Annons

Trasig autofokus på EF 28-105 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

GrooSweden

Ny medlem
Hej har ett gammalt canon EF28-105USM objektiv som jag plockade upp den från garderoben idag för att äntligen försöka få den såld. (Tillsammans med min EOS 5) Men det verkar som om autofokusen inte funkar.
Åtminstone gick det inte att ta några bilder med min EOS500D med autofokus men utmärkt i manuellt läge.

Är det nån som vet hur svårt det är att laga. Är det värt att lämna in den?

Vill ju egentligen bara sälja den men...

Hej har ett gammalt canon EF28-105USM objektiv som jag plockade upp den från garderoben idag för att äntligen försöka få den såld. (Tillsammans med min EOS 5) Men det verkar som om autofokusen inte funkar.
Åtminstone gick det inte att ta några bilder med min EOS500D med autofokus men utmärkt i manuellt läge.

Är det nån som vet hur svårt det är att laga. Är det värt att lämna in den?

Vill ju egentligen bara sälja den men...

Det kan du förmodligen glömma. Har samma problem med ett 300/4 L som jag hade inlämnat på Canon och fick svaret att det inte ens fanns reservdelar till objektiv med mer än 10 år på nacken så det var bara att köpa ett nytt med IS. jag ställde frågan vad det skulle ha kostat om det funnits reservdelar. Svaret var någonstans mellan 3-5000 beroende på vad som var paj.
Sälj det separat som defekt på Tradera några hundra får du säkert.
Bosse

Nu framgår det inte av beskrivningen vilken 28-105 det är frågan om, men gäller det 28-105/3.5-4.5 USM så är denna så vitt jag känner till fortfarande i produktion så reservdelar borde inte vara något problem. Dock går det att få begagnade 28-105:eek:r för 1500-2000 kr.

Handlar det istället om 28-105/4-5.6 USM så finns även denna fortfarande i sortimentet, men då objektivet är av en mindre påkostad modell så är det tveksamt om det alls skulle löna sig att reparera. Begagnatpriset rör sig om några hundralappar för denna typ av lite enklare objektiv.

Det behöver inte vara så avancerat att fixa själv. Jag har gjort det på mitt 28-70/2,8 L USM (14 år gammalt). Jag har tagit isär det i molekyler (för rengöring + nyfikenhet) och fixade då autofokusen. Ring-USM är extremt enkel i sin uppbyggnad, och det är inte alls otänkbart att det handlar om kontaktproblem, oxidering eller en lödning som har släppt. Det var det i mitt fall, efter fix så fungerar det galant. Det kan även vara något mekaniskt som är enkelt att ordna.

Jag lär nog lägga upp ett litet bildreportage framöver där jag visar hur ring-USM fungerar, och hur 28-70 ser ut i delar.

Be någon händig (vinkvink) skruva lite i objektivet för att se om det är enkelt fixat. Canon är ju uppenbarligan ganska dyra eller nekar reparation helt och hållet på äldre objektiv.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto