Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TTL-kabel mellan 10D och Metz 54MZ3?

Produkter
(logga in för att koppla)

stef-n

Aktiv medlem
Ju mer jag försöker sätta mig in i den här frågan desto mer förvirrad blir jag. Jag var rätt nära att skaffa en sådan där Canon TTL-kabel för att sätta mellan min 10D och Metz 54MZ3 för att kunna ta lite bättre blixtbilder studsade i ett paraply vid sidan om kameran. Nu har jag frågat Cyberphoto om det finns något annat alternativ och då lät det som att det inte ens är säkert att Canons kabel passar till Metzen... Inte blir man ett dugg klokare av att läsa Metz hemsida heller, det finns ju ett gäng tillbehör men mycket dålig information om hur man använder dem.

Så nu vill jag veta: Är det någon här som kör en Metz 54MZ3 kopplad till en 10D med TTL-kabel emellan? Fungerar det bra? Vad för kabel kör ni?

Helst skulle jag ju köpt en 580EX och en ST-E2 (eller vad den nu heter, den där trådlösa mojängen) men det har jag inte råd med, så nu får det bli en budgetvariant.

Till sist, är det NÅGON som vet hur Metz trådlösa system fungerar? Om jag förstått saken rätt så måste man ha en blixt monterad på kameran med någon speciell sko och sedan en blixt vid sidan om som styrs av den första. Är det så? Är det klokt? Argh, jag blir så less...

Jag har hållit på böka med precis samma sak, trådlöst mellan D60 och Metz54. Det är ett gissel. Nu har jag tillgång till studio och har släppt problemet.
Ett tips är att ringa Hegethorns ang Metz-trådlöst till din Canon, de vet vilka grejjer du behöver.

ANNONS
Götaplatsens Foto