Annons

Trasig Sigma 70-200/2.8 EX APO DG OS HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Jag köpte ett begagnat 70-200 objektiv. Jag testade det vid köpet och allt såg bra ut. Men när jag kom hem och granskade bilderna på datorn blev jag besviken.

Skärpan finns aldrig och alla kontraster verkar vara nedsmetad snett neråt vänster. Tydligast blir det vid 200mm och 2.8.
Se bilden:
https://www.dropbox.com/s/152whq6oqlqey40/IMG_4171.JPG?dl=0
Det blir inte skarpare än sådär hur jag än fokuserar och trixar.
Tog en bild med mitt gamla billiga telezoom och den var betydligt skarpare, även när jag bländar ner till 5.6.

Nu undrar jag vad som kan tänkas ha hänt med objektivet. Vattenskada? Tappad? eller något annat.

Gå det att laga? i så fall var och hur mycket kan det kosta?

// Magnus
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ser inte bra ut. Jag har ett Tamron och det fungerar fint redan på 2,8.

Kan du inte lämna tillbaka det, så hör med Tura i Kungsbacka för service.

Du kan ju testa att se hur det är med live view och manuell fokus för att se om det är något med AF eller något annat
 

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Nu har jag kollat igenom objektivet ordentligt.
Det finns inga synliga skador. Förutom lite repor på stativfästet och en spricka i motljusskyddet. Alla linser ser fina ut. Den fokuserar snabbt (förutom att bilden inte blir riktigt skarpt).
Bildstabilisering verkar fungera som den ska.
Om man bländar ner blir bilden skarpare men fortfarande är den utsmetat.

Jag har fokuserat i live view samt manuellt. Bilden kan inte bli bättre än min exempelbild vid 200 2.8.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta är tyvärr problemet med att ha objektiv från tredje parts leverantör. När man får problem är det svårt att få service. Man hamnar i kläm mellan kameratillverkaren och objektivtillverkaren. Ingen är beredd att ta ansvar för båda lirar bra ihop

Canon har numera fastpriser på att fixa objektiv. Cirka 3 500 kr. Då byter de allt som är defekt eller slitet. Dessutom justerar de in objektivet mot kameran.

Långsiktigt kan det vara lite av en försäkring. att köpa märkesobjektiv.

Har själv en tidigare modell av det där objektivet. Då utan OS. Det är skarpt på singelfokus men pumpar numera en hel del på AF-C.LIgger och svänger runt vad som är korrekt fokus med plus minus någon procent.
Gör att man inte kan lita på den när man försöker fota ett snabbt motiv om man inte bländar ner en del.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Detta är tyvärr problemet med att ha objektiv från tredje parts leverantör. När man får problem är det svårt att få service. Man hamnar i kläm mellan kameratillverkaren och objektivtillverkaren. Ingen är beredd att ta ansvar för båda lirar bra ihop

Canon har numera fastpriser på att fixa objektiv. Cirka 3 500 kr. Då byter de allt som är defekt eller slitet. Dessutom justerar de in objektivet mot kameran.

Långsiktigt kan det vara lite av en försäkring. att köpa märkesobjektiv.

Har själv en tidigare modell av det där objektivet. Då utan OS. Det är skarpt på singelfokus men pumpar numera en hel del på AF-C.LIgger och svänger runt vad som är korrekt fokus med plus minus någon procent.
Gör att man inte kan lita på den när man försöker fota ett snabbt motiv om man inte bländar ner en del.
Det är en uppfattning du har torgfört i flera trådar nu, så fort tredjepartsobjektiv nämns. I sak håller jag med om att de kan ha sina sidor, men jag begriper inte hur detta har någon bäring på ett objektiv som rent optiskt förefaller vara trasigt. Som sagt tycker jag att det ser ut som att någon lins sitter på sniskan e dyl. Som du själv noterar så blir även ett objektiv som är lite knepigt fokusmässigt skarpt under några förhållande och om inte förr om man fokuserar det manuellt i live view.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är en uppfattning du har torgfört i flera trådar nu, så fort tredjepartsobjektiv nämns. I sak håller jag med om att de kan ha sina sidor, men jag begriper inte hur detta har någon bäring på ett objektiv som rent optiskt förefaller vara trasigt. Som sagt tycker jag att det ser ut som att någon lins sitter på sniskan e dyl. Som du själv noterar så blir även ett objektiv som är lite knepigt fokusmässigt skarpt under några förhållande och om inte förr om man fokuserar det manuellt i live view.
Problemet är att du kan inte ta din kamera och ditt objektiv och lämna in dem till RCC och säga fixa det.

Det kan jag med när både objektiv och kamera är Canon. Jag har också haft flera tredjeparts objektiv under min 20 år som digitalfotograf. Fast långsiktigt har jag tyckt det varit negativt. Svårt att få det fixat när det varit problem.
Jag har både nyare objektiv från Canon fast egentligen flest äldre. Mest L-objektiv.
Good enough och jag har jämfört mot nyare, Skillnaden är inte ens synbar i en utskrift.
Det händer sällan att Canon-objektiv krånglar men när de gör det får jag perfekt service. Oftast blir objektiven bättre än de var innan.
Jag byter inte objektiv bara för att Canon kommer med en version 2 eller 3.
Vi skall försöka rädda vår planet eller hur? Att ständigt slänga bort det gamla och köpa nytt är ingen bra idé om mina barn och barnbarn skall ha en framtid.
Själv lär jag klara mig undan innan det blir en riktig kris.
Därför tycker jag det är väldigt bra att Canon nu har den här servicen att till ett fastpris serva ett objektiv till nivå där det fungerar som det var nytt.
Önskade fler tillverkare gjorde på samma sätt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Vi skall försöka rädda vår planet eller hur? Att ständigt slänga bort det gamla och köpa nytt är ingen bra idé om mina barn och barnbarn skall ha en framtid.[...]
Trådskaparens fråga är: Gå det att laga? i så fall var och hur mycket kan det kosta?
Så han har nog inte för avsikt att kasta bort och köpa nytt. Dessutom är objektivet köpt begagnat vilket är ytterligare ett sätt att värna miljö och klimat.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Problemet är att du kan inte ta din kamera och ditt objektiv och lämna in dem till RCC och säga fixa det.

Det kan jag med när både objektiv och kamera är Canon. Jag har också haft flera tredjeparts objektiv under min 20 år som digitalfotograf. Fast långsiktigt har jag tyckt det varit negativt. Svårt att få det fixat när det varit problem.
Jag har både nyare objektiv från Canon fast egentligen flest äldre. Mest L-objektiv.
Good enough och jag har jämfört mot nyare, Skillnaden är inte ens synbar i en utskrift.
Det händer sällan att Canon-objektiv krånglar men när de gör det får jag perfekt service. Oftast blir objektiven bättre än de var innan.
Jag byter inte objektiv bara för att Canon kommer med en version 2 eller 3.
Vi skall försöka rädda vår planet eller hur? Att ständigt slänga bort det gamla och köpa nytt är ingen bra idé om mina barn och barnbarn skall ha en framtid.
Själv lär jag klara mig undan innan det blir en riktig kris.
Därför tycker jag det är väldigt bra att Canon nu har den här servicen att till ett fastpris serva ett objektiv till nivå där det fungerar som det var nytt.
Önskade fler tillverkare gjorde på samma sätt.
Nu är det ju inte frågan om att samjustera ett objektiv med en kamera utan ren reparation av ett objektiv som gäller. Då spelar det ju ingen roll om det är tredjepart eller inte. Dessutom har Sigma längre garanti än Canon.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu är det ju inte frågan om att samjustera ett objektiv med en kamera utan ren reparation av ett objektiv som gäller. Då spelar det ju ingen roll om det är tredjepart eller inte. Dessutom har Sigma längre garanti än Canon.
Givetvis behöver objektivet fungera korrekt. Det lär bli Tura som kan fixa det.
Fast när ett objektiv justerats behöver det faktiskt justeras in mot kameran för att bli riktigt bra.
Man kan naturligtvis ha tur och det fungerar ändå.

Canon justerar alltid in ettt lagat objektiv mot kameran vilket för min del gjort att objektivet oftast fungerar bättre än tidigare.

Moderna Sigma och Tamron objektiv är något annat för där kan man uppgradera firmware.
Det kommer säkert också fungera bättre mot spegellösa kameror. Där jonbbar man inte mot en AF-sensor utan mot sensorn själv. Det borde underlätta.
 

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Efter en sväng till Tura så konstaterades det att frontlinsen behövde justeras.
Jag fick tillbaka objektivet på ett par dar och det kostade 499:-

Säljaren var mycket bekymrad att objektivet var dåligt, han förstod inte vad som kan ha hänt. Han stod för servicekostnaden och alla är nöjda.

Nu är den precis så skarpt som jag väntat mig och här ska fotas järnet i sommar!!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Efter en sväng till Tura så konstaterades det att frontlinsen behövde justeras.
Jag fick tillbaka objektivet på ett par dar och det kostade 499:-

Säljaren var mycket bekymrad att objektivet var dåligt, han förstod inte vad som kan ha hänt. Han stod för servicekostnaden och alla är nöjda.

Nu är den precis så skarpt som jag väntat mig och här ska fotas järnet i sommar!!
Va bra, det var ju lyckligt slut på alla sätt. Riktigt billigt också på Tura kan man tycka.
 

Third eye

Aktiv medlem
Efter en sväng till Tura så konstaterades det att frontlinsen behövde justeras.
Jag fick tillbaka objektivet på ett par dar och det kostade 499:-

Säljaren var mycket bekymrad att objektivet var dåligt, han förstod inte vad som kan ha hänt. Han stod för servicekostnaden och alla är nöjda.

Nu är den precis så skarpt som jag väntat mig och här ska fotas järnet i sommar!!
Fasen så bra det löste sig, och 3000 billigare än Canons fasta pris också då. Hade ingen aning om att de körde fast pris.
Och att säljaren gick in och ersatte var ju super :)
 

Michael f8

Aktiv medlem
Efter en sväng till Tura så konstaterades det att frontlinsen behövde justeras.
Jag fick tillbaka objektivet på ett par dar och det kostade 499:-

Säljaren var mycket bekymrad att objektivet var dåligt, han förstod inte vad som kan ha hänt. Han stod för servicekostnaden och alla är nöjda.

Nu är den precis så skarpt som jag väntat mig och här ska fotas järnet i sommar!!
Tack för uppföljningen!
 
ANNONS