känner igen det där eländet;///
gunau skrev:
För bara någon månad sedan köpte jag en begabnad EF300/3,8 L utan IS som var utan en repa och fungerade fullständigt klanderfritt. Vid dagens tur så går det ej att fokusera, vare sig manuellt eller med autofokus utan det verkar som allt bara hoppar runt i hack.
För mig låter det som man måste skicka in linsen. Vet någon en bra verkstad i Göteborgstrakten? Eller har någon haft något liknande bekymmer? Tacksam för alla tips! /gunnar
Detta är ett kännt fenomen, tyvärr.
Jag hade en sådan lins och skickade in den två ggr. Det håller normalt länge men ganska så säkert måste man rensa igen en gång,, jag blev less, tyckte att det var dyrt. Sålde senare linsen.
Vad jag förstår så yttrar detta sig på llitet olika sätt. Mina problem började med att AF,en rycktet till ibland, så hackade den litet mer kraftigt, senare så låste den sig vid ett läge (ofta i närgränsen+oändligt) för att så vara orubbelig både manuellt och med AF. Frustrerande minst sagt!
Det är så att när man fokuserar manuellt så överförs signalerna via vissa kontakter,, dessa kontakter måste vara 98% rena för att signalerna skall bli övereförda korrekt. Det hela är en överföring från din manuella rörelse till elektriska signaler som styr AF,en.
Jag tror att de kallar det för att "rensa fokuslamellerna",, det förklarade dem till mig i Oslo då iaf.
Då kostade det mig ca 1600 NOK/varje gång.
Hoppas att det ordnar sig med din lins och att det håller en stund!
Mvh Niclas,