Annons

Tyst återkallelse av Canon EOS R5

Produkter
(logga in för att koppla)

Arell

Aktiv medlem
De flesta kameratillverkare tycks ha problem med tillgång till delar och med leveranser just nu, i mindre eller större omfattning. Transporter fungerar inte som de brukar. Runt om i världen sitter 400.000 sjömän fast på sina fartyg - vi ska nog sätta våra problem i relation till deras.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Strunta i vad Ken Wheeler säger. Han är ökänd för att vara en glappkäftad nolla som ljuger ihop skit för att få växelpengar från Youtube, höra sin egen röst och se viktig ut bland amatörerna som följer honom.

Jag skummade genom videon och av den dryg sju minuter långa videon tycks han spendera typ trettio sekunder med själva temat. Ryktet att en återförsäljare eller distributör beställt drygt sextio enheter R5 men mottagit bara runt 12 enheter. Det enligt hans "kontakter" i fotovärlden. Om det inte är en dröm han haft, och han faktiskt pratat med någon, lär det vara en av stackarna som råkar jobba på fotobutiken där Ken hänger de få gångerna han lämnar sin källare.

Lägg ingen mer energi på att fundera kring någon återkallelse om Ken råkar vara ryktets källa.
Jag tycker detta inlägg sammanfattar Ken Wheeler och hans fotograferande https://www.jasonlanier.com/blog/2017/6/12/the-shoot-between-jason-lanier-and-ken-wheeler-the-angry-photographer-using-the-sony-a9-and-the-fuji-gfx
 

Andreas911

Medlem
Jag är bara benägen att hålla med om att Canon har haft en extremt stor efterfrågan av kameran, långt över vad de själva hade räknat med och pandemin har gjort att de inte kan producera i full takt (som de normalt skulle göra). De får pga pandemin inte delar till kamerorna från bl.a. Kina och när de får delar är det kraftiga förseningar vilket gör att de inte har möjlighet att producera mer än ett antal mindre upplagor hela tiden. R5:an var ju långt mer eftertraktad än R6 som snabbt fanns i lager efter lanseringen och var uppenbarligen inte lika eftertraktad. Jag fick min R5 i september och älskar den. Att den kan överhetta vid mycket 8k filmning är ju inte konstigt egentligen då det alstras värme och kameran är 100% väderskyddad. Canon valde ju väderskydd på en proffskamera före bra ventilation. Kameran gjordes ju faktiskt inte som videokamera utan stillbildskamera och där är den grym. Sen att man kan filma i grym kvalitet med den är ju en bonus, men använder man Canon och bara vill filma så köper man väl en Cinema kamera... :)
Canon gör ju garanterat allt för att kunna få ut alla kameror och leverera trots pandemin.
 

Arell

Aktiv medlem
Nikon fick extra problem när fabriken som tillverkar någon viktig komponent brann ned till grunden för någon månad sedan. Nya Z 7ii går knappt att få tag på, enligt diverse utländska sajter, men det är kanske ytterligare ett överdrivet rykte.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Som flera nämnt tidigare så råder det också en allmän komponentsbrist i vissa tekniksektorer. I datornörds-branschen har vi haft flera stora lanseringar under andra hälften 2020 som kombinerar skitdålig tillgänglighet och enormt köpintresse, nu när underhållnings-relaterad hemmavid-konsumtion regerar. Att Canon har svårt att leverera eftersökta kameramodeller för att möta efterfrågan är inget konstigt - utan är närmast ett allmänt tillstånd ett bra tag nu.

Det finns ingen anledning till något konspiratoriskt tänkande. Canon har all anledning att se till att prylarna dyker upp på hyllorna - så de snabbt kan plockas ned och ut i händerna på de suktande kunderna. Med störda distributionskanaler så kan mycket stök hända på vägen.

Ja. Det vrider sig i magen på mig när jag tänker på den videon. Vilken attitydskillnad Ken har när han inte äger mediet - och vilka hopplösa amatörmissar han gör. En essentiell video att se för alla som av någon anledning fått för sig att Ken har några fotografiska meriter.
 
ANNONS