Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tror ni att det kan vara fel på min nya Nikon konverter??

Produkter
(logga in för att koppla)

Camilla72

Aktiv medlem
Har för en vecka sedan köpt en Nikon telekonverter som heter TC-201 2x. Till denna konverter har jag Nikon 70-200 mm 2,8 vr.
Vad som händer är att bländaren får betäckning f_ _ på kameran som är en D 70 och ingen autofokus fungerar längre och när jag tar ett kort så blir det helt svart.

Det är första gången jag använder en konverter ska jag tillägga. Jag kanske har gjort något fel .....

Har köpt både objektivet och konverten samtidigt på scandinavian photo så jag är säker på att de ska passa ihop eftersom det var med hjälp utav personalen där jag beställde grejorna.

Jag ska oxå tillägga att när jag fick konvertern så tog jag upp den ur packetet och tittade på den och då hörde jag ett slags ljud (svårt att beskriva) som att något var löst. Men jag tänkte att det kanske ska vara så, vad vet jag det är ju första gången jag använder en sådan.

Jag har läst på instruktionerna som följde med både konvertern och objektivet och även boken till min kamera men jag hittar inget om mina problem. Då finns det bara en enda sak att göra och det är att fråga er som kan detta med objektiv och konvertrar.

Blir jätteglad om ni ville hjälpa mig med detta problem....
Mvh Camilla Rörqvist.

En sak som jag är säker på är att det inte funkar med autofokus med den konvertern.

Kameran kommer nog heller inte att kunna ta emot bländarvärdet, jag tror att D70 kräver elektronisk överförfing av värdet och det får du inte genom den konvertern. Det är därför det står F--.

Så skicka tillbaka konvertern, det brukar inte vara något som helst problem hos Scandinavian.

Det bästa för dig att köpa är TC-14E, TC-17E eller TC-20E. Men dessa kommer bara att funka på objektiv där du har inbyggd motor i objektivet, dvs AF-S och AF-I.

Lite info om Nikons konvertrar:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/teleconverter/index6.htm

Säljaren på Scandinavian måste haft en dålig dag... Om det är en 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR du har ska du byta till en av konvertrarna Urban räknade upp. TC-201 är för objektiv utan AF-S. Det är en helt manuell konverter med många år på nacken. Kanske du önskade att konvertern skulle fungera med fler objektiv? Vill du ha AF och VR skulle jag rekommender en TC-14E, men den fungerar inte med vanliga AF-objektiv, bara AF-S/I, som sagt. Positivt är att den är billigare och bättre!

/Pontus

Åhhhhhhhhhhh tack sååååååååå mycket. Men visst är det konstigt.
Jag går till scandinavian photo och beställer objektiv och samtitigt beställer en konverter som skall passa med detta objektiv och jag förklarar att jag är helt okunnig med vilka grejor som passar med vilket så jag litar ju helt o hållet på vad de säger. Jag väntade på grejorna i ca 7 veckor och när de kom förra veckan så ville jag vänta lite med att testa konvertern för jag ville ju "lära/testa" objektivet först.....fan vad jag ångrar att jag inte testade både konvertern och objekvivet samma dag........

Men hur som helst så är jag oerhört tacksam för att ni finns där och kan ge mej hjälp. För det är verkligen skitjobbigt när man inte är så kunnig på den tekniska biten och så är det helg så man kan inte åka till affären och höra med dom heller.

Halloj... jag rekomenderar den TC-17E konvertern..
Den ska vara lika bra som TC-14E men förstora mer, jag testade den på nån mässa och tyckte den va klockren.... jag har samma glugg som du och testade den på en D70..

ANNONS
Götaplatsens Foto