Annons

Trasigt Sd-kort

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har något tiotal trasiga kort så är det fel någonstans iaf :)

OM nu kortens ens ÄR trasiga (vilken enhet som nu tycker det). Det KAN ju vara en felaktig felindikering.

Kolla vad tillverkaren rekommenderar för kort till den kameran, eller om någon korttillverkare har en lista på kort dom testat i just din kameramodell. Skaffa ett sånt och se om felmeddelandet uppstår ändå.
Dom flesta av dessa kort är ju supergamla och vad jag fått veta så håller de väl inte i evigheter. Och som sagt så har jag ju haft dem i gamla kameror. Men ska kolla vad de rekommenderar för kort.
Bild 1 är de som säger fel på minneskort och bild 2 de som verkar funka igen.

Bilagor

• san.jpg
    san.jpg
    64.5 KB · Visningar: 11
  • san2.jpg
    san2.jpg
    56.9 KB · Visningar: 10
Jag har haft ett liknande problem som orsakades av kortläsarens löstagbara USB kabel.
Fick konstant läsfel när jag överförde till datorn.
Bytte kortläsare men behöll kabeln och fick samma fel. :)
Bytte kabeln och allt var bra igen.
Tidigare hade jag en Hama kortläsare men nu verkar det funka att stoppa kortet direkt i datorn också. :)

SD-kort bör bytas ut med jämna mellanrum. Dom är inte "for ever". Att lagra viktiga bilder på SD-kort är en dålig lösning. Där behövs t.ex en bra hårddisk, som även den bör bytas typ var 10:e år. Molnlagring kan vara bra om man litar på leverantören vilket det ofta finns anledning att tveka om.

SD-kort bör bytas ut med jämna mellanrum. Dom är inte "for ever". Att lagra viktiga bilder på SD-kort är en dålig lösning. Där behövs t.ex en bra hårddisk, som även den bör bytas typ var 10:e år. Molnlagring kan vara bra om man litar på leverantören vilket det ofta finns anledning att tveka om.

Jag skulle nog inte lagra viktiga grejer på så gamla diskar som 10 år ens men har man flera olika uppsättningar så borde det ju vara lugnt.

Vad gäller flashminnen (USB-minnen, minneskort och SSD:er) så är dom inte rätt sorts media om det ska ligga länge utan att användas. De behöver strömsättas då och då för att refresha minnescellerna

Dom flesta av dessa kort är ju supergamla och vad jag fått veta så håller de väl inte i evigheter. Och som sagt så har jag ju haft dem i gamla kameror. Men ska kolla vad de rekommenderar för kort.
Minneskort är såpass billiga idag att jag skulle rekommendera att du isf byter ut dom. Ett bra 64GB-kort från t ex Sandisk kostar ju som en dagens lunch på restaurang.

Japp jag har bytt till mindre externa Samsung SSD.

Om du har något tiotal trasiga kort så är det fel någonstans iaf :)

OM nu kortens ens ÄR trasiga (vilken enhet som nu tycker det). Det KAN ju vara en felaktig felindikering.

Kolla vad tillverkaren rekommenderar för kort till den kameran, eller om någon korttillverkare har en lista på kort dom testat i just din kameramodell. Skaffa ett sånt och se om felmeddelandet uppstår ändå.
Hittade nu en sida där man kan kolla vilka kort som passar. Men jag tror man kan ha andra kort också för det har jag ju haft. Men bra tips om man vill hitta detta. https://pct1.sandisk.com/ProductList.aspx?DeviceID=22904

Du får ett nytt 64 GB kort på Scandinavian Photo för 99 Kr. Jag skulle låta hela samlingen gå i återvinningen och köpa ett par nya.

Reparera vet jag inte, men rädda bilder kan funka även om det verkar hopplöst. Den sista april lyckades jag med konststycket att förstöra ett SDHC Sandisc Ultra 16 Gb.

Jag var helt förkrossad för det var bilder och videosnuttar på vår dotter från att hon var en månad fram till att hon var ca 4 månader. Vi hade inte fört över något till datorn. Jag skyller på att både min man och jag fått lite sömn under många månader och att vi trott att den andra hade fört över bilder.

Det sista jag gjorde innan kortet gav upp var att spela in en lite längre videosnutt som avslutades som den skulle, men nästa gång jag satte på kameran visades bara ett timglas. (Nikon D3200) Vi kunde inte göra någonting med kortet i kameran.

Först tänkte jag att det här kan vi kanske fixa med ett räddningsprogram. Men det blev inte en så rolig sista april. Vi låste såklart kortet direkt. Vi försökte klona kortet med olika program, men det funkade inte. Vi försökte med PhotoRec och med Sandiscs recovery program. Det enda som kom upp var "Error Reading Sector" och bara analysen av kortet skulle ta ca 200 timmar att göra.

Jag var helt förstörd, men så hittade min man RecoverFab (http://www.recoverfab.com/). Det verkar vara ett enmansförtag med en kille som vet hur dessa kort fungerar. En googling gav mest positiva omdömen. Vi såg det som vår sista utväg och som vi förstod det skulle han inte ta betalt om han inte hittade något på kortet.

Så vi skickade iväg kortet på vinst och förlust. Det blev vinst! :) Vi fick tillbaka alla bilder och videosnuttar, men inte kortet (det är nog toktrasigt). Han var ganska snabb också. Vi skickade iväg kortet på en helg och fick det positiva beskedet på torsdagen som följde. Så, även om räddningsprogram som PhotoRec inte funkar så behöver det inte vara kört! :)

I have sdhc memory card full with pictures and video I want
recovered. Every recovery program I have tried gives the message
"Error Reading Sector". It suddenly stopped working after shooting
an approximatly 15 minutes long video. The termination of the video
shoot seemed to work ok. I locked the card as soon as I noticed the
problem, so hopefully nothing has been overwritten if the video shoot
didn't do it.
Vad kostade det?

Kameror är väldigt snälla mot SD-kort, så man skall ha otur (vilket man förstås kan ha) om dom skall gå sönder i en kamera.

Jag har än så länge aldrig haft något kort som gått sönder i en kamera. Har däremot haft flera SD-kort som gått sönder i andra användningsområden.

ANNONS
Götaplatsens Foto