Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Trasig bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Aahlborg

Aktiv medlem
Jag har ett EF-S 17-85 som jag köpte begagnat tillsammans med en 30D i höstas. Det funkade hur bra som helst fram tills för ett par veckor sen då kameran började ge ifrån sig Error 99 ibland när jag försökte ta en bild. Efter lite felsökning har jag kommit fram till att felet dyker upp när jag försöker ta en bild med någon annan bländare än den största. Det händer inte heller någonting när jag trycker på knappen för skärpedjupstest. Ibland går det att ta en eller två bilder med mindre bländare men sen dyker felet upp igen. Jag har testat med objektivet på en 400D och konstaterat att felet dyker upp även där.

Det verkar alltså vara bländar-mekanismen i objektivet som har gått sönder. Är det bara att gå till närmaste serviceverkstad och lämna in det? Vad kan det i så fall kosta? Jag har erfarenheter av att service är dyrt och ett fungerande begagnat kan man få för 2800.

ANNONS
Götaplatsens Foto