Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tradera: Är detta normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pickadollen

Aktiv medlem
Tror inte du läst inläggen vd problemet är. Handlar inte om förtur osv. Handlar om att man inte får info om man blivit överbjuden eller inte om man bjuder manuellt.
Du fokuserade på mitt svar på ett annat inlägg. Som jag skrev får man alltid ett mail om man blir överbjuden. Man får även en pushnotis om man använder appen.
 

martley

Aktiv medlem
Ämnet handlade om att frågeställaren inte fick information om att han blivit överbjuden utan tvärtom visade sidan han var på att han vunnit auktionen. Fast jag känner inte att det är någon mening med att sitta här och gissa varför det blev så, det handlar mera om ett tekniskt problem hos Tradera som de får lösa, och frågan borde ställas till dem i stället. Själva "felet" kan förstås ligga antingen på servrsidan eller på klientsidan dvs hos användaren, men det är fortfarnde Traderas problem att lösa.

Att det sedan är vanligt att tradera-användare sitter och bevakar sluttiden och lägger bud de sista sekunderna är känt sedan länge, det har jag också gjort. Beteendet uppmuntras ju dessutom eftersom Tradera skickar meddelanden om att sluttiden närmar sig Det är den fasta sluttiden som spökar och som gör att en Tradera-auktion inte är riktigt jämförbar med en fysisk auktion, där auktionsförrättaren håller igång auktionen tills ingen mer vill buda. Det skulle kanske gå att få en auktionssajt som Tradera att fungera på ett liknande sätt och slutdatumet skulle då tolkas som absolut senaste slutdatum, och att auktionen avslutas tidigare ifall inga bud kommer in inom ett visst tidsintervall, men jag tror att det är långt borta att Tradera skulle göra en sådan ändring.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Många andra nätauktionssiter, typ Klaravik förlänger tiden om det kommer in bud sista minuten.
Frustrerande för den som tror sig vara på väg att göra ett klipp, men bra för säljaren.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Råkade ur för samma sak nyligen. Kontaktade kundtjänst för att kolla av läget. Får svaret:

”Personen som vann budgivningen hade ett maxbud på 360 varav den personen vann, eftersom det var högre än ditt manuella bud”

Så då frågar jag, jo men varför får jag INTE en notis eller kan se det i annonsen trots att jag uppdaterar den febrilt hela tiden.

”Maxbuden läggs alltid i sista sekund så då får man ingen notis tyvärr. Även om du hade fått en notis hade du inte kunnat vinna auktionen då man inte hinner lägga ett bud efter vinnande maxbud”

Så helt enkelt verkar dom inte bry sig nämnvärt om detta då jag påpekade att både dom och säljaren förlorar ju på detta. Då auktioner potentiellt kan gå för högre bud om deras sida visade högre bud läggs oavsett om det är manuellt eller autobud.

Spontant känns det inte fair alls. Som sagt säljaren går ju miste om en potentiell högre försäljning.
Jag har varit på tradera sedan 2006 och mest sålt grejer och aldrig hört om att det är såhär det funkar.

Så att man skulle vara en dålig förlorare eller vad någon nämnde i denna tråden vet jag inte om jag håller med om.

Alla blir snarare förlorare i detta. Både säljaren och tradera som kunde fått mer bud på auktionen. Köpare som missar objekt dom verkligen ville ha.
EXAKT så här har mina tankar också gått! Och detta bekräftar ju att det inte är en bug utan systematiskt. Och håller med... feltänk. På normala auktioner så vinner man ju med högsta budet till slut för att andra har fått en chans och sedan säger nej. Fair.

googlade lite random och så här står det på Auctionnet.com:

"If you place a bid when there is less than 1 minute left of the auction, the auction will automatically be extended by 3 minutes. This is intended to give other bidders a chance to counter.

This 1 minute limit applies to the time when Auctionet receives a bid. Depending on your Internet connection, the countdown you see may deviate from this time by a few seconds.

Example:

The auction ends at 10:10:00.

You place a bid at 09:58:30, with slightly more than a minute to go. There is no extension.

You place a bid at 09:59:30, with less than a minute to go. The auction is extended by 3 minutes. The new ending time becomes 10:02:30.

The same auction can be extended more than once, if it receives a last minute bid each time."
 

martley

Aktiv medlem
Den metoden tycker jag verkar vara helt utmärkt. Säljaren tjänar förstås på detta men även Tradera skulle göra det eftersom de drar provision baserad på en procentsats av vinnande bud.
Fast jag funderar på ifall det inte också skulle vara bra att stänga auktioner i förtid ifall det inte kommer in några bud, det skulle få lite fart på budgivningen.
Ingen av de här årtgärderna är kanske inte lika gynnsamma för den köpare som räknar med att göra ett klipp genom att utnyttja hur systemet fungerar.
 

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Såhär funkar det ju på Ebay också. Ken Rockwell beskrev det bra:

4.) Bid only at the last second, and bid the absolute maximum you would ever want to pay. You'll win, and only pay a couple of dollars above the second highest bidder's bid, regardless of your bid amount.

If you early-bid (any time before the very last few seconds), you let everyone else who bid early know that they just got out-bid, and you'll now have 12 inexperienced bidders acting on emotion, not logic, trying to outbid you just for the sake of it. That's called "auction fever."

Bidding only at the last second is the best way to spare people from paying too much. Never bid earlier than the last few seconds. If you do, all the other bidders will get emails and instant messages and pages letting them know they just got outbid with enough time to act on it.

... Helt klart i köparens favör, eftersom höjning av buden p.g.a. vinnarskallar undviks, som lägger ett sent bud som är högre än vad de egentligen satte som sin högsta gräns. Men förutsätter givetvis att man är medveten om autobud/maxgräns.
 

netstorm

Aktiv medlem
EXAKT så här har mina tankar också gått! Och detta bekräftar ju att det inte är en bug utan systematiskt. Och håller med... feltänk. På normala auktioner så vinner man ju med högsta budet till slut för att andra har fått en chans och sedan säger nej. Fair.
Fast ingen har sagt att det är en bugg. Tråden handlar om två separata saker.

En auktion tar slut på utsatt tid, punkt. Så har det, mig veterligen, alltid fungerat under Traderas 20+ år. Sannolikt för att Tradera hämtade en hel del inspiration från eBay som är ännu äldre. Folk kan ha olika åsikter om det men personligen så föredrar jag det upplägget eftersom jag vet exakt när det är slut.

Att du fick meddelande om att du hade vunnit auktionen när du inte hade högsta bud är däremot en bugg om du beskrivit det korrekt. Därav uppmaningen om att kontakta Tradera för att felrapportera.
 

netstorm

Aktiv medlem
... Helt klart i köparens favör, eftersom höjning av buden p.g.a. vinnarskallar undviks, som lägger ett sent bud som är högre än vad de egentligen satte som sin högsta gräns. Men förutsätter givetvis att man är medveten om autobud/maxgräns.
Skulle säga att det är kluvet. Förlängs en auktion med någon minut för varje bud så hinner budgivaren lugna ner sig och ge upp. Lägger man bud sista minuten som hela tiden automatiskt överbudas av ett maxbud så finns det en chans att man går "all in" sista sekunderna och lägger ett tokhögt bud för att få den.
 

PMD

Aktiv medlem
Den metoden tycker jag verkar vara helt utmärkt. Säljaren tjänar förstås på detta men även Tradera skulle göra det eftersom de drar provision baserad på en procentsats av vinnande bud.
Fast jag funderar på ifall det inte också skulle vara bra att stänga auktioner i förtid ifall det inte kommer in några bud, det skulle få lite fart på budgivningen.
Ingen av de här årtgärderna är kanske inte lika gynnsamma för den köpare som räknar med att göra ett klipp genom att utnyttja hur systemet fungerar.
Krångliga sätt att förkorta och förlänga auktionen är till alla köpares nackdel.
 

Andreas U

Aktiv medlem
Tycker det är bra att det finns flera olika marknader som inte fungerar exakt på samma sätt. Som både säljare o köpare är det mitt ansvar att förstå hur respektive plattform fungerar. Upplever inte att någon av de större köp/sälj/auktions-siterna inte beskriver hur det funkar korrekt.
Beroende på vad jag är ute efter eller vad jag säljer väljer jag plattform/site därefter såklart.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

martley

Aktiv medlem
Krångliga sätt att förkorta och förlänga auktionen är till alla köpares nackdel.
Om det upplevs krångligt eller inte beror kanske lite på hur pass pedagogiskt processen beskrivs. Uppenbarligen har inte alla förstått hur det fungerar på Tradera för närvarande med att det oftast är sista-sekunden-bud som har störst chans att vinna, eller är nöjda med att det fungerar så. Annars skulle inte den här tråden ha existerat.
Självklart ska man inte krångla till saker i onödan, men att avbryta en auktion där budgivningen fortfarande pågår bara för att en angiven tid har gåt ut skulle jag uppleva som krångligt och obegripligt om det hade handlat om en fysisk auktion.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om man absolut måste ha en vara på tradera får man väl lägga ett "obegränsat" maxbud, t.ex 100.000 kr. Att hålla på med att taktikdutta ger ju bara andra möjlighet att bjuda över. Om man däremot har en maxgräns så kan man ju inte gråta för att någon annans maxgräns är högre.
 

Cubadust

Aktiv medlem
Om det upplevs krångligt eller inte beror kanske lite på hur pass pedagogiskt processen beskrivs. Uppenbarligen har inte alla förstått hur det fungerar på Tradera för närvarande med att det oftast är sista-sekunden-bud som har störst chans att vinna, eller är nöjda med att det fungerar så. Annars skulle inte den här tråden ha existerat.
Självklart ska man inte krångla till saker i onödan, men att avbryta en auktion där budgivningen fortfarande pågår bara för att en angiven tid har gåt ut skulle jag uppleva som krångligt och obegripligt om det hade handlat om en fysisk auktion.
Diskussionen grundar sig ju egentligen i att det blev en bugg där det stod att trådskaparen hade vunnit fast det inte stämde, det har ju inget att göra med
att Traderas auktioner är tidsbestämda eller inte. Deras sätt att hantera auktioner är ju bara en i mängden av alla olika varianter det finns på båda vanliga och nätauktioner. Att tråden nu har blivit fyra sidor lång har väl mest att göra med att på Fotosidans forum så ska allting ältas.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Om det upplevs krångligt eller inte beror kanske lite på hur pass pedagogiskt processen beskrivs. Uppenbarligen har inte alla förstått hur det fungerar på Tradera för närvarande med att det oftast är sista-sekunden-bud som har störst chans att vinna, eller är nöjda med att det fungerar så. Annars skulle inte den här tråden ha existerat.
Att stänga auktionen i förtid gör att man måste passa auktionen mer än med nuvarande system. Det vore lite snopet att klicka upp auktionen innan annonserad sluttid och upptäcka att den redan är slut.

Jag inser inte riktigt vad som är svårt att förstå. Jag fattade direkt hur det fungerade första gången jag bjöd på en auktion på Tradera. Då hade jag datorns klocka väl synlig på skärmen för att kunna bjuda så sent som möjligt. Numera är det bättre att titta på Traderas klocka.
Självklart ska man inte krångla till saker i onödan, men att avbryta en auktion där budgivningen fortfarande pågår bara för att en angiven tid har gåt ut skulle jag uppleva som krångligt och obegripligt om det hade handlat om en fysisk auktion.
Auktioner där budgivarna är närvarande är ganska annorlunda än elektriska auktioner. Det finns ingen större anledning att försöka göra den ena mer lik den andra.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det här med maxbud är inget konstigt i sig. Man kan lägga ett sådant även hos inrättning som Bukowskis, då kallat inropsuppdrag, om man inte har möjlighet att medverka vid en traditionell auktion. Då kommer deras kundtjänst att bjuda emot upp till taket. Kvarstår gör då skillnaden i när auktionen är avslutad.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om man absolut måste ha en vara på tradera får man väl lägga ett "obegränsat" maxbud, t.ex 100.000 kr. Att hålla på med att taktikdutta ger ju bara andra möjlighet att bjuda över. Om man däremot har en maxgräns så kan man ju inte gråta för att någon annans maxgräns är högre.
Med risken att behöva hosta upp slantarna.
Det verkar vettigare att helt enkelt lägga det maxbud man anser att prylen är värd och är beredd att betala.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Min, givetvis begränsade, erfarenhet efter att ha köpt ett dussin prylar på Tradera är att populära produkter ofta blir dyrare än att köpa via t ex blocket. Dessutom verkar vissa vara fast i en "vinna" mentalitet så till den grad att en beg Canon 100/2,8 USM macro (ej L) gick loss på högre än nypris något år sedan. Jag köper enbart saker som är mindre populära på Tradera, bevakar noga de med för höga utgångsbud (ofta blir de billigare än de med lägre utgång och en massa bud) och har satt ett tak vad jag är villig att betala innan. Sedan sista 10sek lägger jag mitt autobud så får det gå som det går. Det tycks också som tider runt black Friday och januari kan vara bra tider liksom om annonsören satt utgångstiden lite knepigt som t ex under jullunchen eller så
Varför vänta till sista 10 sekunderna. Du kan ju lägga maxbudet flera dagar i förväg med samma effekt
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Varför vänta till sista 10 sekunderna. Du kan ju lägga maxbudet flera dagar i förväg med samma effekt
Det beskrevs i inlägg #66. Lägg därtill att det finns ingen fördel i det (så länge någon lagt bud så att säljaren inte kan dra tillbaks auktionen) och dyker det upp samma vara parallelt som kanske är i bättre skick kanske man hellre ville bjuda på den. Om man väntar har man alltså alla vägar öppna. Alla bud är bindande.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det beskrevs i inlägg #66. Lägg därtill att det finns ingen fördel i det (så länge någon lagt bud så att säljaren inte kan dra tillbaks auktionen) och dyker det upp samma vara parallelt som kanske är i bättre skick kanske man hellre ville bjuda på den. Om man väntar har man alltså alla vägar öppna. Alla bud är bindande.
Man kan dock sänka till befintlig budnivå, men bjuder ingen över det är man förstås fast.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Tror inte du läst inläggen vd problemet är. Handlar inte om förtur osv. Handlar om att man inte får info om man blivit överbjuden eller inte om man bjuder manuellt.
Då har du antagligen gjort någon inställning som stoppar notifieringar från Tradera. Det kommer alltid notiser när det kommer bud om du är säljare eller att du blivit överbjuden om du är köpare.

Sedan förstår jag inte hur det kan vara ett problem om du nu inte får en notis om du blivit överbjuden ditt maxpris du lagt. Eller är ditt maxpris inte ett maxpris utan ett bud i största allmänhet?

Jag tror att mycket av de problem som förs fram här beror på att de klagande inte läst och tagit till sig innehållet i regler, anvisningar och råd som finns på Traderas hemsida.
 
ANNONS