Annons

Uppgradera från 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

lomo

Ny medlem
Jag har haft min 350D i fem år snart, har varit nöjd med den, men nu är den smutsig inuti och börjar kännas lite allmänt seg och faktiskt tycker jag att den är svårare att fokusera med? Jag har standardobjektivet + ett Canon 50/1.8 och ett Tamron 70-300.

Min fråga är väl nu - vad ska jag byta upp mig till? Fotar mest "vardagen" (barn, vänner, lite sport) men även en del naturbilder, främst på sommaren. Jag funderar på 600D, men är också lite sugen på en G12 för att jag tror att jag då skulle ta med mig kameran oftare.

Någon som har någon bra synpunkt på vad jag ska välja?

Kan jag använda mina gamla objektiv till 600D?

Tacksam för lite tips.

Smuts går ju att ta bort. 350D är en liten och smutt kamera som är lätt att ha med sig.

Dina gamla objektiv passar på en 600D. Det är först när du kommer till fullformat (5D och lägre siffra) som det kan vara ett problem. Alla EF-objektiv passar alla EOS-kameror men EF-S passar bara cropkameror (xxxD, xxD).

Om du "vardagsfotograferar" vill du troligen fortfarande ha en relativt liten kamera? xxD-varianterna är större. En stooor skillnad mellan 350D och nyare är att du faktiskt kan se vad du fotade för något:) 350D:ns skärm är pytte och vilken som helst med större skärm är värt uppgraderingen.

Dina objektiv passar på en 600D men jag hade nog funderat på att byta ut standardobjektivet om det är ett 18-55 utan IS. 600D säljs i paket med prisvärda normalzoomar med IS.
50/1,8 är ett ljusstarkt, skarptecknande och prisvärt objektiv, Tamron 70-300 har jag ingen erfarenhet av. I kombination med en bra normalzoom täcker du hur som upp ett bra område.

Jag har en enkel IXUS-kamera och visst, den är med betydligt oftare än systemkameran. Ser den som ett bra komplement till systemkameran. Och det har blivit en del bilder som man annars missat.
Canon G12 är en ypperlig kompaktkamera, med inställningsmöjligheter som en systemkamera, men om den helt kan ersätta en sådan är nog upp till var och en att bedöma.

Om du är nöjd med din 350D och vill ha en modernare kamera så är troligen 600:an ett bra val.
Alla gluggar ska passa rakt av.

Enda som kan ha nån betydelse...
600D tar SD-kort medan din 350D kör med CF.
En liten kostnad som eg. spelar mindre roll förutom att det kan rendera dig ännu en vända till affären.

ANNONS
Götaplatsens Foto