Annons

Trasigt Sd-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Kan ett trasigt SD-kort repareras?
En kund lämnade idag in ett 4 gig Sandisc Ultra minneskort. I hans kamera, en Pentax kompaktkamera fick han meddelande att ”kortet går inte att formatera”, Min iMac reagerade överhuvudtaget inte på kortet.
Min OM-D skrek ”kortfel”.
Finns det något man kan göra för att rädda bilderna? Kortet innehåller ett bröllop.

PS: för övrig tycker jag att det borde finnas ett forum för all problem som vi fotografer ofta har.

Vet inte om du gjorde det men jag börjar alltid med att skrivskydda SD-kort (flärpen på sidan). Kolla sedan om kortet syns i Disc Utility/Skivverktyg. Gör den det är det bara att gå loss med lämpligt "räddningsprogram".
Lite osäker vad som finns för OSX men en sökning på "data recovery" på App Store borde väl ge nåt att prova?

Kan ett trasigt SD-kort repareras?
En kund lämnade idag in ett 4 gig Sandisc Ultra minneskort. I hans kamera, en Pentax kompaktkamera fick han meddelande att ”kortet går inte att formatera”, Min iMac reagerade överhuvudtaget inte på kortet.
Min OM-D skrek ”kortfel”.
Finns det något man kan göra för att rädda bilderna? Kortet innehåller ett bröllop.

PS: för övrig tycker jag att det borde finnas ett forum för all problem som vi fotografer ofta har.

Reparera vet jag inte, men rädda bilder kan funka även om det verkar hopplöst. Den sista april lyckades jag med konststycket att förstöra ett SDHC Sandisc Ultra 16 Gb.

Jag var helt förkrossad för det var bilder och videosnuttar på vår dotter från att hon var en månad fram till att hon var ca 4 månader. Vi hade inte fört över något till datorn. Jag skyller på att både min man och jag fått lite sömn under många månader och att vi trott att den andra hade fört över bilder.

Det sista jag gjorde innan kortet gav upp var att spela in en lite längre videosnutt som avslutades som den skulle, men nästa gång jag satte på kameran visades bara ett timglas. (Nikon D3200) Vi kunde inte göra någonting med kortet i kameran.

Först tänkte jag att det här kan vi kanske fixa med ett räddningsprogram. Men det blev inte en så rolig sista april. Vi låste såklart kortet direkt. Vi försökte klona kortet med olika program, men det funkade inte. Vi försökte med PhotoRec och med Sandiscs recovery program. Det enda som kom upp var "Error Reading Sector" och bara analysen av kortet skulle ta ca 200 timmar att göra.

Jag var helt förstörd, men så hittade min man RecoverFab (http://www.recoverfab.com/). Det verkar vara ett enmansförtag med en kille som vet hur dessa kort fungerar. En googling gav mest positiva omdömen. Vi såg det som vår sista utväg och som vi förstod det skulle han inte ta betalt om han inte hittade något på kortet.

Så vi skickade iväg kortet på vinst och förlust. Det blev vinst! :) Vi fick tillbaka alla bilder och videosnuttar, men inte kortet (det är nog toktrasigt). Han var ganska snabb också. Vi skickade iväg kortet på en helg och fick det positiva beskedet på torsdagen som följde. Så, även om räddningsprogram som PhotoRec inte funkar så behöver det inte vara kört! :)

I have sdhc memory card full with pictures and video I want
recovered. Every recovery program I have tried gives the message
"Error Reading Sector". It suddenly stopped working after shooting
an approximatly 15 minutes long video. The termination of the video
shoot seemed to work ok. I locked the card as soon as I noticed the
problem, so hopefully nothing has been overwritten if the video shoot
didn't do it.

Tack för det goda tipset Sara; jag vidarebefordrar till kunden som får nytt hopp.

Jag hoppas verkligen din kund kan få tillbaka sina bilder eller vad det nu är på kortet.

En liten rättelse jag hade kunnat få tillbaka kortet mot en mindre slant, men jag tror han öppnar kortet för att kunna komma förbi controler och filtabell för att läsa direkt ur minnet på något vis. Eller, jag vet ju inte hur han gör men kollade hans sida nu igen och där står följande under FAQ:

Are the data on the memory chip changed or deleted after the rescue operation?
For the retrieval of the raw data, the storage medium is opened and the memory chips are removed from the printed circuit board. The data in the memory chips, however, are not changed by this procedure, leaving the possibility of repeating the rescue operation.

Ahhh, det var ju bröllopsbilder. Minnet är bra men kort. ;) Ja hoppas verkligen det funkar för din kund.

Följande foruminlägg fick oss att förstå att han verkligen gör vad han kan för att få tillbaka datat.

www.dpreview.com/forums/thread/3619490

Som sagt, jag hoppas din kund har samma lycka som vi. :)

Lånar lite av denna tråden. Jag har lagt undan 10 olika Sandisc kort som sagt: Fel på minneskort. Har inte velat kasta dem på något vis ifall......
Idag när jag kollar dem alla 10 så är det bara fem nu som säger Fel på minneskort!?
Vad har hänt har de lagat sig själv i skymundan?

Antagligen bättre mjukvara (och kanske hårdvara) i kamerorna idag som klarar att kommunicera bättre med korten.
Lånar lite av denna tråden. Jag har lagt undan 10 olika Sandisc kort som sagt: Fel på minneskort. Har inte velat kasta dem på något vis ifall......
Idag när jag kollar dem alla 10 så är det bara fem nu som säger Fel på minneskort!?

Jag har råkat ut för detta 3 gånger och lyckats rädda bilderna. Så här har jag gjort.
1. Formatera kortet i kameran (ytformatering alltså inte djupformatering - man brukar kunna välja i kameramenyn)
2. Kör det nyformaterade kortet i en kortläsare med ett rescueprogram (har använt sandisk eget som man fick ett tag samt ett gratisprogram , Recuva och bägge har löst uppgiften.
3. När jag fått tag på mina bilder och backupat har jag slängt kortet.

Ingen garanti men jag tror att det är så det görs när man lämnar in.

Jag har också kört en snabbformatering och sedan återskapat, men ska man göra det på rätt sätt ska man först klona hela kortet till datorn och återskapa mot klonen.

När Windows inte velat kännas vid kortet har Ubuntu kommit till räddning.

När allt är räddat kan man lågnivåformatera kortet. Canon och nya kameror från Sony lågnivåformaterar.

Jag har råkat ut för detta 3 gånger och lyckats rädda bilderna. Så här har jag gjort.
1. Formatera kortet i kameran (ytformatering alltså inte djupformatering - man brukar kunna välja i kameramenyn)
2. Kör det nyformaterade kortet i en kortläsare med ett rescueprogram (har använt sandisk eget som man fick ett tag samt ett gratisprogram , Recuva och bägge har löst uppgiften.
3. När jag fått tag på mina bilder och backupat har jag slängt kortet.

Ingen garanti men jag tror att det är så det görs när man lämnar in.
Nu hade jag ju som tur var inga bilder i dessa utan de visade när det var tomt. Jag tömmer det varje dag flera ggr om jag fotar hemma också.. Men klart jag ska testa och formatera kortet också. Jag som nyss bara hade ett, nu har jag kanske 5 till :)

Vad är det som säger att det är fel på korten? Kameran eller datorn?

Hur tömmer du korten? Mha kortläsare eller kopplar du kameran till datorn? Gör du en "eject" eller "mata ut" på kortet/läsaren/kameran innan du tar det från datorn eller kopplar bort kameran?

När jag ska tömma ett kort (efter att ha kopierat över bilderna till datorn och backat upp till annan fysisk adress) brukar jag sätta det i kameran och formatera det för att kameran ska få det exakt som den vill ha det :)

Jag har haft minneskort av olika varianter sedan tidigt 2000-tal. xD, SM, CF, SD(xx), CFe osv. De allra flesta har varit Sandisk och ett par ProGrade. ETT enda har pajat, och det satt i en hittegodskamera och var av något obskyrt märke. Har du 10 trasiga kort av en välrenommerad tillverkare så kommer dom antingen från samma dåliga batch, eller så är det en felaktig felindikering eller så är det något i din utrustning eller handhavande som förstör dom.

Jag har fotograferat digitalt sedan tidigt 2000-tal och vad jag kan påminna mig aldrig haft problem med mineskort. Kopierar till dator och formaterar sedan i kameran.

Sedan är det enligt min mening bättre att använa fler och mindre minneskort för att sprida risken och att för väldigt kritiska bilder använda kameran =backup läge" där alla filer skrivs till två kort.

Vad är det som säger att det är fel på korten? Kameran eller datorn?

Hur tömmer du korten? Mha kortläsare eller kopplar du kameran till datorn? Gör du en "eject" eller "mata ut" på kortet/läsaren/kameran innan du tar det från datorn eller kopplar bort kameran?

När jag ska tömma ett kort (efter att ha kopierat över bilderna till datorn och backat upp till annan fysisk adress) brukar jag sätta det i kameran och formatera det för att kameran ska få det exakt som den vill ha det :)

Jag har haft minneskort av olika varianter sedan tidigt 2000-tal. xD, SM, CF, SD(xx), CFe osv. De allra flesta har varit Sandisk och ett par ProGrade. ETT enda har pajat, och det satt i en hittegodskamera och var av något obskyrt märke. Har du 10 trasiga kort av en välrenommerad tillverkare så kommer dom antingen från samma dåliga batch, eller så är det en felaktig felindikering eller så är det något i din utrustning eller handhavande som förstör dom.
Jag tömmer dem som man ska genom att "mata ut" innan jag tar bort från datorn t.ex. Men just nu har jag ju en helt renoverad kamera som Canon reparerat. Dess kort är väldigt gamla och har nog använts i billigare versioner av Canon kameror. Datorn är det nog inget fel på heller. Och jag har olika slags kort och jag tömmer dem typ efter varje gång jag fotat.

Jag har fotograferat digitalt sedan tidigt 2000-tal och vad jag kan påminna mig aldrig haft problem med mineskort. Kopierar till dator och formaterar sedan i kameran.

Sedan är det enligt min mening bättre att använa fler och mindre minneskort för att sprida risken och att för väldigt kritiska bilder använda kameran =backup läge" där alla filer skrivs till två kort.
Ja jag tar ut kortet efter varje fotografering och tömmer till min externa. Men jag kanske ska börja formatera dem innan jag använder dem också.

Jag tömmer dem som man ska genom att "mata ut" innan jag tar bort från datorn t.ex. Men just nu har jag ju en helt renoverad kamera som Canon reparerat. Dess kort är väldigt gamla och har nog använts i billigare versioner av Canon kameror. Datorn är det nog inget fel på heller. Och jag har olika slags kort och jag tömmer dem typ efter varje gång jag fotat.

Om du har något tiotal trasiga kort så är det fel någonstans iaf :)

OM nu kortens ens ÄR trasiga (vilken enhet som nu tycker det). Det KAN ju vara en felaktig felindikering.

Kolla vad tillverkaren rekommenderar för kort till den kameran, eller om någon korttillverkare har en lista på kort dom testat i just din kameramodell. Skaffa ett sånt och se om felmeddelandet uppstår ändå.

Jag har haft ett liknande problem som orsakades av kortläsarens löstagbara USB kabel.
Fick konstant läsfel när jag överförde till datorn.
Bytte kortläsare men behöll kabeln och fick samma fel. :)
Bytte kabeln och allt var bra igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april