Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undeligt Canon Fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Ok så igår så svabba jag lite på min kamera, filter osv så att det skulle bli lite renare!

Jag plockar av mitt 70-200 4 L och rensar alla delar som rensas ska.

Monterar objektivet på kamerahuset, sætter igång kameran i læge M står den då. Men nær jag kollar ser jag slutartiden 1/125 har jag før mig sedan står det 00 på blændaren!? Jag kan inte ta några bilder. Stænger av kameran plockar av objektivet sætter igång den, samma sak!?!?

Står och spottar och fræser slår æver till AV och vips så funkar den precis som den gjort innan!?

Någon som haft detta felet innan? Eller någon som kænner till det ?

Tacksam før hjælp!
Vh Thomas

00 på displayen innebär att kameran inte har kontakt med objektivet. Du kan lätt pröva detta genom att sätta igång kameran utan objektiv. Kan ha varit ett tillfälligt glapp. Har hänt mig några gånger. Händer det ofta kan man behöva rengöra kontaktytorna på objektivet.

Jeppe skrev:
00 på displayen innebär att kameran inte har kontakt med objektivet. Du kan lätt pröva detta genom att sätta igång kameran utan objektiv. Kan ha varit ett tillfälligt glapp. Har hänt mig några gånger. Händer det ofta kan man behöva rengöra kontaktytorna på objektivet.

Jo jag hade en lite kænsla av att det var det som var fel, men samtidigt att glappet skulle førsvinna før att jag slog øver till AV mode? Det verkar underligt. Men man kanske får leva med underligheter gællande digitalt!?

Är nog ingen skillnad på en digitalkamera och en analog där, om vi inte snackar en helmekanisk kamera förstås.

Det är inte så att du använt någon slags vätska för rengöringen som har strulat till kontakten, sen kanske den hunnit torka lagom tills du slog om till AV.

En rekomendation är att använda isopropanolalkohol vid rengöring av elektronik då den är avsedd för bland annat det. Måste erkänna att jag har syndat och använt det både till linser och speglar med bra resultat och utan att det har resulterat i konstigheter efter en tid, men vem vet.

/Kalle

kmelin skrev:
Är nog ingen skillnad på en digitalkamera och en analog där, om vi inte snackar en helmekanisk kamera förstås.

Det är inte så att du använt någon slags vätska för rengöringen som har strulat till kontakten, sen kanske den hunnit torka lagom tills du slog om till AV.

En rekomendation är att använda isopropanolalkohol vid rengöring av elektronik då den är avsedd för bland annat det. Måste erkänna att jag har syndat och använt det både till linser och speglar med bra resultat och utan att det har resulterat i konstigheter efter en tid, men vem vet.

/Kalle

Ber om ursækt før den något luddiga biten av vad som rengjordes. Kontakterna rørdes aldrig! Filtret samt frontlinsen var det som rengjordes samt kamerahuset. Så ingen kontaktdel eller annan elektronisk del vidrørdes!

Så "felet" kom enligt mig helt oprovocerat!

ANNONS
Götaplatsens Foto