Annons

Trimma in optiken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_ 0657

Ny medlem
Har precis köpt ett 300 mm 4,0 IS, Canon som jag använder tillsammans med min eos 20d. Tycker inte att jag får den skärpa som jag är van vid med mina gamla optik. Är det så att de kan behöva trimmas in hos en serviceman för att bättre kommunicera? Är det över huvudtaget möjligt??

Det är möjligt. Ett enkelt test är förstås att prova att manuellfokusera, för att se om det gör någon skillnad.
Har man en kamera med Live view kan man manuellfokusera med hjälp av bildsensorn. Då spelar ev. missanpassade mattskivor ingen roll heller.

Kan det vara så att bildstabiliseringen spökar.
Bildstabiliseringen på 300/4 IS är av en äldre modell och behöver tid för att gå igång.
Jag upptäcker att jag ibland får dålig skärpa för att jag tryckt av för snabbt medan IS är på väg att gå igång.
Man brukar kunna se i sökaren att bilden hoppar till när IS gått igång ordentligt.
Det tar ett par sekunder åtminstone.

Det känns kanske så. Jag har också ett objektiv med en ganska tidig version av IS. Det är långsammare, men inte tar det några sekunder, inte. Möjligen mer än en halv, vilket ju förvisso är tillräckligt för att man ska hinna trycka av.

ANNONS
Götaplatsens Foto