Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Triggerspänning >6v på blixtar = död 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

mlq

Aktiv medlem
Hej,

Jag har läst manualen till 10d som säger max 6v och även sett många diskussioner men har ni någonsin läst om någons kamera som gått sönder?

Vad är det som går sönder (slutaren, blixtmätningen, blixtsynken eller vad)?

Posta gärna lite lite länkar till folk som fått sin kamera förstörd.
Förstår att ingen kan lämna garantier etc så jag vill läsa vad som hänt andra.

PS. Jag har själv fotat med blixtar som jag senare mätt upp till 65v och 12v så nu vet jag inte om jag ska fortsätta.
 
Om något så är det synckretsen som pajar. Sen är det ju lite skillnad mellan olika blixtar. Min gamla Nissin 350T har en spänning på 225Volt, inget jag vill chansa på att ha i blixtskon. Med synckabel så kan jag dock köra den mot min 20D. Med 10D tror jag bara de garanterar upp till 6volt på pc-sync och hot-shoe.

Jag har dock inte hört om någon kamera som pajat ännu, även om vissa inte vill funka med vissa blixtar.
 
Det är skillnad på vad huset klarar i blixtskon och i PC-uttaget. 20D klarar upp till 250V i PC-uttaget, men bara 6V i blixtskon.

Det som går sönder är precis som Peter skriver, synkkretsen och den sitter ihop med slutaren, så en ny slutare på drygt 3000kr blir resultatet.

Jag kör med Elinchrom 600 och de ligger på 12V.
 
Jag har kört drygt 200V på en 10D. Efter lite meckel så fungerade det fint. Fast det blev lite överslag först och så några "Error 99". Jag löste det hela med att skarva på längre kabel. Inte för att jag varför det funka, Spänningsfallet borde inte ha varit så stort att det spelat roll.

/Maverick
 
20D klarar 250V i blixtskon

Men det förekommer ganska så många olika uppgifter på nätet... Allt från att 20D klara samma spänning i PC-uttaget och blixtskon till den uppgift som du anger. Och Canon kommer med själv med olika uppgifter.

Canon Sverige har på en direkt fråga från mig sagt att 20D klarar 250V i blixtskon också.

Chuck Westfall säger också att 20D klarar 250V i blixtskon

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=12265788

-jalle

PhotoJoe skrev:
Det är skillnad på vad huset klarar i blixtskon och i PC-uttaget. 20D klarar upp till 250V i PC-uttaget, men bara 6V i blixtskon.

Det som går sönder är precis som Peter skriver, synkkretsen och den sitter ihop med slutaren, så en ny slutare på drygt 3000kr blir resultatet.

Jag kör med Elinchrom 600 och de ligger på 12V.
 
Det kan mycket väl vara så att uppgifterna endast stämmer på 10D. I instruktionsboken till 20D talas det bara om 250V på PC-synk.
 
Iaf i svenska manualen till 20D står det att blixtar som kräver hög spänning inte ska anslutas till tillbehörsfästet då det inte är säkert att det fungerar. För PC-syncen så specifierar den dock max 250Volt.
 
ANNONS