Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trög zoomring Tamron 28-75

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Fick hem ett Tamron 28-75 XR Di idag och är nöjd med allt så här långt, förutom vad gäller zoomringen. Den är rätt seg och det är nästan så att det går hackigt att zooma. Den där låsknappen som finns för att förhindra att objektivet åker ut när man har det över axeln är helt överflödigt i det här fallet.

Det är bra mycket segare än samtliga mina andra objektiv, inklusive Tamron 90mm Macro som jag fick i samma paket idag.

Bland recensionerna här på Fotosidan hittade jag EN som hade samma problem.

Är det något som går över efter en tids användning eller? Ska man ta sig en halvtimme och sitta och vrida på det för att komma över gränsen för vad som är smidigt att jobba med?

Edvin, köp originalobjektiv till det kamerafabrikat du har, då är säkerligen alla problem lösta. /Thomas.

Jag fick mitt igår, Edvin, och upplever samma sak som du. Dock med skillnaden att den inte "hackar". Den går jämt och fint men är trög jämfört med Canons optik. Och i mitt fall har låsknappen ett berättigande, det är redan utprovat.

I övrigt verkar det vara ett riktigt bra objektiv, även om jag inte hunnit testa så mycket ännu.

Thomas, du har rätt. Originalet är bäst. Letar nu efter en Tamron DSLR... ;)

Visst Thomas, hade jag ytterligare 8000 att spendera så skulle jag givetvis köpa Canon 24-75/2.8 L. Nu är dock inte vi alla så överlusade av pengar att det går. Näst efter själva kameran var det här den dyraste investering jag nånsin har gjort.
Och visst, du var säkerligen inte så allvarlig med din kommentar men det hjälper inte mig det minsta med mitt bekymmer...

Arne: Det hackar inte, men ibland är det på gränsen, i synnerhet mot de längre brännvidderna.

Plockade fram mitt Tamron för att kolla och zoomar man långsamt ( speciellt mot mot tele) så visst hackar det något. Å andra sidan är det något jag aldrig märkt eller störts av irl. Någon större kraft tycket dock inte att det behövs för att zooma optiken...Optiskt är det hur som helst en riktigt bra lins.

ANNONS
Götaplatsens Foto