Annons

Transcend CF 16BGB 133x Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

linkaan

Aktiv medlem
Hej!

Som rubriker lyder handlar detta inlägget om Transcend CF 16BGB 133x minneskortet.

Ni som har det får gärna slänga lite positiva samt negativa saker om detta minneskort. Om det är få personer med just detta kortet, skulle åsikter rent generellt om Transcends minneskort vara roligt att höra. Har hört diverse blandade negativa saker om Transcends kort, så vore kul att se vad era tankar är kring det.

Låt kritiken flöda, positiv som negativ!

// Linus
 
Jag har ett 8 GB kort sedan lång tid tillbaka och det har inte varit några problem med det. Gav bort det i somras och såvitt jag vet fungerar det riktigt bra än.
 
Har haft 6 stycken av dessa, inget av dessa fungerade... Ibland gick filerna inte att öppna, bytte några gånger innan jag gav upp.
 
Har två som jag kör med min 5D. Har haft strul en gång med en av dem för flera år sedan. Då räckte det med en formatering.
Mitt Sandisk 16GB 90mb/s har jag däremot bränt helt och hållet en gång. Tur det gick på garantin.
 
Har tyvärr ingen feedback på just 16GB, men har istället två stycken (egentligen fyra - men se förklaring nedan) Transcend 32 GB CF 133x till min Canon 7D och de har fungerat klockrent utan minsta strul.

133x betyder en skrivhastighet på minst ca 20MB/s. Transcend själva uppger 35MB/s i skrivhastighet. Jag har själv mätt upp ca 34 MB/s i min Canon 7D - så inga problem där heller med utlovad prestanda.



Däremot så hade mina två första CF kort ett problem, varje gång jag formaterade dem så blev det bara 8GB ledigt utrymme. Tog upp detta med Transcend och de bekräftatade att detta är orsakat av ett problem i deras firmware. Man måste ha batchnummer 617617-xxxx eller högre för att få en firmware där detta problem är löst (mina minneskort hade batchnummer 612000-xxxx).
Utan minsta krångel skickade Transcend (via Order Nordic som är distributören) två nya minneskort med nyare firmware (batchnummer 620498-xxxx)! Så tummen upp för Transcend och deras kundsupport!
Det är därför jag nu har fyra 32GB minneskort :)
 
Senast ändrad:
Jag har två sådana kort och de funkarr klockrent, om än ganska långsamma, när jag nu köpt en 5d3 är det för trögt om det skall gå undan. Inte haft några kvalitetsproblem dock
 
Roligt att höra att iallafall merparten av allas kort har fungerat felfritt. Bra att veta är deras kundservice är toppen dessutom.

Blir nog att köra på ett eller två sådana kort!

// Linus
 
Jag har ett sådant kort. Vid ett tillfälle (med 300 nytagna bilder på kortet) så fick jag ett meddelande i kameran att kortet måste formateras. Jag kunde inte se bilderna eller ta några flera. När jag flyttade kortet till datorn gick det bra att föra över bilderna, och efter formatering så funkade det fint igen. Jag litar dock inte på kortet längre så det används inte. Har även tre Sandisk som alla funkar klockrent jämt (hittills;).
 
Är det någon som har erfarenhet av hur mycket man kan trycka i kortet?

Om vi säger att jag under en dag ska ta både bilder och filma, hur pass bra klarar jag mig på ett 16gb kort? Om jag fotar i RAW och filmar i låt oss säga 720p. Kommer jag att klara mig på detta eller är ett 32gb kort att föredra?

// Linus
 
ANNONS