Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undervattensfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag hade tänkt köpa en påse från Eva-Marin för att sedan kunna roa mig med lite enklare UV-foto under den semester som snart stundar. Men innan jag kommer så långt att jag hoppar i plurret med min kamera vill jag räta ut några frågetecken.

Jag kommer att använda ett analogt hus med en Speedlight 420 EX (och eventuellt bouncer?).

Vad ska man tänka på när det gäller objektiv val? Vilken brännvidd är lämplig? För jag antar att det blir en viss skillnad mot land, med hänsyn till ljusets brytning från vatten till luft.

Jag skulle helst vilja fotografera med diafilm, fungerar det bra eller är neg att föredra?

Vad tänka på vad gäller blixtfotografering under vattnet, är det stor skillnad mot på land?

Ljusmätning, fungerar den bra under vattnet eller måste man kompensera något?

Med mera?

Du har säkert idéer vad man bör tänka på och vad som är typiska nybörjarfel.

Mvh

Micke

Det finns mycket att tänka på. Vilket djup kommer du att befinna dig på? är det fridykning eller är det apparatdykning? Är det i Norden eller medelhavet?

Är det fridykning kommer man oftast inte så djupt ( om man inte är en hejare på det) vilket gör att man kan klara sig utan blixt söderut. Blixten används mest för att få rätt färger när man kommer ner en bit och ljuset är filtrerat.
Tänk på att om du använder blixt skall den vara så långt bort från kameran som möjligt för att undvika backsscatter (particklar i vattnet reflekterar ljuset och det ser ut som helljus i en snöstorm.
Jag har använt både neg och Dia. Jag föredrar dia eftersom man kan få lite mer stuns i färgerna. Gärna Kodak 100VS eller liknande.
Ljusmätning fungerar som på land, tänk bara på att blixtljuset försvinner väldigt fort i vattnet och räcker inte särskillt långt.

Ett tips är att kolla upp en bok som heter "Vattenbilder - en bok om att fotografera i vatten" av Inge Lenmark. Den har några år på nacken men kolla bibblan.

Greven

Det kommer att vara fridykning och med min lungkapacitet bör jag vid undantagsfall vara nere på ett maxdjup på fem meter.

Premiären kommer att vara i Thailand så ljuset där kan vara en bra utgångspungt för frågorna.

Men hur välja objektiv? Är ett fast 50 objektiv bra eller kan jag löra med mitt 28-75 zomm-objektiv?

Mvh

Micke

Det bästa skulle jag säga är ett fast vidvinkel, typ 24mm eller liknande, eller macro (kan dock vara svårt på fridyk) Beroende på hur länge du kan vara nere så skulle jag nog säga att vidvinkel är enklast att hantera, men i avsaknad av det så den fasta 50mm så att du inte börjar tänka på att zooma också och därmed slösa med dyrbart syre=tid.
Om det inte rör sig om mer än några meters djup så skulle jag nog hoppa över blixten och köra på befintligt ljus för att undvika backskatter. Jag har aldrig dykt i Thailand (ännu!) men jag gissar att det är likande Röda Havet och då funkar det hyfsat.

Ett skenerellt tips är att plåta lite uppåt för att separera det du plåtar från botten, annars blir det lätt rörigt, samt att ibland ha en annan dykare med på bilden så att man får en känsla för hur stort/litet det du fotograferar är.

Greven

Tack för värdefulla svar. Jag hittade Inge Lennmarks sajt där has skrivet att några ex fortfarande finns tillgänliga, får se vad ha säge.

Ska tänka lite på det där med objektiven, jag har som det är nu bara zoomlinser, och tror att en fast vidvinkel kan bli lite dyrt för mig för endast detta ändamål. En 50 f:1,8 har jag planer på att köpa för annat ändamål och hade hoppats den fungerade bra även här. Men jag får nog testa med mitt 28-75 på 28 läget (den går att låsas i det läget så att jag inte frestas för mycket att zoom )och se hur det går

/Micke

En fast 24 är något riktigt roligt. Jag köpte min för många år sedan för en ide jag hade som aldrig blev riktigt av men jag har använt den riktigt mycket i andra sammanhang. Tyvär så blir det för lite vidvinkel på digitalaren men det är en annan historia.
Kolla om du hittar någon beg, jag har sett en del gå för strax över tusenlappen och det är det värt.

Har du adressen till hans sida? Jag har faktiskt inte letat efter den.

Ett annat tips som jag fick när jag skulle till Egypten var att ta en neg-rulle första dan och köra den på en entimmesgrammkallning för att få en känsla för hur det har gått med ljus och liknande eftersom det är så pass annorlunda än på land.

Greven

Fridykning med Ewamarines påsar är lite bökigt, eftersom påsen innehåller luft och flyter ganska rejält vid ytan. Flytkraften minskar med djupet, och redan vid 5-8 meter kan man vara i jämvikt, för att sedan få en sjunkande kamera vid större djup. Om du inte är en duktig fridykare får du då antingen tynga ner påsen något, se till att få ut så mycket luft som möjligt innan du stänger påsen, eller blya ner dig själv med ett blybälte avsett för apparatdykning (med snabblås så du kan bli av med det om du skulle råka sjunka). Vidvinkel fungerar rätt OK vid fridykning, medan macro blir för besvärligt (åtminstone med min begränsade kapacitet för fridykning).

mvh

Bent

Tack Bengt för dit svar, jag har tänkt lite på det där med luften också och ser helt klart att det är ett problem. Får försöka att minimera luften i påsen, som du sa och sedan förse den med någon tyngd.

Har kollat lite på riktiga vattenhus, men de är alldeles för dyra för mig. I alla fall nya, har inte hittat några begagnade, men jag tror inte de kan kommer ner i priserna runt €200 som Eva-Marine

mvh Micke

Håller med alla andra om en så kort brännvid som möjligt. Blixten använder du bara vid makro, och det är inte alls bökigt. Man blir grym på att hålla andan när man fotar! Tro mig. Jag har lärt ut fridykning i thailand i fyra år, och när jag upptäckte UV-foto utvecklades jag enormt som fridykare. Vart i thailand ska du åka förresten? Det är ett grymt bra land att foto UV i!
/Daniel Hansson

Daniel: Jag ska åka och hälsa på en kompis som bor på Phuket, inne i stan. Så fotandet kommer att ske runt om kring där, men vi planerar även att åka iväg på en utflykt i landet, vart vet jag inte, förlitar mig på kompisens lokalkännedom :)
Mvh
Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto