Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tweaka vitbalansen

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Vad har ni för inställningar på de olika vitbalanslägena. Många verkar gilla att köra -1 till -3 på Auto, Solljus och Moln och sen +1 till +2 på blixt.

Minus gör vitbalansen varmare och plus gör då givetvis bilden kallare.
För tillfället testar jag att köra ovan angivna värden. Har inte hunnit testa det fullt ut men det ser bra ut. Finns det faror med att "tweaka" vitbalanslägena? (plåtar i RAW så det borde det inte vara).

Och vad är skillnaden mellan att köra förstärkt mättnad och att köra exempelvis -3 i vitbalansen?

Använder någon sig av "hue" för att ändra färgernas balans i kameran?

Kör man RAW är ju dessa inställningar inte så viktiga, de går ju att ändra i efterhand. Är viktigare då man kör JPG, det går ju visserligen att fixa detta i efterhand med JPG också men då tappar man bildkvalitet, RAW fixar det ju lossless.
Jag kör oftast JPG och autovitbalans med -2. Tycker det funkar. Är det någon "viktigare" bild kör jag RAW och fixar allt i efterhand.

ANNONS
Götaplatsens Foto