Annons

Trådutlösare till Nikon D600 (vinklad)

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
Jag har just köpt en L-skena till min D600 och då uppstår det delikata problemet att trådutlösarens kontakt sticker ut så långt att den hindrar snabblåset på kulleden från att greppa om L-skenan i stående läge. Det går visserligen att skjuta ut skenan ca 2 cm åt vänster från kamerahuset så att kontakten får plats men det blir väldigt klumpigt och obekvämt. Det finns dessutom en kanal nedåt i böjen så det skulle gå alldeles utmärkt om kontakten vore vinklad 90 grader moturs så att kabeln gick ut nedåt istället.

Är det någon som sett en trådutlösare med vinklad kontakt? Helst med timer men finns det bara utan får det duga. Jag har hittat en adapter som omvandlar kontakten på kamerahuset till 2,5mm stereoplugg via en mikro-USB men det vore ju trevligt att slippa två möjliga problemkällor (GNCD).

trådutlösare

Grattis Emil till nya kameran! Hörde om detta problem tidigare och har för mig att någon hade en lösning, frågan är bara vem det var. Skall klura på det. Annars får du köra utan tråd, dessa funkar också bra. Lyckligtvis har jag inga problem på 800:an.

Tack Anki! Är väldigt nöjd så långt även om det är mycket nytt och en del funktioner som saknas eller har ändrats. Att jag skulle få byta trådutlösare räknade jag med vid köpet, jag trodde dock inte det skulle bli så svårt att hitta en som passar med L-skenan. Nu är ju kameran fortfarande väldigt ny så det kanske dyker upp fler tillbehör vad det lider!

Vill helst ha trådbunden fjärrkontrollen och inte trådlös, det känns inte helt stabilt att köra långa exponeringar med trådlöst. Jag provade med Nikons egen ML-L3 som visserligen fyrar av kameran när jag trycker av men först efter att ha försökt fokusera om. Antingen har jag missat något eller så måste man slå av AF varje gång man använder den?

ANNONS
Götaplatsens Foto