Annons

Uppdatering Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Svarfvar

Aktiv medlem
Hej!

Antar att det finns några med mac här (ett antagande). Jag undrar, då det finns en ny uppdatering av mac os (mountain lion), hur det fungerar med filer och inställningar i datorn, som t.ex. inställningarna till min NAS som jag kör via time machine, om de kommer att försvinna, så man får göra om en del procedurer? Finns det program eller annat som påverkas? Är det värt att uppdatera från snow leopard som jag tror jag har nu? Tacksam för svar.

Mvh Magnus
 
Hej,

Körde i bergslejonet häromveckan på 3 maskiner (imac, powerbook & air) och har inte upplevt något strul alls.

Blev tvungen att uppdatera virtualbox men det var allt.

/Patrik
 
Jag uppdaterade för någon vecka sedan inga problem alls och även jag kör med time machine mot en bas

Alla program är dock inte kompatibla med mountain lion ännu. Du bör nog kolla över vilka program som du har och stämma av mot roaringapps.com (en site som listar program som inte ännu är kompatibla.
 
För min del går det inte direkt smärtfritt...

Jag kan ladda ned hela kalaset på över 4 Gb, men sen när jag ska installera det kommer det upp ett felmeddelande. Tyvärr minns jag inte vad det står, men något med whois eller så. jag har försökt flera gånger och fått samma meddelande varje gång. Dessutom behöver jag börja om från noll varje gång...

Är det någon som kan gissa vad det kan bero på? Jag kan försöka igen om det hjälper att veta exakt vad felmeddelandet säger?
 
För min del går det inte direkt smärtfritt...

Jag kan ladda ned hela kalaset på över 4 Gb, men sen när jag ska installera det kommer det upp ett felmeddelande. Tyvärr minns jag inte vad det står, men något med whois eller så. jag har försökt flera gånger och fått samma meddelande varje gång. Dessutom behöver jag börja om från noll varje gång...

Är det någon som kan gissa vad det kan bero på? Jag kan försöka igen om det hjälper att veta exakt vad felmeddelandet säger?

Ett riktigt felmeddeande säger ju en del mer...

Whois är ett kommande för att ta reda på information om ett domännamn t ex fotosidan.se ev försöker apple kolla så att det nedkladdade paketet kommer från rätt domän dvs Apples sida...
 
Ok, här är hela meddelandet:

An error occurred while running scripts from the package “mzm.whodaifs.pkg”

Jag läste visst lite fel där. Nu har jag iallafall försökt 5-6 ggr de senaste dagarna och det har blivit likadant varje gång. Jag har startat om datorn och allt möjligt men inget hjälper. Jag laddar ned det via appstore.
 
På denna sida beskrivs felet och lösningen https://discussions.apple.com/thread/4145709?start=0&tstart=0

"Okay, I FIXED THE PROBLEM! I must have had some corrupt files in my Lion OS so I re-installed Lion, without touching my data so all files were left the same. Whatever OS files I had that were either corrupt or missing must have been fixed. I then downloaded Mountain Lion and after download it began the install process.

You don't need the recover disk in order to do this so long as you have Lion on your Mac. Just hold down the "command" and "R" keys immediately after reboot so it takes you to the Mac Utilities Screen, and choose to reinstall Lion. It takes about 30 min to 1 hour once complete then go back to the App Store and try again. Hope this works for you as it did for me."
 
Nu testade jag att installera om OS X innan jag installerade bergslejonet, det funkade delvis.

Installationen startade men tyvärr kunde den inte slutföras så nu går det inte att komma varken bakåt eller framåt. Diskverktyg kan kontrollera disken och säger att något är fel, men repareraknappen är skuggad.

Finns det något jag kan göra själv eller är det bara att lämna in den?
 
ANNONS