Annons

Trasig ljusmätare på en Praktica LLC

Produkter
(logga in för att koppla)

asmodeus

Aktiv medlem
Såhär ligger det till. För ca en vecka sen så köpte jag en gammal Praktica LLC kamera på en internetaktion. Får hem kameran väldigt snabbt, och konstaterar att den ser mycket fin ut för att vara runt 30 år gammal.

Första problemet uppstår när jag upptäcker att det inte sitter något batteri i för ljusmätaren. Söker reda på en manual till kameran på nätet och där står det att det ska vara ett PX21 batteri på 4.5V. Efter mycket sökande och frågande så kom jag fram till att detta var ett batteri som är högst ovanligt idag. Jag fick några länkar i tråden jag skrev om det här. Så för att få tag på ett sånt så lär jag beställa det från antingen USA eller UK, och det går på runt 150-200 kr. Jag funderar på andra lösningar, och köpte ett litet 12V batteri istället och lödde ihop en diod och en 7805 krets som transformerade ner batteriet till ca 4.6V och pillade in i kameran. Fungerade utmärkt.

Nu kommer vi till andra problemet. Jag upptäcker att ljusmätaren mer eller mindre endast fungerar korrekt när jag ställt in slutaren på 1 sekund. Vilket inte hjälper mig så speciellt mycket eftersom jag vet att en slutartid på 1 sekund i soljus ger rejäla överexponeringar.

Jag skruvade isär bottenplattan på kameran och ser att det har läckt in en hel del batterisyra i den. Gör rent så gott jag kan och pillar för att försöka förstå hur den fungerar. Jag hittar snart på den lilla kolplattan som strömen går igenom, och hur långt strömen ska gå igenom denna kolplatta regleras när man ställer in slutartiden. Eftersom det fungerar på runt 1 sekund men inte på kortare slutartider så bör det vara så att strömen inte går igenom denna kolplatta som den ska. Frågan är hur tusan man fixar det? Byta ut den så klart, men finns det verkligen sådanna reservdelar idag till dessa kameror?

Jag har verkligen inte lust att lämna in kameran på reparation. Det brukar ju kosta ett par hundra för att de ska titta lite på kameran i 10 minuter och konstatera vad som är fel, och sedan svara på om de kan laga det eller inte. Kan de laga det så kostar det ytterligare ett par hundra kronor för 20 minuters arbete.

Detta angående att det läckt ut batterisyra i kameran hade ju givetvis säljaren inte berättat något om. Det är fan fördjävligt att man inte kan lita på folk längre. Inte är jag sugen på att köpa en helt ny systemkamera heller. Det är på tok för mycket finneser och tjaffs på de. Det är ju nästan så att det är kameran som sköter fotograferandet och inte fotografen. Jag tycker dessutom de här gamla känns mycket robusta och hållbara.

Det vore riktigt underbart om det finns någon här som känner till lite om dessa kameror och kanske vet hur jag kan laga min. Just nu är jag djävligt sur och hungrig!
 
Funderat på att köpa en billig handhållen ljusmätare? Den kan du använda till alla kameror som inte har inbygd ljusmätare också, om du skaffar sådana.
 
Njae. Tanken har ju slagit mig. Men jag tycker jag redan har en så massa saker att släpa på. Egentligen vill jag bara ha kameran och en hög film att ta med när jag är ute och reser och inte en massa andra saker. Dessutom vill jag att det ska gå snabbt att ställa in allt och ta kortet. Med en ljusmätare på sidan av så blir det mer fummel och omständigt.
 
Du kan då höra med en kamerareparatör om de kan justera/reparera kameran, och om de svarar Ja, så kan du våga köpa rätt batteri till kameran och testa om den mäter rätt. Gör den inte det då, så låter du repa kameran.

De flesta kameror jag har, har ingen inbyggd ljusmätare, utan jag kör med lös sådan, men jag antar att de är känsliga för vilken ström de får för att mäta rätt.
 
Jo, jag har snackat med en i en fotoaffär här. Men han reparerar de inte själv utan han skickar de till stockholm hos en reparatör där, och jag har en känsla av att en eventuell reparation kommer kosta mer än vad jag betalade för kameran.

Köpa det rätta batteriet känner jag inte riktigt för. Jag är säker på att det jag har byggt fungerar som det ska. Dessutom måste man betala med VISA kort eller nåt över nätet i så fall. Jag är inte 18, har inget VISA kort och känner ingen som vill låna ut sitt. Så det sket sig där också.

Jag ska till Stockholm på fredag antagligen iaf. Får försöka leta reda på någon bra affär och fråga om de vet något eller om de kan få tag på reservdelar. Annars får jag väl försöka sälja bort kameran igen och leta på något annat. Det djävliga är att jag inte vill ha en ny kamera. Jag har inte råd med det heller.
 
Är slutartiderna korrekta,så ska du köpa en lös ljusmätare,dom senaste är väldigt enkla att jobba med och är noggrannare än dom inbyggda i äldre systemkameror.Det finns också en uppsjö av bra begagnade.
 
Slutartiderna verkar vara korrekta i alla fall. Men jag vill inte hålla på och fumla runt med en ljusmätare hela tiden och ställa om kameran efter den hela tiden. De foton jag tänkt ta med den här kameran är "gatufotografier" eller vad man ska kalla det. Det gör nog inte så överdrivet mycket om ljuset inte är helt perfekt osv för just detta. För "precisionsfotograferingen" har jag min digitalkamera.

Jag vill ha ljusmätaren i den här kameran, ingen på sidan av. Om det inte går att fixa på något smidigt sätt tänker jag göra mig av med kameran och leta reda på en annan som fyller mina enkla krav. Slutartider mellan 1-1/1000 + B, 35mm film, manuell fokusering och bländare. Inget mindre, och inte mycket mer vill jag ha. Helst ska det vara en äldre modell, likt den jag köpt nu.
 
Jag håller med. Många ljusmätare är små och lätta. Jag har nästan alltid med mig en ljusmätare (har några) i jackfickan. Det finns också riktigt små ljusmätare som man fäster i kamerans blixtsko.
 
Har du använt en handhållen ljusmätare någon gång? Tar jag gatufoton så mäter jag först ljuset en gång och det räcker med negativ film så länge inte ljusförhållandet ändras för mycket. Jag körde med lös ljusmätare när mätaren i min Olympus OM-20 lade av.

Men om kravet för dig är att ha en fungerande mätare I kameran och utan att behöva svåråtkomliga batterier, så kanske du borde skaffa en annan kamera helt enkelt.
 
Nej, jag har aldrig användt en sådann.

Batteriet har jag ju fixat. Men nu var frågan om det går att göra något åt ljusmätaren i den. Om det kanske finns någon här som är kunnig och har pillat i liknande kameror?

Får jag det inte att fungera så kommer jag väl försöka få tag på en annan kamera.
 
ANNONS