Annons

"Uppgradera" kitobjektiv till K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna xx

Aktiv medlem
Jag har en Pentax K10D med kitobjektivet (18-55), ett 50/1.4 samt ett 55-300. Jag älskar de senare två men använder ändå kitobjektivet mest - t.ex. på utflykter, tjänsteresor osv. när jag fotograferar mycket men ändå inte har möjlighet att ta med hela utrustningen.

Jag behöver alltså ett så allsidigt objektiv som möjligt. Utomhus och inomhus. För detaljer, människor, husdjur, byggnader och landskap. Jag kan tänka mig att betala ca 5000 om det är något jag skulle bli riktigt nöjd med.

Jag funderar för närvarande över dessa tre :
Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro
Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro
Sigma 24-70mm F2,8 EX DG Macro

Alla har sina brister, såsom. sämre vidvinkel, kortare zoom eller sämre ljusstyrka - och jag vet inte vad jag skulle känna mig mest begränsad av. Vad säger ni som är erfarna? Vad rekommenderar ni av dessa tre och varför? Har jag missat något befintligt, eller finns det nya objektiv på gång som bättre motsvarar det jag vill ha? Jag har velat i flera månader och har total beslutsångest, så alla kloka ord är välkomna. :)

Pentax DA 17-70 f/4 är också ett alternativ, som presterar lika bra som erkända 16-45 f/4 fast med lägre CA och större brännviddsomfång.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=30149724
Fördelen jämfört med konkurrenterna är att det har inbyggd fokusmotor enligt Pentax SDM-system och därmed tystare autofokus.

Tamron 17-50 f/2.8 är också ett alternativ som är populärt.

Sigma har ett nytt 18-125 på gång, med HSM som motsvarar Pentax SDM - men det är osäkert när det kan levereras i Pentax-fattning.

Jag skulle inte välja ett 24-70 objektiv på grund av för kort vidvinkel, men frågan är hur ofta du använder vidvinkeln. Gå igenom dina bilder och kolla. Tar du majoriteten av dina bilder på vidvinkel eller på tele-ändan?

Observera att ingen av konkurrenterna till Pentax har QuickShift fokus, alltså man kan inte vrida fokus medan kameran står på AF på dem. Kanske ingen stor grej, men för mig är det en stor grej. :) (har man frikopplat AF från slutaravtrycket och kör mot AF-knappen istället så är QuickShift en förutsättning för bekväm hantering av den funktionen).

Nöjd med Tamron 17-50 f/2.8

Hej.....

Jag köpte ett Tamron till min K10d och är mycket nöjd med den...

Ljus-starkt och bra känsla tycker jag (och inte "för" dyrt....)

/Janne

Svårt att säga vilket som är bäst eftersom jag bara har ett av dem, Sigma 17-70. Var först lite besviken då det var lite si och så med skärpan. Bra omfång och mindre vinjettering var ju trevligt, men skärpan var ofta någon annanstans.

Skickade till slut in det för justering vilket gjorde underverk, nu är det riktigt trevligt. Det har fortfarande sina begränsningar men är helt ok för pengarna. (Naturligtvis vill man alltid ha ljusstarkare objektiv)

24-70 skulle jag inte satsa på, för lite vidvinkel för min smak.

Mera

Förr använde jag mycket FA28-105 på analoga kameror som normalzoom, den motsvarar 18-ca70mm på digitalt och täcker in det mesta enligt min åsikt. Med mina DA18-55 och Sigma 18-50/2,8 vill jag ofta ha lite mer tele, så min rekommendation är en 17-70.

Att välja större omfång på zoomen än 17-70 innebär att du får kompromissa en del med skärpa och eller distorsion, men det är du som ska använda den och om du då fotar människor, städer, djur på zoo och blommor så tycker jag att 17-70 täcker det mesta. För blommor och människor i ofta svagt ljus så finns Sigma18-50(med halvmakro), Tamron 17-50 och Pentax DA*16-50.

Sigma 17-70 eller Pentax 17-70 är svårt, Sigman har bättre närgräns och är billig, men en del exemplar är sisso där. Har du möjlighet att köpa den i butik kan du prova den direkt, ta med en kompis som modell och jämför skärpan i butiken på tex 50 eller 70mm med din FA 50 med tex bländare 5,6. Ta några bilder på 17mm, 35 och 50mm oxå och är du missnöjd så lämna in den direkt så kan det inte bli nån diskussion om att du tappat den. Har du köpt kameran + objektiven där tidigare så kan du nog få ungefär samma pris som från(där du får räkna på hundringen i frakt);
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300629

Pentax DA17-70 kostar ca 5500:- och har fördelarna, SDM, QuickShift och (lilla) skillnaden 1/2 steg ljusstarkare på 70mm. SDM(tyst fokusmotor) är en stor fördel i tex kyrkor och föreläsningar om du vill använda autofokus.

Alltså DA17-70 kostar dubbelt mot Sigma 17-70, men tror du dig använda den ofta kan det vara värt det.

Hej

Jag har läst en massa recensioner och tester och valde slutligen Tamron 28-75/2,8 till min K10D, jag använder inte så mycket vidvinkel.

Efter att ha testat 3 objektiv utan att få rätsida på skärpan kontaktade jag Tamron och genaralagenten FocusTrading, jag skickade min K10:a till Kameraservice i Köping för att de skulle kalibrera objektivet till kameran och då visade det sig att mina fokuseringproblem härrörde från kameran!! Detta var enligt Kameraservice vanligt på många kamermärken när man väljer ljusstarka objektiv, ljussvagare objektiv har ett större skärpedjup så där märks inte felet så tydligt.

Vill bara varna för att många har haft problem med K10:an och ljusstarka objektiv, om felet inte är för stort kan dom enkelt byta ROM i objektivet men enligt Tamron ligger ändå oftast felet i kameran, på K20 kan man lägga in korrektion själv. Som tur var hade jag garanti kvar.

Hej
Har mycket goda erfarenheter av Sigmas 18-50 optik tillsammans med K10. Mycket skarpt, bra ljusstyrka, autofukus som regel precis och objektivet tycks öka det dynamiska omfånget (om det nu är teoretiskt möjligt). Hyggligt pris dessutom.
Dessutom tycker jag du ska surfa runt och titta lite på bilder tagna med objektivet (exempelvis här på fotosidan; klicka på produkter/recensioner och sedan ägare så hittar du säkert en hel del bilder, mer finns på tex PBase) - det har en egenart som gör bilder tagna med det särskilt vackra (vet inte heller hur det går till, men det fungerar). Ett jättekliv mot högre bildkvalitet med K10 för min del. Rekommenderas mycket varmt.

Tack för alla svar så här långt! Jag har strukit 24-70-objektivet från listan, eftersom jag skulle sakna vidvinkeln. De andra två är kvar på min "shortlist". Jag ska även överväga Pentax eget 17-70. Kanske lite väl dyrt eftersom jag egentligen var ute efter något ljusstarkare (och fuskmacro är inte heller fel), men det verkar ju ha många andra fördelar.

Nu ska jag följa era råd att surfa runt bland bilder tagna med dessa objektiv, testa i butik osv. - med förhoppningen att jag snart kan investera i en trevlig julklapp till mig själv.

Jag tar självklart gärna emot fler tips om någon känner sig manad!

Bara en fråga till: Om jag trots allt skulle lägga på några tusen och investera i Pentax vädertätade 16-50/2.8 - är det då väl investerade pengar eller är det inte prisvärt? Någon som har detta objektiv? Hur mycket bättre är det än de andra som nämnts i denna tråd?

Det är dyrare än jag tänkt mig men samtidigt är det ännu dyrare att göra felköp och sedan behöva köpa ett till. Jag vill vara helt säker på att jag blir nöjd för inget av objektiven är ju gratis...

Jag hittade ett Pentax SMC DA* 16-50/2,8 för 6000 kr via Prisjakt och kunde inte låta bli att beställa det. Det verkar vara ett bra pris för det objektivet och vädertätningen är ett stort plus. Det är bara att hoppas att jag blir riktigt nöjd, för det var lite dyrare än jag hade tänkt mig. Nåväl, nu är det gjort! ;-)

tror första känslan som kommer när du tittar på bilderna blir att du undra vad har du gjort sen lite magont när man tänker på pengarna
men med tiden går det över så blir det lite bättre :)

kolla även upp direkt så skäpan är ok så inte blir suddigt i mitten av bilden,det märks ganska tydligt för det kan vara riktigt suddigt
ingen stor risk men det blir nog lättare att skicka tillbaka den direkt.

Ibbe76, betyder det att det är ett dåligt val av objektiv? Det finns fortfarande möjlighet att avbeställa... (vilket jag eventuellt gör ändå, eftersom det verkar finnas indikationer i en annan tråd om att firman kan vara oseriös).

nä,ang objektivet är det nog väldigt liten chans att det nu dyker upp dåliga exemplar,det hände förr att det dök upp någon som va dålig men det är ändå något som kan ligga kvar och det skadar inte att kolla upp,en snabbkoll bör man alla objektiv man köper.

vart handlar du?

Jag har beställt via postförskott hos www.kameraexperten.se eftersom de hade klart bäst pris. Bra omdömen hos Pricerunner, men nu hittade jag en massa spekulationer om gråimport och eventuella konkurser, så jag kanske avbeställer och traskar iväg till Fotokungen i stället. Fast det blir 8-900 kronor dyrare om jag väljer det objektivet. Dilemma!

mm,a sånt är svår,tror inte du blir lurad utan du får säkert objektivet
du har ju 14 dagar ånger enligt distans och hemförsäljningslagen.
öppna försiktigt och pröva.

Det som gör mig tveksam är framför allt vad som händer med garantier osv. om det skulle vara något fel på objektivet, eller om det går sönder så småningom, om det skulle visa sig att firman upphör. Eller kan man vända sig direkt till Pentax då?

När det gäller själva leveransen borde det vara tämligen riskfritt eftersom jag valde postförskott.

tror inte pentax är svåra om det krånglar,köper man från usa så kan man tydligen skriva till pentax och få ett riktigt skickat,vad jag hört har inte skrivit till de själv än.

Jag fegade ur och har precis mejlat och makulerat ordern. Jag förmodar att jag får vänta ett tag på bekräftelse för de är förmodligen överbelastade med beställningar och avbeställningar och diverse oroliga kundfrågor. Men när jag fått bekräftelsen går jag nog till en vanlig, hederlig "lajvbutik". Det känns tryggast eftersom jag dels får testa objektivet, och dessutom vet jag att det inte blir något onödigt krångel framöver.

kolla även upp direkt så skäpan är ok så inte blir suddigt i mitten av bilden,det märks ganska tydligt för det kan vara riktigt suddigt
ingen stor risk men det blir nog lättare att skicka tillbaka den direkt.

Jag känner mig väldigt dum nu, men jag börjar undra om mitt nya objektiv eventuellt har det problemet. Det är inte suddigt på alla bilder - vissa är jätteskarpa - men jag har problem med autofokus vid låga bländartal. Jag har aldrig upplevt det med mitt 50/1,4 som alltid är knivskarpt, men det kanske inte går att jämföra? Jag vet inte om det är objektivet det är fel på eller om det är s.k. "skit bakom spakarna". Det kan lika gärna vara det senare. Hur vet man? Vad kan jag göra för fel?

ANNONS
Götaplatsens Foto