Annons

Underxponering med Nikon D100

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
det sitter ett Sigma 24-70/2,8 på kameran och den envisas hela tiden med att undrerexponera i princip hela tiden. Bilderna ser fina ut i LCD:n, men när man tankat över dom till datorn, blir det väldigt mörkt... Jag hade tidigare en Nikon CoolPix 5700, som genererade betydligt mera välexponerade bilder, som samtidigt var betydligt skarpare direkt ur kameran.
 

oerpet

Medlem
Jag har sett det. Det medför förstås ett evigt användande av Photoshop. Har försökt med ständiga överexponeringar för att åtgärda det.
 

Malm

Aktiv medlem
Jag har en Olympus E-10 som visar samma "sjukdom" jag har löst det genom att överexponera medvetet 1/2 eller 1/3 från det jag ser i displayen. Ingen bra lösning men det fungerar för mig och helt plötsligt så blev resultatet bra mycket bättre..

Hade jag köpt en D100 så hade jag nog däremot inte tolererat att den felexponerar...

/A
 
Senast ändrad:

SiPaMoId

Aktiv medlem
En liten förklaring...

D60 är lika dan. Canons förklaring på detta är att om kameran upptäcker någonting vitt i bilden så väljer den att exponera lite snålare då det vita annars blir utfrätt.
Detta är en intressant skillnad mot negfilm. För när man exponerar negfilm så blir det precis tvärs om. Det överexponerade/ljusa blir tätare (mörkt på negativet) och därför finns informationen kvar på neget ifall man skulle önska ta fram detta vid en scanning i en negscanner.
Att plåta med digitalkamera är således lite som att plåta dia. Man bör kanske "gaffla".
D.v.s.köra alternativexponeringar +1 steg och - 1 steg om man är osäker.

mvh
Patrik,Canon
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

kan du inte ställa om brightness på lilla lcd-displayen på din D100? Jag tvingades göra detta på min S2 för jag hade samma symptom, dvs olikhet mellan lcd o resultatet.

Min S2 kör jag på konstant -0.5EV för att, som tidigare sagt, behålla högdagrarna. Teckning in i skuggorna finns och kan hämtas fram vid justering i datorn, däremot försvinner lätt högdagrarna.

På tal om detta så har Fuji lanserat en ny ccd-teknik som skall sörja för att både låg- och högdagrarna skall bibehållas bättre. Läs mer här;

http://www.dpreview.com/news/0301/03012202fujisuperccdsr.asp

Mvh
Johan
www.motljus.com
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag kör min D100 +0.3 EV. Plåtar dessutom mest NEF, som är tåligare för felexponeringar än JPEG. Tycker att D100 exponerar bra annars, men jag använder nästan bara centrumvägt och mäter manuellt, så vad vet jag.....
 

oops

Aktiv medlem
Har tyvarr ingen D100 sjalv men har last i olika artiklar att kameran medvetet underexponerar lite (-0.7 EV har jag for mig) i matrix mode for att bibehalla detaljer i hogdagrarna. I spot och centrumavvagt skall den dock exponera "riktigt". Jag vet inte hur program valet (P,S,A,M) paverkar.
 

julgus

Aktiv medlem
Hej igen..
glömde att säga att jag också använder S2 centrumvägt då jag upplever att exponeringen blir mer pålitlig.

Jag fick förresten medhåll av gurun Thom Hogan på nätet avseende Matrix och maskningen för 1.5 brännviddsförlängningen, dvs Matrixmätningen tar inte hänsyn till maskningen. Detta upptäckte jag vid jämförelse med min F100. Antagligen samma fenomen på D100 (?).

Mvh
Johan
www.motljus.com
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Fredrik skrev:
"Har tyvarr ingen D100 sjalv men har last i olika artiklar att kameran medvetet underexponerar lite (-0.7 EV har jag for mig) i matrix mode for att bibehalla detaljer i hogdagrarna. I spot och centrumavvagt skall den dock exponera "riktigt". Jag vet inte hur program valet (P,S,A,M) paverkar. "

Precis som jag skrev...

;-)
 

Torda

Aktiv medlem
Tack för Er fina respons. Jag är ganska ny på området, så jag uppskattar Era svar mycket. Hur som helst så tycker jag det är konstigt att en kamera för 25 tusen inte klarar av att exponera som den ska i "sikta och tryck"-läge. Behöver jag en annan lins, som är skarpare, med tanke på skärpan jämfört med 5700:an? Kan tillägga att det sitter ett Hoya skyfilter på linsen hela tiden för att skydda den.
 

oops

Aktiv medlem
Joda, den klarar av att exponera som den ska, anvand spot eller centrum. Jag har en F80 som ar samma kropp och exponeringsautomatik som D100:an. I Matrix lage jamfor kameran ljusforhallanden mellan de 10 olika matfalten med en databas i kameran for att "smart" bestamma vilken den basta exponeringen ar. Dvs. om jag anvander matrixmode litar jag fullt ut pa kameran och staller aldrig in nagon kompensering da jag inte vet vad kameran redan har kompenserat for (sno, vattenblank etc). D100 verkar gora samma sak samt att den forsakrar att man inte branner ut hogdagrarna. Branda hogdagrar kan inte dras tillbaka men detaljer i lagdagrarna kan lyftas fram. For neg exponera for skuggorna, for dia och digitalt exponera for hogdagrarna.

For att fa skarpare bilder hade jag nog lagt pengarna pa ett bra stativ till att borja med. Jag kanske ar ute och cyklar har men tror att snappet upp fran den lins du har ar Nikon's egen 28-70/2.8 AFS zoom. Den gar val loss pa 15000 eller nagot. Nikon har nog battre skarpa fran kant till kant, tror dock att skillnaden i mitten av linsen ar mindre och det ar ju den delen som D100:an anvander. Ett 35mm objektivs avbildningscirkel ar ju anpassat for 35mm film som ar storre an CCD:en. Jag hade haft kvar Sigman och anvant stativ pa alla bilder med langre slutartid an 1/brannvidd samt sparat 10-13 tusen.

Sen kan man ju unna sig ett proffsobjektiv for att man ar lite ha-sugen, fafang och allmant korkad....som jag har gjort ;)
 

julgus

Aktiv medlem
Torda skrev:
Tack för Er fina respons. Jag är ganska ny på området, så jag uppskattar Era svar mycket. Hur som helst så tycker jag det är konstigt att en kamera för 25 tusen inte klarar av att exponera som den ska i "sikta och tryck"-läge. Behöver jag en annan lins, som är skarpare, med tanke på skärpan jämfört med 5700:an? Kan tillägga att det sitter ett Hoya skyfilter på linsen hela tiden för att skydda den.
Hej

din 5700 är inte skarpare... det ser bara ut så! Du har fler detaljer i bilderna från D100 på bekostnad av att de ser mjuka ut.. skärp upp dem i något bildbehandlingsprogram så ser de lika skarpa ut. Skärpa som kameran lägger på reducerar detaljer men skärper upp bilderna. Skärpe algoritmen kan göras mer eller mindre aggressiv, i D100 är den mindre aggressiv och det har Nikon fått en del kritik för.. men det beror alltså på viss okunnighet.

D100 skall uppenbarligen användas uteslutande i sk NEF format, konverteras och skärpas på en dator för bästa resultat.

Själv använder jag min S2 i RAW läge vilket ger mig möjligheten att välja upplösning & skärpa efter det media som bilden skall användas till. Papperutskrifter, högsta upplösning, måttlig skräpa + kontrast..., webbruk, lägsta upplösning - rel aggressiv skärpa+kontrast.

Lycka till.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 

Torda

Aktiv medlem
Ni som kan det här med SLR, använder ni er någonsin av "P", eller kör ni helt manuellt? har ni några bra "grundinställningstips" för D100:an? Jag har provat centrumavvägt och det verkar funka bättre, men använder jag den inbyggda blixten (det finns väl förresten inga "fotografer" som använder den inbyggda), så måste den ställas upp åtminståne ,7 och vanlig kompensation med lika mycket, annars blir det alldeles för mörkt.

-Skärpeinställning?
-Hue?
-Tonkompensation?
-Färgläge I, II, III?
-Vitbalans?

För övrigt så verkar det som att det bara är att gå över till .Nef, för att få ut mesta möjliga. Det kräver ju en hel del extra jobb vid datorn, men det är väl bara att vänja sig....
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Torda skrev:
Ni som kan det här med SLR, använder ni er någonsin av "P", eller kör ni helt manuellt?
Jag använder oftast manuellt, när jag är slö "A", dvs kameran väljer tid och jag bländare.

-Skärpeinställning?
I NEF: Spelar ingen roll, eftersom det fixas i NC. Men JPEG: Oftast Auto eller Normal.

-Hue?
0

-Tonkompensation?
Normal.

-Färgläge I, II, III?
Alltid AdobeRGB.


-Vitbalans?
Beror på ljuset. Men i "A" har jag ställt den --2.


"För övrigt så verkar det som att det bara är att gå över till .Nef, för att få ut mesta möjliga. Det kräver ju en hel del extra jobb vid datorn, men det är väl bara att vänja sig.... "
Det beror på. Vid repotage är JPEG helt ok. I de flesta lägen slår D100 filmen på fingrarna i vilket fall. Det är ju framförallt vid repotagejobb digitalt kommer till sin rätt. Jobbar man kommersiellt vet man att smidigheten är oväderlig. Att jag skulle sätta mig vid en scanner igen vid vissa jobb är fullständigt otänkbart. Jag HATAR att scanna film för brödfödejobb. Ett fullständigt slöseri med tid, pengar, miljö och resurser.

Jag skaffade inte min D100 för fantastiskt tekniskt resultat, det kom på köpet.
 

Camerans

Aktiv medlem
One article I read suggested using Cloudy -3 as an allround white balance setting. I'm testing it right now in different situations. Haven't drawn any conclusions, yet....

Best, Duncan
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
airborn67 skrev:
One article I read suggested using Cloudy -3 as an allround white balance setting. I'm testing it right now in different situations. Haven't drawn any conclusions, yet....

Best, Duncan
Jag kör -2 på Auto WB, det blir lite, lite varmare.
 
ANNONS