testa.

Fråga: Fotokloks tjänst, är den liknande den som Crimson tillhandahåller (och övriga med nedladdningsbar software)?

Lite konfunderad över en del i diskussionen.
Handlar det om rädsla att ladda ner något program som man riskerar att inte kunna ta bort i efterhand?
För det första tycker jag att det är bäst, om man vill kolla en viss programvara,
att ladda ner den och i lung och ro testa om den svarar mot de behov man har.
Nästa steg är att beställa en bokprodukt med den kvalitet man önskar.
Om resultatet inte är det man förväntat är det bara att avinstallera programmet från datorn.
Jag har fått gjort fotoböcker både från Önskefoto och Japanfoto och har inget att anmärka på i utförandet, i förhållande till de kvaliteter jag begärt i beställningen.
Självklart kan det vara så att här, liksom i annan programvara, att man kan behöva lägga lite tid på att behärska detaljer i programvaran för att få ut full effekt.

Utöver detta vill jag gärna slå ett slag för att vi sparar våra bilder på andra ställen än på våra egna hårddiskar.
Själv har jag börjat skapa printade årsböcker med mina mest intressanta bilder, så att de inet går förlorade i den digitala rymden.

Bra ide där med en Årsbok tycker jag. Tror vi är rätt många som aldrig ser sina bilder i print utan ligger och dammar på hårddiskar tills dom kraschar ..
/Tack:)

Nu till han som faktiskt jobbar på fotoklok ;)
I programvaran du laddar ner har du 100% designfrihet.
Du kan skriva in exakta mått på din bilder i mm. och x & y placeringar på dina bilder. För att underlätta ännu mera finns det linjaler (ctrl-r) och stödlinjer du kan använda dig av.

Det finns även "magnetiska objekt" så dom hakar i när dom är i rätt höjd tex.

Är du sedan nöjd med en sida kan du spara denna som en mall att använda på nästkommande sidor. En funktion som jag gillar skarpt är "skapa mellanrum mellan artiklar" Genom att tex. markera tre rutor/boxar så kan du högerklicka på dom och ställa in tex. 5 mm. mellan varje, supersmidigt.

Vi har stående böcker. Kolla in denna tex: https://youtu.be/aQuPZwq6oK4

Är inte jätte-frekvent inne på mitt fotosidan-login så för snabbast svar på frågor om programvaran så är det bara att maila. Svar får ni svar även kvällar och helger.

//Tomas - fotoklok.se

Nu till han som faktiskt jobbar på fotoklok ;)
I programvaran du laddar ner har du 100% designfrihet.
Du kan skriva in exakta mått på din bilder i mm. och x & y placeringar på dina bilder. För att underlätta ännu mera finns det linjaler (ctrl-r) och stödlinjer du kan använda dig av.

Det finns även "magnetiska objekt" så dom hakar i när dom är i rätt höjd tex.

Är du sedan nöjd med en sida kan du spara denna som en mall att använda på nästkommande sidor. En funktion som jag gillar skarpt är "skapa mellanrum mellan artiklar" Genom att tex. markera tre rutor/boxar så kan du högerklicka på dom och ställa in tex. 5 mm. mellan varje, supersmidigt.

Vi har stående böcker. Kolla in denna tex: https://youtu.be/aQuPZwq6oK4

Är inte jätte-frekvent inne på mitt fotosidan-login så för snabbast svar på frågor om programvaran så är det bara att maila. Svar får ni även svar kvällar och helger.

//Tomas - fotoklok.se

hmm... blev dubbelpost...

ANNONS
Götaplatsens Foto