Annons

Trasiga bildfiler på minneskortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Schassen

Ny medlem
Är helt ny på forumet och med ett lite märkligt problem. Sonen har varit på skidresa och fick problem med kameran. En Olympus mju 790 SW med XD-kort. När vi skulle lägga in bilderna i datorn såg det normalt ut, likaså när man förhandsgranskar bilderna (miniatyrer). Men när man klickar på en del av bilderna ser det ut som ett fellagt pussel. Vissa av bilderna har t o m fått en grå rand på sig. Förstår ingenting. Någon här som har varit med om nåt liknande? Någon som känner till någon mjukvara som kan lägga pusslet rätt? Tacksam för alla tips.

Bilagor

• P2220071-1.jpg
    P2220071-1.jpg
    14.8 KB · Visningar: 307
Tanka om bilderna från minneskortet igen. Blir det exakt samma mosaikmönster då lär du inte kunna rädda det. Blir det ett annant mönster så prova en annan kortläsare.
Annars får du ladda ner något program som kan rädda bilder från kortet.

/Stefan

Program?

Tanka om bilderna från minneskortet igen. Blir det exakt samma mosaikmönster då lär du inte kunna rädda det. Blir det ett annant mönster så prova en annan kortläsare.
Annars får du ladda ner något program som kan rädda bilder från kortet.

/Stefan

Tack för tipset! Har letat en hel del på nätet och hittar mestadels program som letar fram borttagna filer från kortet. Någon som har förslag på mjukvara som kan fixa denna typen av fel?
/Stefan

Tack för tipset! Har letat en hel del på nätet och hittar mestadels program som letar fram borttagna filer från kortet. Någon som har förslag på mjukvara som kan fixa denna typen av fel?
/Stefan

Jag har råkat ut för liknande fel. En gång vid kopiering mellan dator och en hårddisk, då var det bara att kopiera om bilderna från kortet. Ett par gånger har jag sett fel på bilder som lämnats in till tävling, där misstänkte jag att man hade dragit ut minneskortet ur läsaren utan att aktivera den rutin som finns för urtagning av minneskort mfl usb-prylar. När bildinlämnaren åter kopierade över från minneskortet och kopplade loss på rätt sätt kom bilden över utan skador.

Det kan gå att använda något program av den typen man använder för att rädda filer, men jag vet inte, kanske det dyker upp någon annan som har bättre erfarenhet och kan ge råd.

På skoj fipplade jag ihop den trasiga bildfilen:
Tillägg: Om du har ett Olympus xD-kort kan du försöka använda Olympus programvara för att kopiera över bilderna om du inte redan har använt det programmet. Men min Oly följde det med ett program som heter Olympus Master. På Olympus xD-kort finns det någon inbyggd finess för att göra panoramabilder som jag misstämnker kan orsaka problem. Bland annat funkar inte nedladdning till min mellanlagringsstation PD70X med Olys xD-kort. Med andra xD-kort har det gått bättre.
.

Bilagor

• P2220071-1.jpg
    P2220071-1.jpg
    38 KB · Visningar: 190
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto