Annons

Tyst och snabb dator för Lightroom, Photoshop/Premiere Elements

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är vi bu(r)ksvågrar. :)

Japp! ;)

Jag kör dock bara 8GB ram i min maskin, siktar på att stoppa i två 8GB-moduler när dessa kommit ner i pris men får se lite hur jag gör - måste isf skaffa en ny windowslicens, Win7 Home Premium stöder ju max 16GB ram.
Kanske vänta in Windows 8 och köpa mer minne och windowslicens då...

BTW, datorbygget kan ses här.
 
Hur blev Lightroomprestandan

Först undrar jag om du funderade på externt nätagg nån gång. Jag har själv ett sånt och det gör ju att fläktbehovet minskar drastiskt.

Sen själva huvudfrågan - Hur blev prestanda?
 
Vet det men GTX460-kortet som jag valt har fått väldigt bra kritik för sin låga ljudnivå. Funderade ett tag på ett passivt HD6850 men då kommer chassifläktarna få jobba mer för att få bort den extra värme i chassit.
Tror att ett kort med en erkänt tyst kylanordning med fläkt blir bästa lösningen för mig, dessutom belastas inte kortet särskilt hårt utom när man spelar.

Så länge man inte spelar spel på datorn blir det ingen större värmeutveckling i grafikkortet.
Jag har ett HD4550 med passiv kylning som kostade 450 kr och det funkar utmärkt till både video- och fotoredigering. Jag testade att köra ett spelprogram (Dirt 2) men då började det lukta om kortet.
Prestandamässigt finns det bättre kort (än 4550) om man t.ex. skall visa HD-film, men om man lovar sig själv att aldrig installera spel på sin redigeringsdator så räcker som sagt ett väldigt billigt grafikkort långt.
 
Först undrar jag om du funderade på externt nätagg nån gång. Jag har själv ett sånt och det gör ju att fläktbehovet minskar drastiskt.

Sen själva huvudfrågan - Hur blev prestanda?

Funderade helt kort på externt agg men de jag sett är i klenaste laget och väl dyra, skulle dock satsa på ett sådant om jag skulle bygga en HTPC. Mitt Seasonic är halvpassivt, fläkten går bara vid lite högre belastning och den är väldigt tyst samt varvtalsreglerad, har faktiskt aldrig hört den.

Prestandan blev ypperlig. Lightroom startar på 4-5 s (från klick på ikonen tills det är fullt igång) och då ligger själva programmet på SSD-disken och foton plus databas ligger på 2st 500GB-diskar (5400-varvare) som körs i RAID0. Hade dessa diskar liggande och tyckte de kunde få fungera som lagringsdiskar, vet att RAID0 fördubblar risken för haverier men kör backup dagligen så det får vara så ett tag till...

Datorn upplevs som tyst, bara lite svagt fläktsus som drunknar i andra ljud om det inte är knäpptyst. Tycker att det är väldigt skönt att ljudet är konstant, ingen grafikkorts- eller processorfläkt som varvar upp vid belastning.
 
Så länge man inte spelar spel på datorn blir det ingen större värmeutveckling i grafikkortet.
Jag har ett HD4550 med passiv kylning som kostade 450 kr och det funkar utmärkt till både video- och fotoredigering. Jag testade att köra ett spelprogram (Dirt 2) men då började det lukta om kortet.
Prestandamässigt finns det bättre kort (än 4550) om man t.ex. skall visa HD-film, men om man lovar sig själv att aldrig installera spel på sin redigeringsdator så räcker som sagt ett väldigt billigt grafikkort långt.

Jag insåg att jag ville ha möjligheten till lite nöje och efter att ha letat fläktkylda grafikkort som fick bra omdömen för ljudnivån återgick jag till att titta på passivt kylda kort. De tysta, fläktkylda, korten är vanligen av en sådan konstruktion att de lämnar mycket värme i lådan och då kunde jag lika gärna titta på det helt nya, passivt kylda, 6850-kortet från Powercolor.

I backspegeln vet jag inte om jag skulle ändrat på något. Med ett annat grafikkort (med tyst fläktkylning) kunde jag fått plats med Noctua NH-D14 som processorkylare och fått lite bättre kylkapacitet där vilket möjligen gett en lägre ljudnivå vid låg belastning av grafikkortet men då hade ljudnivån varierat i takt med att grafikkortets fläkt varvat upp. Nu har jag en konstant, väldigt låg, ljudnivå. Är mycket nöjd med bygget.
 
ANNONS