Annons

tungsten

Produkter
(logga in för att koppla)

jakobn

Medlem
Har sökt igenom forumet och inte hittat något direkt svar så jag provar med detta..

Vad jag förstått används "tungsten dia" till att fotografera inomhus med (under lysrör).

Får man en blåton i bilderna, och i såfall är den kraftig, om man fotograferar med denna film utomhus? Dag som kväll/natt?

mvh Jakob

Tungsten är den amerkanska/engelska benämningen på wolfram som glödråden i vanliga glödlampor tillverkas av. Den är alltså inte till för lysrör som är ett kapitel för sig när det gäller färgkorrigering. Det blir mycket blått om den används i dagsljus 7000 - 10000 K eftersom den är avsedd för 3200 - 3500 K. Av samma anledning blir dagljusfilm mycket "varm" i glödlampsljus.
K står för färgtemperaturen som mäts i grader Kelvin.
Us

Tungsten är väl också en benämning på fotolampor/blixtar som dagsljusbalanserad film får färgstick av.

Ulf gav bra svar, men jag vill bara inflika en liten petitess.
Klevinskalan mäts inte i grader utan bara i "Kelvin".

Fast

tack

Ok då vet jag, tack :)

alltid kul när någon orkar svara vid fyra rycket på morgonen 8)

En sista fråga bara, behöver man framkalla dessa filmer på ett speciellt sätt eller räcker det med att köra en vanlig diaframkallning? Och har ni några råd till vilken av fujis eller kodaks filmer som man skall köpa?

mvh jakob

Så om jag nu kom över 8 stycken rullar Fuji 64T billigt, vad kan jag göra för kul med dom?

Har hört att man kan få tuffa färger på dagen med långa slutar tiden hur åstadkommer jag detta?

ANNONS
Götaplatsens Foto