Annons

Tyst och snabb dator för Lightroom, Photoshop/Premiere Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

[SH]

Aktiv medlem
Är i slutfasen av planeringen inför sommarens datorköp. Ska ha en maskin som känns riktigt rapp när man arbetar i Lightroom med foton i råformat, likaså ska redigering (inga jätteavancerade saker) i PSE flyta på bra. Kommer även redigera högupplöst film i Premiere Elements. Spel är sekundärt, men visst det kommer kanske att inträffa även om jag vanligen spelar på vår 360 eller PS3.

Datorn ska vara tyst, målet är en maskin som är riktigt tyst vid slösurfande osv men även upplevs som skapligt tyst vid belastning.


Budgeten är ca 11000 kr.

Mina tankar just nu:
Chassi: NZXT H2
Moderkort: Asus Sabertooth P67 B3
Processor: Intel i7 2600K
Processsorkylare: Noctua NH-D14
Primärminne: G.Skill Ripjaws DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Systemdisk: Intel 510 SSD 120 GB - Bör rymma installerade program samt utrymme för att även rymma något videoprojekt.
Nätdel: Seasonic X-560 560W
Grafikkort: MSI GeForce N460GTX Hawk 1GB - här finns det en hel del tankar, återkommer nedan. Detta valdes för att det fått mycket bra kritik för ljudnivån.

När det gäller grafikkortet vet jag att vissa filter i PSE drar nytta av Cuda men jag vet inte om jag kommer använda sådana filter i någon större utsträckning, det är iaf ingen dealbreaker för mig. Vill ha ett kort som är tyst och som inte blir en flaskhals i systemet de närmaste åren förutsatt att användningsområdet inte ändras. Funderar även på PowerColor Radeon HD6850 SCS3, passiv kylning är ju tyst...
Eller ska jag nöja mig med ett MSI GeForce N450GTS Cyclone 1GD5/OC 1GB? Det ska ju vara tyst det med.


Lagringsdiskar, Windows-licens och optisk läsare finns.

Någon som har något att bidra med?
 
Låter som en riktigt trevlig burk det där. Bra komponenter med bra prestanda utan att bli för varm eller högljudd.

Jag skulle i a f gå på GTX 460 (1 GB). Med den kylningslösningen och i det chassit kommer inte det vara någon nämnvärt störmoment. Vill du ha mer prestanda framöver funkar de finfint i SLI också. Vet inte hur det är med Elements men Premiere tycker om minne...mycket minne ;) Är ju rätt billigt idag dock så märker du av att det blir en flaskhals så kan du ju köpa ett 8 GB kit till.

Lycka till med bygget!
 
Ha i åtanke att ett grafikkort med fläkt kommer vara den starkaste (o)ljudskällan i burken, om du väljer ett sånt.
 
Vet inte hur det är med Elements men Premiere tycker om minne...mycket minne ;) Är ju rätt billigt idag dock så märker du av att det blir en flaskhals så kan du ju köpa ett 8 GB kit till.

Lycka till med bygget!

När det gäller minne funderade jag ett tag på att satsa på 16 GB totalt men tror jag klarar mig med 8 GB tills modulerna på 8GB kommit ner i pris för att då kunna stoppa i ytterligare 16 GB och få 24 GB totalt. Om ett år eller så.
 
Ha i åtanke att ett grafikkort med fläkt kommer vara den starkaste (o)ljudskällan i burken, om du väljer ett sånt.

Vet det men GTX460-kortet som jag valt har fått väldigt bra kritik för sin låga ljudnivå. Funderade ett tag på ett passivt HD6850 men då kommer chassifläktarna få jobba mer för att få bort den extra värme i chassit.
Tror att ett kort med en erkänt tyst kylanordning med fläkt blir bästa lösningen för mig, dessutom belastas inte kortet särskilt hårt utom när man spelar.
 
... Funderade ett tag på ett passivt HD6850 men då kommer chassifläktarna få jobba mer för att få bort den extra värme i chassit...
När man tittar på korten tror jag inte att det blir någon märkbar skillnad, eftersom luftgenomströmningen genom grafikkortets bakplåt verkar vara försumbar.

Detta innebär, förutsatt samma effekt på båda korten, att huvuddelen av allt värme kommer i båda fallen att hamna i chassit och i båda fallen blir det chassifläktarns jobb att leda ut den.

Är det olika effekt på korten (har inte kollat upp det själv) blir det förstås skillnad, men den beror inte på kylningen.
 
Verkar helt okej, förutom att jag personligen anser att 8GB är på tok för lite minne, och nVidias 400-serie är _väldigt_ tyst sålänge du inte sparkar igång CUDA/OpenGL, och det gör man ju inte i Lightroom.

Vad man däremot bör tänka på är att om man ansluter mer än en skärm till ett 400-kort så kommer GPU'n _alltid_ att gå på relativt hög klockning. Detta gör att fläktarna aldrig kommer ner till de riktigt låga varvtalen.

Detta beteende är ett (i mina ögon) otyg som nVidia och AMD börjat med på de senare generationerna... Detta "för att ge användaren bästa tänkbara desktopupplevelse".

Betänk också att 460-korten INTE används för CUDA-accelerering utan att man hackar Premiere/Photoshop CS en aning. Elementsversionerna har så vitt jag vet inte CUDA-stöd _alls_.

(Vad gäller minnet så tillhör jag de som har inset att avskaffandet av swapfil är det bästa trimningstipset som existerat de senaste tio åren)
 
Senast ändrad:
Skulle swap utnyttjas öht om man har 'tillräckligt' med RAM? Dvs är det inte de enorma minnesmängderna som gör swap 'onödigt'?
 
Skulle swap utnyttjas öht om man har 'tillräckligt' med RAM? Dvs är det inte de enorma minnesmängderna som gör swap 'onödigt'?

Växlingsystemet i windows kommer att växla ut sidor oavsett hur mycket minne som finns tillgängligt. Man kan (via registerhack) ställa hur aggressivt detta skall göras, men man kan inte förhindra det.
 
Senast ändrad:
Där ser man - själv van vid hur linux sköter minnet, vilket r den synvinkeln verkar mer rationellt.
 
Där ser man - själv van vid hur linux sköter minnet, vilket r den synvinkeln verkar mer rationellt.

Jag VISSTE att någon skulle komma med den vinkeln (Jag gissade faktiskt att just du skulle göra det) , och satt därför beredd.

Ungefär hälften av Kernelutvecklarna för Linux anser att swappiness skall vara låg, medan ungefär hälften anser att den (precis som i WIndows) skall vara hög).

Ett exempel på en sådan debatt (och det har funnits TUSENTALS (edit: Jaja, hundratals då....) för de av oss som följer kernel-dev-listorna noga) finns här:
http://kerneltrap.org/node/3000
 
När man tittar på korten tror jag inte att det blir någon märkbar skillnad, eftersom luftgenomströmningen genom grafikkortets bakplåt verkar vara försumbar.

Detta innebär, förutsatt samma effekt på båda korten, att huvuddelen av allt värme kommer i båda fallen att hamna i chassit och i båda fallen blir det chassifläktarns jobb att leda ut den.

Är det olika effekt på korten (har inte kollat upp det själv) blir det förstås skillnad, men den beror inte på kylningen.

Är medveten om att 460-kortet bara leder ut lite värme ur chassit men det passivt kylda 6850-kortet lämnar all värme i chassit.

Ska titta lite mer på kortens effekter, kanske blir det 6850 ändå. Kommer inte nyttja fördelen med Cuda tillräckligt iaf.
 
Verkar helt okej, förutom att jag personligen anser att 8GB är på tok för lite minne,
Tror jag kommer klara mig men som jag nämnde tidigare är planen att uppgradera till 24 GB när 8 GB-stickorna kommit ner lite i pris om ett år eller så.

Betänk också att 460-korten INTE används för CUDA-accelerering utan att man hackar Premiere/Photoshop CS en aning. Elementsversionerna har så vitt jag vet inte CUDA-stöd _alls_.

Som jag förstått det är det bara vissa plugin till PSE som kan använda CUDA, inte PSE i sig självt. CUDA är alltså inget avgörande för mig.
 
Tror jag kommer klara mig men som jag nämnde tidigare är planen att uppgradera till 24 GB när 8 GB-stickorna kommit ner lite i pris om ett år eller så.



Som jag förstått det är det bara vissa plugin till PSE som kan använda CUDA, inte PSE i sig självt. CUDA är alltså inget avgörande för mig.

Mitt uttalande stämmer fortfarande. Utan att hacka Photoshop / Premiere så har du inga CUDA-hooks alls, eftersom korten inte är "certifierade".
 
Mitt uttalande stämmer fortfarande. Utan att hacka Photoshop / Premiere så har du inga CUDA-hooks alls, eftersom korten inte är "certifierade".

Ok. Svänger mer och mer åt det passivt kylda 6850-kortet då det även har lite lägre effekt. Värmeutvecklingen inne i chassit borde alltså bli den samma eller bättre som med GTX460-kortet.
 
Ok. Svänger mer och mer åt det passivt kylda 6850-kortet då det även har lite lägre effekt. Värmeutvecklingen inne i chassit borde alltså bli den samma eller bättre som med GTX460-kortet.

Om du _enbart_ skall köra bildbehandling under Elementsversionerna samt lightroom så kan du ju använda integrerade kort, eller något ap-billigt kort, och därmed få tillgång till lite mer stålar till mer minne eller liknande. Accelerationen har du ju bara nytta av i accelererade versioner av Adobe-programmen, samt i spel. (Ja, okej, det finns ett FÅTAL andra program som stöder CUDA/OpenCL)
 
Vilket kort blev det till slut?
Funderar själv på ett GTX 460, passivt 6850 eller ett passivt GTS 450.
 
Vilket kort blev det till slut?
Funderar själv på ett GTX 460, passivt 6850 eller ett passivt GTS 450.
Det blev det passivt kylda HD6850 och jag är kanonnöjd med valet.

Blev lite andra ändringar också jämfört med första inlägget i tråden. Fractal Design Define Mini dök upp som ett intressant alternativ på chassifronten.
Moderkortet blev ett Asus Maximus IV Gene-Z är ett av få mATX-kort som har intern USB3 för att kunna nyttja främre USB3-porten på chassit.
Till följd av ett mindre moderkort och jättekylaren på grafikkortet (den är gigantisk) fick jag välja en mindre processorkylare, valet föll på Noctua NH-U9B SH2.

Kör tre fläktar i chassit, insug i botten och på fronten samt en utblås bak, som jag stryp ordentligt med chassits fläktkontroll.
 
Vad lustigt!
Beställde nästan samma saker häromdagen: FR Design Mini, Asus Gene Z, 2600k, Noctua NH-U9B SH2, Intel 510 SSD, 16 gb minne.

Har funderat på det här med Cuda fram och tillbaka.
Har kört passivt i många år, och gillar det. Men nu lockar även GTX 460 eller 570.
Fast ett passivt 6850 låter ju väldigt trevligt.

Nu är vi bu(r)ksvågrar. :)
 
ANNONS