Annons

Tungt motljusskydd på ett 18-55DX

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Det är så här att jag har mitt kitobjektiv till min D40, ett 18-55/3,5-5,6DX, ett sånt där plastigt.
Så fann jag ett äldre objektivs motljusskydd samt skylight-filter. När jag monterade dessa (som passade perfekt) på objektivet så lät det nästan som om det var sand inuti objektivet när man rörde zoom-ringen samt att det kändes som små vibrationer.

Motljusskyddet är inte av plast utan någon slags tyngre metall (men ändå inget stort skydd). Jag kan tänka mig att dom bara görs i plast idag men kan det vara så att motljusskydd och filter blir för tungt för detta annars så plastiga objektiv jag har?

Cuddles

Eftersom linsen snurrar när du fokuserar ;)

så kanske motljusskyddet är för tungt för att få linsen att snurra riktigt?

Om du har otur så har du helt enkelt dragit sönder något när du skruvade åt motljusskyddets gänga. Man måste antagligen hålla i objektivets inner-rör om inget ska pajja, eftersom det är ganska rackligt.

Ja AF motorn snurrar på som vanligt verkar det som. Det är ju när jag zoomar in och ut som det frasar. Efter ha provat ett par bilder blev jag osäker om inte skärpan försvunnit med.

Jag ska nog leta efter garantipapperen och hoppas på att det går att fixa. Skumt var det i alla fall för objektivet har inte använts på ett tag sedan när jag tog fram det så uppstod detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto