Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig fokusering-vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunau

Aktiv medlem
För bara någon månad sedan köpte jag en begabnad EF300/3,8 L utan IS som var utan en repa och fungerade fullständigt klanderfritt. Vid dagens tur så går det ej att fokusera, vare sig manuellt eller med autofokus utan det verkar som allt bara hoppar runt i hack.

För mig låter det som man måste skicka in linsen. Vet någon en bra verkstad i Göteborgstrakten? Eller har någon haft något liknande bekymmer? Tacksam för alla tips! /gunnar

Tack så hemskt mycket för tipset. Skönt att slippa skicka eländet, det verkar ju känsligare än nitroglycerin. Jag har inte slagit i objektivet ett dyft och det har legat i läderväskan under alla transporter och promenader. Men det skumpar ju på skogsvägar och det kanske räcker...

Rycker AF? Det kan inte vara smutsiga kontakter mot kameran??
Objektivet är nog så robust som det kan vara. Proffskvalitet.

Krokslätts fabriker heter det!
Tack för tipset. Jag ska ta min gamla Caon FT-QL dit och höra om det går att restaurera den. Jag bor 500 m därifrån....

känner igen det där eländet;///

gunau skrev:
För bara någon månad sedan köpte jag en begabnad EF300/3,8 L utan IS som var utan en repa och fungerade fullständigt klanderfritt. Vid dagens tur så går det ej att fokusera, vare sig manuellt eller med autofokus utan det verkar som allt bara hoppar runt i hack.

För mig låter det som man måste skicka in linsen. Vet någon en bra verkstad i Göteborgstrakten? Eller har någon haft något liknande bekymmer? Tacksam för alla tips! /gunnar

Detta är ett kännt fenomen, tyvärr.

Jag hade en sådan lins och skickade in den två ggr. Det håller normalt länge men ganska så säkert måste man rensa igen en gång,, jag blev less, tyckte att det var dyrt. Sålde senare linsen.

Vad jag förstår så yttrar detta sig på llitet olika sätt. Mina problem började med att AF,en rycktet till ibland, så hackade den litet mer kraftigt, senare så låste den sig vid ett läge (ofta i närgränsen+oändligt) för att så vara orubbelig både manuellt och med AF. Frustrerande minst sagt!

Det är så att när man fokuserar manuellt så överförs signalerna via vissa kontakter,, dessa kontakter måste vara 98% rena för att signalerna skall bli övereförda korrekt. Det hela är en överföring från din manuella rörelse till elektriska signaler som styr AF,en.
Jag tror att de kallar det för att "rensa fokuslamellerna",, det förklarade dem till mig i Oslo då iaf.

Då kostade det mig ca 1600 NOK/varje gång.

Hoppas att det ordnar sig med din lins och att det håller en stund!

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
larsselin skrev:
Krokslätts fabriker heter det!
Tack för tipset. Jag ska ta min gamla Caon FT-QL dit och höra om det går att restaurera den. Jag bor 500 m därifrån....

oups! en liten felstavning....

när man lämnar in till canon kan det ta mellan 2-3 veckor... ibland längre har jag hört.. såvida man inte känner någon som e CPS medlem, då kan det gå på någon dag eller 2... fast under julehelger mm skall man nog inte räkna med någon snabb service tror jag...

ANNONS
Götaplatsens Foto