Annons

Uppföljare till 300D? Vad och när?

Produkter
(logga in för att koppla)
I väntan på Canon EOS Godot

Lånar denna avsomnade tråd, hoppas det är ok. Jag planerar, som så många andra, att gå över till en DSLR. Men vilken ska jag välja? Den som troligen skulle vara bäst för mig är 300Ds uppföljare. En intressant twist är dock att jag ska bli morbror i april och skulle vilja ha kameran tills dess. Kan man förvänta sig att den nya DSLRen går att få tag på i början av april? Och vilken kamera ska man välja annars? 300D börjar kännas väldigt gammal men 20D känns väldigt dyr. Är den värd ca 7000 mer?

HJÄLP!
 
Om du har pengarna så är 20D absolut värt det. Hade gärna haft det låga bruset och snabbheten på min 300D.
 
Re: I väntan på Canon EOS Godot

apoe skrev:
300D börjar kännas väldigt gammal men 20D känns väldigt dyr. Är den värd ca 7000 mer?

Visst är 300D lite gammal men ändå en bra kamera för många nybörjare eller dem som precis bara vill ha en digital systemkamera. Det går absolut inte att rata 300D då bildkvaliteten faktiskt håller för yrkesfotografering.

20D är en relativt dyr kamera och utan bra objekitv är knappast kameran värd sina extra slantar.

För många ger en 300D och objektiv för 10 000 kronor fler bildmöjligheter än en 20D med objektiv för 3000 kronor.

Den största konkurrenten till 20D kommer antagligen efterträdaren till 300D att vara.

Canon tycks hålla cirka en månad mellan presentation till leverans för amatörkameror som 300D och 20D så i april är det nog sannolikt att en nya 300D finns att köpa.
 
om man går efter ren logisk marknadsföring så är det ju dags för canon att släppa nåt nytt i den prisklassen, 300d har ju ändå några år på nacken och 20d är ju en helt annan prisklass. man kan ju också fråga sig vad nikon har på G? . en fråga : när 300d släpptes i svart modell ändrades inga tekniska faktorer? .

jaja det bör vara något på g för 2005 men då skulle man väl ändå hört nåt om det ?
och hur är det med prissänknigar på 10 d ? har priserna sjunkit drastiskt sedan 20d debut?
mvh ale
 
Det blir nog till att vänta en månad till. Jag missar i och för sig 900 kr tillbaka, om jag skulle välja 300D. Det borde väl gå att skaka fram en 20D eller 300D i mitten av februari. Jag känner mig som ett litet barn, varför måste man vänta så länge? Kan inte Canon leverera en förseriekamera åt mig så länge?

Tack för er hjälp!
 
Senast ändrad:
-Ale skrev:
om man går efter ren logisk marknadsföring så är det ju dags för canon att släppa nåt nytt i den prisklassen, 300d har ju ändå några år på nacken och 20d är ju en helt annan prisklass.

Jepp. 300D har svårt i konkurrensen med D70 och 20D har fått lika långt försprång som 10D fick före 300D.

Canon har under 2004 sålt cirka 85 procent 300D och 15 procent 10D/20D och mindre än en procent av 1D-serien. Så 300D-modellen är den viktigaste och därför väntar knappast Canon så längre än absolut nödvändigt på att släppa den.


man kan ju också fråga sig vad nikon har på G? . en fråga : när 300d släpptes i svart modell ändrades inga tekniska faktorer?

300D fanns i svart samtidigt som i silver i Japan, men i övriga världen var Canon rädda för att störa 10D-försäljningen.

Om jag var Nikon skulle jag inte nöja mig med D70 utan helst försöka förekomma nya 300D med en D75(?) med 8MP. Även om väldigt många skriker efter en D200 så är kokurrensen med 300D viktigare för Nikon. En gissning är D200 i februari och D70-efterträdare till photokina.

jaja det bör vara något på g för 2005 men då skulle man väl ändå hört nåt om det ?

300D slog ner som en blixt från klar himmel och 1Ds mark II kom tidigare än de flesta räknat med. Så man kaan inte vara säker.

Canons yrkessäljare skriver i ett brev till landets CPS-medlemmar att han inte räknar med några proffsmodeller i år men många intressanta tillbehör, så jag gissar på lite kul gluggar i januari.

och hur är det med prissänknigar på 10 d ? har priserna sjunkit drastiskt sedan 20d debut?

Du kan köpa en 10D för 9000 helt ny. Men det är ju lagerutfförsäljning så snart är väl alla slut.
 
apoe skrev:
Det blir nog till att vänta en månad till. Jag missar i och för sig 900 kr tillbaka, om jag skulle välja 300D.

Se till att ställa dig i kö så fort kameran blir officiell. På en del ställen går det säkert att teckna sig redan nu.
 
Nikons D70 är ju alldeles för bra jämfört med tex D100, (eller kanske nästan 20D) så bra att de inte vågar släppa vertikalgrepp till den...

Hade jag varit Canon hade jag släppt en billig Eos 3000D så att alla som nu inte vill betala 8000kr för en dslr hoppar på tåget.

Canons 20D är mycket kamera för pengarna, tycker inte de behöver nåt i D70´s prisklass eftersom den själv inte vet var den vill höra hemma.

Men vad vet jag, framtiden får utvisa...

Mvh
 
T-Max 400 skrev:
Hade jag varit Canon hade jag släppt en billig Eos 3000D så att alla som nu inte vill betala 8000kr för en dslr hoppar på tåget.

Det kommer säkert. Det spekuleras vilt om att göra om dagens 300D till en 3000D. Men det kan vara så att Canon tjänar mer på alla 300D som säljs till folk som egentligen skulle kunna nöjt sig med en ännu billigare modell.

Förr eller senare kommer det digitala modellprogrammet för D-ESR vara lika stort som för ESR är idag.

Canons 20D är mycket kamera för pengarna, tycker inte de behöver nåt i D70´s prisklass eftersom den själv inte vet var den vill höra hemma.

Alla kunder är tyvärr inte lika duktiga och kunniga som vi på fotosidan. 85 procent av de digitala Canon systemkameror som säljs är 300D trots att 20D finns. För en kund som inte ens begriper allt på en 300D är det svårt att motivera en 20D. Sen ska ju folk ha råd med objektiv också...

Det finns en enormt stor marknad av kunder som inte är mer fotointresserande än att de vill ha en basic systemkamera. Tidigare gav dess kunder 4-6000 för en analog kamerautrustning och nu är de beredda att lägga 10-12 000 för att slippa framkalla. De kunder som inte har råd med en 300D struntar Canon i än så länge för att tjäna pengar på dem som har råd.
 
Jag tror personligen starkt på en nya 300d under februari. Marknaden är alldeles för stor och viktig för Canon för att de skall våga vänta längre. Canon har ett litet försprång och det vill dem naturligtvis behålla. Med tanke på den hårda konkurrensen från D70 tror jag att det kommer en ny modell. Skulle bli mycket förvånad annars. Att vänta till september är för riskabelt för Canon tycker jag.

En 3000d med 6 MP är inte heller helt orimligt. Marknaden är mogen för det. Nikon har ingen liknande model och det skulle göra att Canon dominerar marknaden ännu mer. Det är bättre att förekomma än att föregås.

/Peter
 
ANNONS