Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

två frågor om a700

Produkter
(logga in för att koppla)

Canyon

Aktiv medlem
Hej Sony-ägare
Jag har nyss köpt en a700 till mina Minolta-objektiv.

1) när jag använder den lilla fjärrutlösaren, läge "2 sek" så fälls spegeln inte upp 2 sek innan exponeringen som den gör med driveinställningen "självutlösare 2 sek". Jag blev mycket besviken på detta. Det är väl inte något fel i mjukvaran/mitt handhavande?

2) cRAW+jpg ger ju lite fler bilder på kortet än RAW+jpg. Men ger cRAW kompressionen någon nackdel vid bildbehandlingen i dator?
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
1) Alla A700 gör så. Det har diskuterats mycket i olika fora, så det är inget du gör fel. Antagligen anser Sony att den lilla fjärrutlösaren är till för att man själv ska komma med på bilden (t.ex. gruppfoto) och därför inte vill låsa fokus och exponering 2 sekunder innan (som det måste bli om spegeln åker upp). En ledtråd är att en A700 bara ha mottagare för fjärrkontrollen på framsidan!

2) cRAW ger mindre filer genom att komprimera med en metod som normalt inte förstör bilden men som inte kan återskapa extrema förändringar mellan nära pixlar. Det händer sällan pga oskärpa, AA-filter och att sådana motiv inte är vanliga. Jag har inte hört att någon har sett någon som hels skillnad i vanligt arbete, enbart vid försök att leta efter skillnader.
 

KGS

Aktiv medlem
Lägger till en fråga istället för att starta en ny tråd...

När jag fotar flitigt med A700 så kommer jag hela tiden åt det bakre inmatningshjulet, det får till följd att slutartiden ändras i ett. Det hände inte med D7D, har de lyckats göra någon ergonomisk miss? Kan man låsa det bakre hjulet, t ex när man fotar i studio?

Blev överraskad när halva bilden blev svart och upptäckte att slutartiden dragit iväg till 1/400s.

Bara jag eller? Silvertejp finns alltid så...
 

ondjultomte

Aktiv medlem
Lägger till en fråga istället för att starta en ny tråd...

När jag fotar flitigt med A700 så kommer jag hela tiden åt det bakre inmatningshjulet, det får till följd att slutartiden ändras i ett. Det hände inte med D7D, har de lyckats göra någon ergonomisk miss? Kan man låsa det bakre hjulet, t ex när man fotar i studio?

Blev överraskad när halva bilden blev svart och upptäckte att slutartiden dragit iväg till 1/400s.

Bara jag eller? Silvertejp finns alltid så...
Det går att låsa alla knappar å hjul. så man måste trycka på avtryckaren för att "låsa" upp kameran.
 

KGS

Aktiv medlem
Det går att låsa alla knappar å hjul. så man måste trycka på avtryckaren för att "låsa" upp kameran.
Jo, men avtryckaren använder jag flitigt, så om kameran blir upplåst vid varje exponering är inte mycket vunnet. Ska snoka lite i manualen, det här händer inte när jag fotar med D7D, så på nåt vis har de placerat det bakre hjulet sämre (för mig).
 

mayro

Aktiv medlem
Tänk att silvertejp kommer upp överallt som en lösning... Jag tejpade en gång en gamal vinterbil med silvertejp då flygeln fram var helt borta på ovansidan i fram ... Och denna silvertejp höll hela vintern utan problem trotts is snö blöta salt o allt ett däck kastar upp..

Fantastiska egenskaper det egentligen..

Så att lite silvertejp kommer hålla hjulet stilla tror jag på...
 
ANNONS