Jag har Dells nya U2713H. Jag hade även Dell U2711 i nästan två veckor innan jag lämnade tillbaka den efter 3 utbytesskärmar med samma fel (skiftande färgnyans över bildytan).
Den största fördelen som jag ser det mot U2711 är antireflektionsbehandlingen. Jag var en av dem som störde mig ganska mycket på behandlingen på U2711. Den var absolut inte outhärdlig, men jag ansåg att den drastiskt försämrade bildkvalitén och jag tyckte att den försvårade läsning.
U2713H har en underbar behandling. Den märks inte av vid användandet men tar ändå bort en hel del reflektioner. Sitter du dock i en extremt upplyst kontorsmiljö med många ljuskällor kan jag inte svara på hur mycket sämre U2713H är i dessa förhållande. Själv sitter jag i ett vanligt "hemmarum".
Energiförbrukningen har jag själv inte mätt med enbart skärmen på. Kikade nu på mätaren och hela mitt system drar just nu 180W. Det med skärm, högtalare samt dator inkopplat och igång. Då har jag inte heller någon energisnål dator. I72600K, 6 hårddiskar, HD7970 samt en vattenkylning som surrar på.
Skärmen är knappt ljummen om jag känner på ovansidan. U2711 var riktigt het efter en stunds användande. Eizos motsvarande modell med exakt samma panel som U2711 använder två fläktar för att kyla sin skärm, det säger ju en del om värmeutvecklingen.
I övrigt så har jag ännu inte hunnit testa skärmen så mycket för att vara säker på om den är kanon eller inte. Men jag gillar den verkligen än så länge!
Hårdvarukalibreringen fungerar smärtfritt och verkar ge ett bra resultat. Nackdelen här är att du enbart kan använda en I1 display pro för att utföra denna. Som tur var hade jag ingen annan innan så för mig var inte detta ett problem.
En nackdel med hårdvarukalibreringen är dock att du efter den blivit klar inte får någon som helst mätning som talar om hur resultatet blev, det får du testa med annat program.
"Uniformity-compensation" är tyvärr en funktion som verkade lovande, men denna övergav Dell sent i utvecklingen vilket gör att den nu inte fungerar i praktiken.
Ljusjämnheten över skärmen är dock helt OK ändå, men inte alls jättebra. Inget jag märker av.
Ljustemperaturen är hyffsat jämn över skärmytan, men inte superbra här heller. Tror mig kunna se antydan till skillnad över bildytan här om jag har en vit bild och rummet är mörkt. Dock inte alls samma sak som på de 3 U2711 som jag testade.
En bekväm funktion är Dells program som kan installeras på datorn och som byter skärmprofil utifrån vilket program du använder.
I webbläsaren har jag exempelvis multimedia valt och när jag startar bridge och photoshop så ändras automatiskt profilen till min kalibrerade sRGB-profil.
Självklart går det att manuellt ändra för olika program eller helt inaktivera funktionen och välja en profil för allt arbete på datorn:
"IPS-glow" är vad jag förstår det "glödande" vita ljuset som uppstår när du tittar på en IPS skärm från sidan. Detta verkar vara ganska kraftigt på denna skärm. Sitter jag och tittar rakt på skärmen tycker jag mig se detta i hörnen.
Jag har dock ingen annan IPS-skärm att jämföra med, kanske är det helt normalt.
Något annat mycket trevligt är självklart upplösningen. Denna är riktigt hög och du får plats med mycket mer på bildytan.
Kort och gott tycker jag skärmen är riktigt bra! Jag kan varmt rekommendera den.
Värt att notera är dock att LG väl kommit ut med sin motsvarighet nu också, kanske kan den vara värd att titta på. Som bekant är det ju LG som gör panelerna som sitter i alla dessa high-end skärmar.
Eizo och NEC lär väl även de komma ut med sina motsvarigheter senare under året och även dessa kommer säkerligen att använda samma LG-panel. Dessa kommer väl som vanligt vara strået vassare.
Något annat intressant att titta på kan också vara Dells U3014, alltså 30tummaren.
http://www.tftcentral.co.uk/ skrev igår på sin twitter att de skulle ha fått in U3014 idag och kommer säkerligen snart ut med en recension.
Denna kostar nu drygt 10000 och kommer nog ned till det eller strax under snarast. Kan vara ett alternativ om man är beredd att lägga de extra kronorna.
Även U2413 är ett intressant alternativ om man inte behöver 27". Där får du även 16:10 vilket gör att du egentligen inte förlorar så mycket bildyta.
Finns mycket att välja på. Men jag rekommenderar dig verkligen att läsa recensionen på tftcentral som länkats tidigare. Den är väldigt ingående och tar upp det mesta med skärmen.
Lycka till i valet!