Annons

"Undervattenspåse"??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har en Pentax K-5 som jag väldigt gärna skulle ta med under ytan.
Problemet är dom dyra undervattenshusen..
Finns det någon här som har testat en undervattenspåse för DSLR, från te x företaget Bingo?
Det är ett tyskt företag som säger att påsen ska klara av trycket nere på 20m. Det låter för bra för att vara sant och gör mig väldigt skeptisk..
Vad tros, vågar man lita på dom??

Har inte testat själv men har tre kollegor som testat. Resultaten blev tre förstörda kamerahus. Som plaskskydd kan det fungera men inte under vattnet.

Jag hade en gång en sådan påse Ewa Marie (eller nåt) till min F5 och en till min Sony PD-150 DVkamera.

De var dyra och otympliga, svåra att använda, kändes inte på något sätt säkra. Men jag klarade mig.
Iofs så hade jag dem mest som skydd och förvaring då jag använde dem när jag paddlade kayak.

Jag skulle istället satsa på en kompakt som tål att dykas med. Finns från 1800:-.
Eller en kompakt + anpassat dykhus (runt 2000:- + lika mycket för dykhus).

Synd att undervattenhusen är så modellspecifika. Det går att hitta hus till gamla digitalkompakter väldigt billigt, men då får man tyvärr nöja sig med dåtidens standard (3-4 Mp). Jag köpte ett UV-hus billigt till en Nikon Coolpix 4200/5200, men det var lättare sagt än gjort att hitta passande kamera, även om många borde ha sådana som ligger och skräpar.
Till Nikon D70 har jag sett begagnade UV-hus hyfsat billigt också, men ska man fota UV med nyare kameror blir det kostsamt. Att använda påsar fungerar nog men känns mera riskabelt.

Det finns som sagt kameror som tål att badas med idag, med de är ju inga DSLR förstås.

NikonFx, det var inte vad jag ville höra, men vad jag behövde höra.. Jag ska dyka i Centralamerika under haj och valsäsong i 9 veckor och skulle gärna fånga dom där extra fina stunderna under vattnet med min K-5. Men jag vågar inte chansa, så jag får nöja mig med min kompakta Olympus och GoPro3. Förresten, vet du vilket djup dom 3 personerna var ner på? Samt vilket märke det var på påsarna? Otympligheten med en påse gör nog inte så mkt för min del.
Tack för svaren allihop:)

ANNONS
Götaplatsens Foto