Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Trasigt minneskort - allt borta?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Har en liten Ixus 70 med ett 1Gb minneskort. Hade varit och gjort lite kul plåtningar för en god vän som skulle vara med i idol + filmat lite minnesvärda saker. Nu står det plötsligt att det är *fel i minneskort* och jag vare sig se de gamla korten och filmerna eller ta nya kort (har inte provat det sista, men det kommer upp info). När jag ska kolla står det bara "ingen bild".

Vad sjutton har hänt? Kan jag få tillbaks materialet? Är kameran den stora boven som pajjat kortet eller är det kortet som fått sig en knäpp? Kortet är formatterat i DEN kameran och har funkat bra tidigare... Det händer inget heller när jag kopplar kameran till datorn..finns liksom inga bilder att hämta. =(

Mvh
Fredrik

Det finns program som kan rädda filer från ett minneskort. Jag har själv raderat filer och sedan räddat dem med Sandisks Rescue Pro. Det kräver antagligen en kortläsare. Sök på Internet så hittar du säkert det du behöver.

Köp en minneskortläsare. I med kortet och se om det går bättre. Annars laddar du hem mjukvara att rädda bilderna med. Brukar medfölja med minneskortet, men finns annars ofta gratis på tillverkarens hemsida. Brukar heta nåt i stil med Resque e.d.

Hej!

Fick en god vän att kika på problemet. Han testade olika program för PC och hittade ett som kunde visa filerna. Dock var det demo så de verkade inte gå att återställa pga detta. När han sedan skulle testa samma program igen - så hittades inga bilder och man fick frågan om enheten skulle formatteras. Ett steg åt fel håll, känns det som.

Vet inte riktigt vad jag ska göra... =(

/Fredrik

Rekomenderar, om du kan tänka dig att betala lite för att få tillbaka bilderna, IBAS. Efter vår bröllopsresa så skulle jag föra över bilderna till datorn då den hängde sig och jag kunde då inte koppla bort USB-porten på säkert sätt. När jag sedan skulle föra över bilderna stod det att det inte fanns några bilder på minneskortet. Panik... Kontaktade då IBAS och skickade in mitt kort. Det tog mindre än en vecka, har jag för mig, sedan ringde de och hade fått fram nästan alla mina bilder. Det kostade dock 1700.-, men eftersom det var min bröllopsresa så var det värt pengarna.

Hej!

Det är tyvärr lite mycket pengar. Fotona var inte så jätteviktiga för mig, men både dessa + de filmer som fanns på kortet var till en god vän som skulle in till idol.

Vad finns det för andra program och lösning? Något som är bättre än något annat? Att ha i åtanke är att det (kortet) inte längre verkar identifieras som en riktigt enhet, vilket det först gjordes...

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto