Annons

Tri-x namn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
hej! Ska införskaffa lite tri-x film till en hasselbladare. Vad jag hört skall det finnas en tri-x med 100ASA. Min fråga är, vad exakt heter denna film?

Vilka trix filmer finns det? Har sett en massa olika. Tri-x pan?
 
Nej, det finns 400 och 320 asa i 120-format. De olika filmerna har helt olika karaktär. 320:an är ganska lika T-max 400 i tonskalan (hög kontrast i högdagrarana och låg kontrast i skuggorna).

Jag föredrar 400:varianten. Sen finns det Plus-X på 125 asa som liknar Tri-x.
 
Så vilken film väljer jag vid studio fotografering? Svartvit alltså. Vilka har bra täckning i högdagrarna? Vet du något om efke filmerna? hur är det med dess täckning i hög resp lågdagrar? 120 resp 35mm film
 
Du ska låna Lars Kjellbergs bok: "svartvitfotografering 1" tror jag att den heter.

Eller Björns Anderssons och Erik Mårtenssons bok. Där står allt sånt.
 
Victor skrev:
Så vilken film väljer jag vid studio fotografering? Svartvit alltså. Vilka har bra täckning i högdagrarna? Vet du något om efke filmerna? hur är det med dess täckning i hög resp lågdagrar? 120 resp 35mm film


Plus-X är en bra klassisk film för studiofotografer. En fotograf jag känner fotar nästan bara med Plus-X när han tar svartvitt. D-76 1+1 är en klassisk framkallare till Plus-X.

Agfa APX 100 är en suveränt fin film. Helst framkallad i Rodinal. Skarp och ger fina hudtoner.


Vad du vill använda för filmkänslighet beror ju på ljusförutsättningarna, och vilket korn du vill ha bl.a.

Efke-filmerna är fina. 25- och 50-filmerna är extremt finkorniga, och är mindre känsliga för rött, vilket ger fin huddetaljering.

Efke 100 har grövre korn än de flesta 100-filmer på marknaden, men mycket lätt att exponera och framkalla till bra resultat. Jättefin jämn gråskala.

D-76 1+1 funkar fint med Efke.
 
Glömde säga något om Tri-X.

Namnet Tri-X är ett påhitt av kodak. De hade filmer med tillägget "X" och sedan "XX", så istället för "XXX" så blev det Tri-X...

Det är ju ingen porrfilm! ;-)

Det kan ju vara lite förvirrande när kodak har två Tri-X. Jag har använt dem båda, men mest till vardagliga bilder, så jag har inte märkt så stor skillnad. Kornet är lika. Som Magnus säger, så ska Tri-X 320 separera mer detaljer i högdagrarna, t.ex. i ljusa himlar och snö, medan Tri-X 400 ger bättre detaljer i skuggorna.

Ska du ta portätt i studion så är en film med bra separation i mellandagrarna bra, men tyvärr nämns mellandagrarna sällan i filmtester. :-/

Jag hade nog själv valt Agfa APX 100 och framkallat i Rodinal för studiobilder. 10-20% kortare framkallningstider än vad Agfa föreslår, för att hålla kontrasten i schack.

Om du väljer Tri-X, så exponera gärna efter 200 Asa, och korta ned framkallningstiden med 30%. Då får du längre tonskala, och ännu bättre detaljer i skuggorna (eller på mörka kläder).
 
Glöm inte T-Max som finns i 100 och 400 ISO. T-Max 100 är en mycket bra film och den jag mest använde till Bladaren. Jag körde på EI 50 och soppade i T-Max framkallare med tid -15% för att få lite mjukare negativ.
 
ANNONS