Annons

Trasig VR.

Produkter
(logga in för att koppla)

j3n5

Aktiv medlem
Undrar om någon haft en VR-glugg med trasig VR. Finns det någon som vet vad detta kan kosta att åtgärda?

//jens...

Trasig hur då?

Testa att göra rent kontakterna (både i kameran och på oblektivet) ordentligt först. Vissa objektiv, som t.ex. 70-200VR, verkar väldigt känsliga för smuts. Det åtgärdade i alla fall mina sporadiska VR-problem

Hur identifiera fel

Hur kan man identifiera fel på VR-objektiv. Har ett sådant 24-120 som jag inte tycker jag kan se att VR fungerar. Det har varit hos Nikon som menar att det fungerar helt ok. Har försökt identifiera om det är något fel på kameran (Nikon 200D) men kan inte med säkerhet veta att VR funktionen är igång. Försöker skaka kameran eller ta bilder vid svagt mörker men märker ingen skillnad. Har någon något tips?

Lägg örat mot objektivet och aktivera VR med avtryckaren. Du skall då höra att det klickar till lite svagt vid aktiveringen, och att det sedan klickar till igen när VR släper efter cirka 10s. Under tiden kan ett mycket svagt "brummande" ljud höras (om man lyssnar noga).

Annars kan du ju bara ta ett par bilder på typ f8 inomhus, med VR av resp. på. Även om båda fallen blir suddiga, så skall ju de med VR vara betydligt "bättre" i alla fall.

Förutom att kolla om det låter om objektivet kanske det går att skaka det med små, knyckiga rörelser. Om man inte ser någon rörelse alls i sökaren, eller att skakningarna fördröjs i en bråkdel av en sekund, ja då är ju VR igång. Märker man ingen skillnad alls, så är det säkert ett fel som är trasigt.

Jag skriver kanske ovan, eftersom det funkar för mig på mitt 70-200, men jag vet inte hur det ser ut vid brännvidder mindre än 200.. men det borde väl funka.

/E

Förmodligen en dum fråga, men för säkerhets skull: Du vet väl att AF-on-knappen bakpå kameran inte drar igång VR? Det är bara avtryckaren som gör, även om man valt att lägga fokuseringen enbart på AF-on.

Tack för alla bra tips

Jag har försökt de tips ni angivit och när jag lyssnar på objektivet hörs ett surrande ljud när jag trycker på avtryckaren. Två bilder tagna med och utan VR på bl.8 antyder att den med VR blir något skarpare men skillnaden är marginell.
Jag tror att VR på objektivet fungerar men det är ju ingen stor skillnad vad jag kan se. Dock tack för alla bra tips.

Jag vet hur VR lät tidigare. Nu hör jag bara tre små klonkanden när jag sätter på kameran.. Jag som köpte 70-200vr för att det skulle hålla...

ANNONS
Götaplatsens Foto