Annons

Trådlösa överföringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Jag har sökt efter en variant av trådlös USB kabel, finns detta överhuvudtaget eller drömmer jag om framtiden.

Med andra ord en sak man kan ploppa in i valfri mojäng och sedan skicka informationen trådlöst till datorn via en modul som i sin tur är kopplad till datorn?

Jag hoppas att detta finns samt att någon vet var man får tag på det .. annars får man kanske vänta ett par år :)

mm kallas för bluetooth...

nej, menjag fattar var du menar, en "universal moj"

bra ide finns säkert, problemet är drivrutinerna,
och hur den ska veta vad man anslutit

vad vill du att den ska kunna?

snakehult skrev:
mm kallas för bluetooth...

nej, menjag fattar var du menar, en "universal moj"

bra ide finns säkert, problemet är drivrutinerna,
och hur den ska veta vad man anslutit

vad vill du att den ska kunna?

Ähhsh jag hade en lite dum snille blixt, tänkte att man kunde koppla på en sändare på kameran som kunde skicka bilderna till datorn. På så vis kunde man tex använda canons remote shooting, buggen med det hela är som du säger samt överföringshastighet.
Kommer kanske mer med tiden, jag vet att Canon har en sådan som passar de högre segments kamerorna men vilket pris .. huuga!

Inte bara inom kamera biten utan allt säg skrivare, scanners, kortläsare överhuvudtaget allt med firewire/usb på :)

Ville bara få det verifierat att jag kan sluta drömma :)

Problemet är att trådlös överföring är mycket långsammare än ex. USB 2.0 samt att det tenderar att dra rätt mycket ström vilket gör det olämpligt för batteridriven utrustning. Snabbare standarder är på väg men det kommer aldrig bli så snabbt som en kabel.

I stationära produkter är det ju inga problem att bygga in ett trådlöst nätverkskort vilekt ju också görs allt mer. Jag har ex, en skrivare (Canon 5200R), det räcker med en strömsladd och sedan kopplar den upp sig på nätverket hemma. Mycket smidigt, det är lite långsammare men det gör inte så mycket.

Fast igentligen vill man stå med en stor wlan-antenn på 5cm från huvudet?

Alt ha en sladd till kameran.. =)

ANNONS
Götaplatsens Foto