Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tunga objektiv, påfrestar fästet?

Produkter
(logga in för att koppla)

FxEffekt

Aktiv medlem
När man har stora tunga teleobjektiv som har egna stativfästen på sig för att få tyngdpunkten i mitten när man kör med stativ, sliter inte det enormt på själva gängorna mellan objektiv och kamera? Kameran i sig kan väl väga nåt kilo om det är en fullformatare. Och fästet mellan kamera och objektiv känns inte som en jättestart konstruktion. Är det något extra fäste på de större objektiven? Eller måste man vara noga att hålla i både objektiv och hus när man arbetar med kameran så att man inte bänder det ena eller andra. Om man handhåller är det väl en grej då håller man ju ena handen på huset och andra på objektivet, men när man tex ska titta på skärmen eller liknande måste man väl vara noga med att hålla kameran rakt ner tex.
Men tycker påfrestningen på fästet borde bli stort även när man har ett sådant monster även på stativ.
 
När man har stora tunga teleobjektiv som har egna stativfästen på sig för att få tyngdpunkten i mitten när man kör med stativ, sliter inte det enormt på själva gängorna mellan objektiv och kamera? Kameran i sig kan väl väga nåt kilo om det är en fullformatare. Och fästet mellan kamera och objektiv känns inte som en jättestart konstruktion. Är det något extra fäste på de större objektiven? Eller måste man vara noga att hålla i både objektiv och hus när man arbetar med kameran så att man inte bänder det ena eller andra. Om man handhåller är det väl en grej då håller man ju ena handen på huset och andra på objektivet, men när man tex ska titta på skärmen eller liknande måste man väl vara noga med att hålla kameran rakt ner tex.
Men tycker påfrestningen på fästet borde bli stort även när man har ett sådant monster även på stativ.

Tunga objektiv från 200/2.0 och större , t ex Canon eller Nikon har vanligen egna bärrremmar, som monteras i byglar, som finns på bl a Canons tunga gluggar.
Ett annat alternativ kan vara en lösning med black rapid eller http://www.kirkphoto.com/Kirk_Security_Strap.html. Dvs man sätter remmen i stativfoten.
 
Din fråga gäller själva bajonettfattningen om jag har förstått rätt.
Är fattningen i metall så håller den!
Robert har en god poäng i att man inte bär ett supertele om halsen, det blir tungt för nacke o rygg.
 
Ja just det, bajonettfattningen kallas den. Man skruvar ju lixom bara åt ett kvarts varv, fast den är väl så smart gjord så den håller de mest tunga objektiv. Samtidigt blir ju hävarmseffekten rejäl ju längre objektivet är.
 
tankevurpa?

Vet inte hur du tänker när du skriver:
"När man har stora tunga teleobjektiv som har egna stativfästen på sig för att få tyngdpunkten i mitten när man kör med stativ, sliter inte det enormt på själva gängorna mellan objektiv och kamera?"
När ekipaget sitter på stativ slits inte fästet mer än om du skulle hålla i din normalzoom med kameran på. Fästet behöver ju bara hålla för kamerans vikt om du har stativfäste på objektivet. Den är gjord för att hålla för betydligt mer.
 
Jag håller med Tony ovan, det är lite oklart vad du menar. Skulle inte kameran klara sin egen vikt? Bajonettfattningen är ju dessutom just det, en bajonettfattning. Den hålls ju inte samman av gängor (förutom skruvarna som håller fast fattningen i objektiv och kamerahus), bara att titta på dina objektiv så ser du ju hur fattningen är konstruerad. :) Den tål många Kg. På insidan av fattningen på kamerahuset så sitter det även typ bågformade bladfjädrar eller vad man ska kalla det, som tar en del av belastningen.
 
Ja ehm, ni har ju givetvis rätt, spelar ju ingen roll hur långt telet är när man har det på stativ, bajonettfattningen behöver ju givetvis bara bära upp kameravikten eftersom man sätter objektivet på stativet.

Mitt tänk stämmer ju bara om jag håller i kameran. Två teleobjektiv som är lika tunga fast den ena har tyngdpunkten längre fram är ju mer påfrestande än det andra. Fast å andra sidan, har man såpass tunga objektiv på kameran så håller man alltid i objektivet också och aldrig i bara huset.
 
Misstaget man oftast ser är folk med stativfästet på objektivet, men bärremmen har dom fortfarande i kameran. Det gör ont i själen.
 
När kameran sitter på stativ så spelar det ingen roll var en bärrem är fäst. :)

Jag har alltid en vanlig bärrem fäst i kameran, men jag bär förstås inte kameran över nacken i en sådan rem om det sitter ett jättungt objektiv monterat.
 
ANNONS