Annons

Trasig led på blixt..fixa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
Har en äldre Sunpak 433D till Nikon med vridbart och ledat huvud. Helt plötsligt går det inte att vinkla ner blixten mer än 45grader...helt ok om man har ett tak över sig men jag vill faktiskt kunna dra iväg blixten rakt fram oxå...Någon som har något jägartips? Jag har prövat milt våld...

Går det inte att låssa några skruvar på den? Jag har haft samma problem på både Braun och Metz blixtarna och där hjälpte det med att låssa lite på skruvarna.I vissa fall kanske man måste låssa på nån lite plåt eller så. Det finns sen ett bra smörjmedel , Lithiumfett på sprayflask, Biltema har det, med et långt rör för att smörja med. Mina har aldrig kärvat efter det.

Hmm, jag får kolla om jag kan hitta några skruvar bakom "ledplåtarna". Tack för tipset!

Fixat! Fyller i med lite extra info om det är någon mer som snubblar på samma problem. Plåtarna som sitter
vid leden bänder man lätt bort med en vass kniv. På min blixt satt plåtarna bara med lite självhäftande tejp och
tog ingen skada vid ingreppet;) Felet bestod i att en skruv hade lossat som då spärrade vridfunktionen. Bara att skruva
åt och sätta ihop. Efter det blev den som ny!

ANNONS
Götaplatsens Foto