Annons

Tryckluftsdamm i prismat

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Usch vad trött jag blir. Idag lämnade jag in min Canon 5d Mk II till en av Stockholms mest välrenomerade fotoaffärer för svabbning av sensorn som jag fått olja på. Jag sa uttryckligen att jag inte ville att de skulle blåsa den med tryckluft då jag har dåliga erfarenheter av sådant från Canonverkstaden så en massa skit blåses upp i prismat och ger en massa svarta prickar i sökaren. Visst, det kommer inte med på bilden, men är väldigt irriterande ändå. Likförbannat när jag hämtar ut den några timmar senare är sökarbilden full med svarta prickar och dessutom en ful svart flaga nära bildcentrum. När jag frågar vad det är fråga om säger de att de inte blåst och att det kommer när de vänder på kameran och dammet far runt. Skitsnack, min kamera skumpar väl runt en massa utan att detta händer. Får väl lämna den för rengöring på Canonverkstaden, affären kan lika lite som jag själva öppna prismat, utan enbart ta bort sökarskivan och göra rent där, men nu ligger ju skiten längre in. Ord mot ord så inget att vinna på att bråka, men dj-t trist och dåligt. Hör ju ofta hur deras tryckluftmaskin låter halvtrappan upp där de fixar sådana saker. Får hoppas att sensorn blev ren i alla fall när jag kommer hem.
 
Ett prisma brukar väl bestå av en homogen glasklump? I så fall kan ju inget damm hamna inuti prismat. Dammet sitter säkert på mattskivan eller i värsta fall mellan mattskivan och prismat. Jag vet inte om det är möjligt för damm att leta sig in mellan prismat och okularet dock.

Olle
 
Ett prisma brukar väl bestå av en homogen glasklump? I så fall kan ju inget damm hamna inuti prismat. Dammet sitter säkert på mattskivan eller i värsta fall mellan mattskivan och prismat. Jag vet inte om det är möjligt för damm att leta sig in mellan prismat och okularet dock.

Olle

Säkert, du förstod vad jag menade i alla fall. Nu visade sig sensorn inte vara ren heller, usch
 
ANNONS