Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två olika varianter av Samsung NX200, hjälp behövs!

Produkter
(logga in för att koppla)

Landell

Medlem
Jag skulle behöva lite hjälp av någon som kan detta bättre än mig.

Jag skall beställa en Samsung NX200 men ser på prisjakt att det finns 2 varianter att välja på.

Jag ser ju att det är objektiven det skiljer på:

1a: 18-55/3,5-5,6 OIS
2a: 20-50/3,5-5,6
(Det är på prisjakt jag funnit dessa två alternativ)

Vad skall man välja av dessa? Rent ekonomiskt spelar det ingen roll, men vad är den egentliga skillnaden?
Vad jag tror mig hittat är att 2a har "I" funktionen men inte 1a?
Om det finns någon vänlig själ som har lite insikt i detta som skulle kunna offra några minuter på att förklara detta för mig så skulle jag bli galet glad!

Vad ska jag välja!? *Hjälp*

Hej... Har nollkoll men om jag går gissa,

- OIS = optical imaga stabilization. Dvs objektiv som kompenserar för att du är darrig på handen.
- Ofta är objektiv med mindre zoom-omfång även mindre distorsioniga ... Alltså ger lite mindre böjda bilder.

Kolla gärna omdömen, vad säger personer/sajter som testat dem?

Vad får då jag som nybörjare ut mest av?
Då tänker jag mig både funktionsmässigt och användarmässigt.
Vad jag kan se har inte alt 1 någon I-function knapp?
Jag är oftast stabil på hand och gillar funktioner som gör att allt fungerar.

När du plåtar i tele läge kan du få lite nytta av OIS.

Räkna att 50mm innebär att du bör ha mindre än 1/50s slutartid. Har du inte ljus nog så blir det mörkt eller kameraskak. Men OIS bildstabiliserar mer än ett steg, så du kan instället plåta i 1/25s utan skakoskärpa.

Så tänk OIS = användbart, ibland.

Jag tycker 20-50 ser snyggare ut, vad tycker du? Och inte helt förvånande var den tydligen lite skarpare.

OIS linsen är uppenbart lite mer användbar. Bildstabilisering och mer zoom. Den är grymt lik alla de klassiska nybörjarobjektiv man normalt sätt får med en kamera.

Jag tycker 20-50 är ett roligare val och OIS ett säkrare val.

Du kan - och bör! - köpa fler objektiv till din kamera, så inget står och faller med att du gör rätt val.

Jag skulle nog köpa 20-50 och snart därefter köpt till två fasta objektiv om jag var du. Då hade jag känt att jag hade ett bra startkit för att ta mig an världen.

Ni rekommenderar alltså mig att välja 20-50 objektivet?

Snarare vill jag att du har information och insikt i hur t.ex. jag resonerar, för att själv få hjälp med att fatta beslut om vad som är rätt för dig.

Är du ovan fotograf och vill vara mindre beroende av att din hand är stadig nog, så är OIS bra att ha. Nästan alla kameror sälja med sådant objektiv just för att det hjälper nybörjare komma igång. Är du stadig på handen - eller använder korta slutartider - behöver du inte OIS.

Jag är ju nästan helt ny på fotografering så det är därför jag vänder mig hit.

Jag köper era resonemang och tror jag skall gå på 18-55 iaf.
Varför?
Jag tror att jag kommer ha mer nytta av detta då kameran även kommer hänga under en RC-helikopter för att ta bilder.
Det är just de spontana bilderna som jag tycker är mest intressanta och då är det säkert bra med OIS.

Jag bugar för hjälpen jag fått, skickar med en länk till vår hemsida där några av våra flygbilder finns.

http://www.northlinemedia.se
Gilla oss gärna på facebook: http://http://www.facebook.com/pages/Northline-Media/209875462359400

ANNONS
Götaplatsens Foto