Annons

Tradera med Klarna

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag kommer sluta med att sälja via Tradera pga att Klarnas uppträdande som en högre makt. De håller inne mina pengar under flera veckor "pga min säkerhet". Bullshit! De håller inne pengarna och tjänar ränta på detta. Idag 27/9 skulle jag fått en utbetalning enligt mail, men enligt support kan de inte svara exakt när jag har pengar på mitt bankkonto. Ofta så får man bara Klarna som betalningsalternativ, och berövas möjlighet till att använda swish eller kontoöverföring.Synd att Tradera använder sig av Klarna, då det annars har varit ett bra ställe för köp/sälj med budgivning. Andra som har erfarenheter?
 

PMD

Aktiv medlem
Paypal kanske är bättre? För visst kan man välja att ta betalt via Paypal när man säljer via Tradera?
 

Ventures

Aktiv medlem
Hm. Reporäntan är fortfarande negativ så de får betala om de sätter in pengarna på riksbanken.

Jag har lyckligtvis inte råkat ut för någon säljare som tvångsanslutits till Klarna. Säljaren väljer väl själv betalmetod?
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Hm. Reporäntan är fortfarande negativ så de får betala om de sätter in pengarna på riksbanken.

Jag har lyckligtvis inte råkat ut för någon säljare som tvångsanslutits till Klarna. Säljaren väljer väl själv betalmetod?
När det handlar om "föremål som i regel genererar en högre prisbild" (ungefär så, står det) så finns bara Klarna eller paypal. Då går det inte att välja ex swish. Jag testade för nån timme sedan att lägga upp en kamera med modell, märke och någon annan underkategori. Då fick ja ett sådant meddelande. När jag provade att döpa om från kamera till filter, så kunde jag välja och vraka. Detta verkar hända oavsett utgångspris, köp nu, eller fast pris.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ingen särskilt vågad gissning att köp- och säljsidorna börjat uppleva att alla bedrägerier spiller över på dem PR-mässigt och kostar för mycket ur ett sådant perspektiv. Man kan ju jämföra med kreditkortsbedrägerier och skimning. Det hände inte mycket med detta förrän det blev en explosion av det och då vaknade kortutgivarna och började införa chip, bankomaterna fick mer svårmanipulerade fronter, mobila kortläsare på restauranger osv.

Tittar man på Traderas hjälpsidor så framgår att när pengarna utbetalas från Klarna inte bara är beloppskopplat, utan även kopplat till ens betyg. Det uppenbara problemet blir förstås att alla nya säljare, oavsett hur seriösa de är, straffas.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag hamnar långt ner i pengaväntelistan trots högsta betyg i omdömen, och trots att jag köper/säljer några kameror och objektiv per år. Tycker väl att bank-id och swish, eller eget konto känns hyfsat säkert. Under ett par tusen borde vara fritt val. Men jag skulle väl under inga omständigheter ge mig in på tradera med grejer i hundratusenkronors-klassen, vilken j-a betalningslösning det än är.
 

Ventures

Aktiv medlem
Verkar ju befängt att man inte får välja betalmetod. Det är väl någon affärsöverenskommelse mellan Klarna och Tradera. Min limit som köpare på tradera går normalt långt under 2000 kr.
 

lonian

Aktiv medlem
Har sålt för typ 8000 på tradera och använt mig av Klarna i början av månaden.
I slutet av månaden har jag sedan fått min utbetalning.
Visst det är lång tid men den som väntar på något gott.
 
ANNONS